Ha a külső is számít - Renault Clio Grandtour menetpróba

2013.04.05. 10:58

A kisautókból készített kombiknak általában annyi közük van a szépséghez, mint az Eurovíziós dalfesztiválnak Mozarthoz, az új Renault Clio Grandtour azonban üdítő kivétel. Kipróbáltuk az új változatot, amelynek felára 200 ezer forint a normál Clióhoz képest.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Nagyon meredeken emelkedik az övvonal, a sárvédőket erőteljesen kidomborították
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Európában a kisautó-eladásoknak csak az 5 százaléka kombi, ez jelentősen elmarad a hagyományos ferdehátúak 75, az egyterűek 11, és a szabadidő-autók 7 százalékától, ráadásul a prognózisok szerint az utóbbi kategória akár meg is háromszorozódhat a következő pár évben. Így nem csoda, hogy alig van gyártó, aki fantáziát lát még a kis kombikban, jelenleg a Skoda Fabia és a Seat Ibiza mellett csak a Renault próbálkozik itt az új Clio Grandtourral és a Dacia Logan MCV-vel, de az elődeit ismerve a Peugeot 208-asból is várható előbb-utóbb egy szekrényhátú változat.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Az első ajtó megegyezik a kombi a normál Clióéval, a LED-es nappali menetfény széria

A kiskategóriás kombik elsősorban azoknak az egy-kétgyerekes vásárlóknak készülnek, akiknek fontos az elérhető ár, és taszítja őket a mini szabadidő-autók túlcsicsázott külseje, korlátozott menetdinamikája és emelt üléspozíciója. Azonban aki kicsit is ad a formára, eddig messze elkerülte a kis kombikat, hiszen egy ferdehátú kisautóból épkézláb megjelenésű kombit majdnem olyan nehéz alkotni, mint mangalica tokaszalonnából dobostortát.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Négyféle színvilággal (fekete, piros, kék, barna) kérhető a műszerfal, ez a leghétköznapibb árnyalat

A Renault ezért új megközelítéssel készítette el a nagyobb rakterű Cliót: nem az ötajtósból indultak ki, hanem azzal párhuzamosan, önálló modellként tervezték meg, így fordulhatott elő az is, hogy a ferdehátú után pár hónappal már be is mutatták. A Grandtour az első ajtóig megegyezik a normál változattal, azonban a hátsó túlnyúlását 20 centiméterrel megnövelték, ami egyáltalán nem áll rosszul neki. Közel vízszintes marad a tető a kocsi hátuljáig, így a hátul ülőknek valamivel több fejtér jut, mint az ötajtósban. Sajnos a viszonylag szűkös lábtér nem bővült, mert a tengelytávot nem növelték meg.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Alacsony a rakodóperem, és nagy a nyílás, de vannak nagyobb csomagterű kombik is a kategóriában

Arról, hogy a dizájn fontosabb volt a praktikumnál, az árulkodik, hogy a mesterien formázott hátsó sárvédő-domborítást és a hátrafelé szűkülő ablaksíkokat elhagyva jóval szélesebb lehetett volna a raktér. Azonban a 443 literes (lehajtott ülésekkel 1380) raktér így az azt jelenti, hogy másfélszer akkora a csomagtartó, mint a normál Cilóé. Ezzel az 505 literes csomagterű Skoda Fabia Combitól és az 573 literes új Dacia Logan MCV-től ugyan jócskán elmarad, de a 430 literrel rendelkező Seat Ibiza ST-t azért megveri. Egyvalamiben azért kategóriaelső a Clio Grandtour is: az első utasülés háttámláját előredöntve közel 2,5 méteresre nő a raktér hossza, így akár függönykarnist is szállíthatunk.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Franciásan kényelmesek a puha tömésű első ülések, a vezetési élmény a nagyobb autókat idézi

Nemcsak a nagyobb csomagtér és a jobb variálhatóság, de a könnyebb pakolhatóság is a Grandtour mellett szól a normál Clióval összehasonlítva, ugyanis a csomagtartónak nemcsak a nyílása és a befogadóképessége nagyobb, de a rakodópereme is 15 centiméterrel közelebb került a földhöz. Van egy 85 literes "titkos" alsó rekesz is (ez a 443 literbe már beleszámított), ide a takaró rolótól az elválasztó hálóig sok mindent bele lehet rakni.

Megjött a legmérgesebb Clio is

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Az új R.S.-ről sem hiányzik a diffúzor, amely nem csak díszként szolgál
(Még több kép az R.S.-ről a képgalériában. Kattintson a képre!)

A Clio Grandtour hazai bemutatójára elhoztak egy példányt az új R.S. sportváltozatból is, amely koncepcióját tekintve jelentősen megváltozott széles körben elismert elődjéhez képest. Azzal ellentétben csak ötajtósként, turbómotorral és hatfokozatú dupla kuplungos automata váltóval lehet megvenni, külseje is visszafogottabb lett, de egy dolog megmaradt: a 200 lóerős teljesítmény. A Nissan Juke-ból ismert 1,6-os motor jóval nagyobb, 240 Nm-es nyomatékkal rendelkezik, mint a régi kétliteres szívómotor, a feltöltés negatív hatása azonban az lehet, hogy tompábbá válnak a gázreakciók, és felül kifogy a motor az erőből. A százas sprintet 6,7 másodperc alatt teljesíti a legmérgesebb Clio, a végsebessége 230 km/h. Kategóriájában egyedülálló módon rajtprogramot, komplett telemetria-rendszert, köridőmérőt, változó hangú, flepnis kipufogót, és háromféle (Normal, Sport, Race) üzemmódot kínál az R.S., alapára 6,39 millió forint. 340 ezer forint a Cup csomag felára, amely ültetett, keményebb futóművet, 18 colos felniket és piros féknyergeket tartalmaz.



A Grandtour motorkínálata nem okoz meglepetést, kétféle benzines (1,2-es szívó és 0,9-es turbó) és kétféle dízel (mindkettő 1,5 literes) kapható hozzá, a gyengébbek 75, az erősebbek 90 lóerősek. A ferdehátúhoz hamarosan érkező 1,2-es, 120 lóerős benzines turbómotor a kombihoz egyelőre nem lesz elérhető, viszont a dupla kuplungos EDC automata váltó az erős dízelhez hamarosan párosíthatóvá válik.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
120 ezer forint az R-Link nevű beépített androidos tablet. Olyan szolgáltatásokat kínál, mint a többféle, virtuális motorhang, amelyeket a hangszórón játszik be a rendszer a gázadással szinkronban. Akár Clio V6 hangja is lehet a dízelnek

A magyarországi menetpróbán a 3,19 milliós alapárú, gyengébb benzinessel kezdtem, amelynek már az első enyhébb emelkedő komoly feladatot jelentett két személlyel, gyakran kellett visszakapcsolni, hogy tartsuk a forgalom ritmusát. Viszont az érces hangját sokkal jobban elszigetelték, mint a Twingóban vagy az új Dacia Loganban, és a váltó is pontosabbá vált. Ezerszer jobban illik a kocsihoz a másodikként próbált 90 lóerős 1,5-ös dCi, amely bőséges nyomatékával könnyedén mozgatta a Grandtourt, valószínűleg megpakolva is maradnak dinamikai tartalékai. Olyan takarékosan (4,6 litert mutatott a fogyasztásmérő), csendesen és vibrációmentesen tette a dolgát, annyival jobb autó volt vele a Clio, hogy vezetés közben még az alap benzineshez képest közel egymillió forintos feláráról is hajlamos elfeledkezni az ember.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Finoman rugózik, és halkan fut, de az alap benzines Grandtour nagyon lomha

Azonban a kis kombik piaca elég árérzékeny, így nem valószínű, hogy a klímával, tempomattal és navigációval 4,51 millió forintba kerülő 1,5-ös, 90 lóerős dCi lenne majd a legnépszerűbb változat a Grandtourból, hiszen ennyiért már egy sokkal tágasabb, hasonlóan felszerelt 4x4-es, 110 lóerős dízel Dacia Dustert is kapunk a Renault szalonok másik oldalán, és még pénzünk is marad. A közepes felszereltségű, szintén 90 lóerős háromhengeres, turbós benzines 3,83 millióért már jobb ajánlatnak tűnik, de egy Mégane, Fluence vagy akármelyik Dacia még ennél is jobb ár-érték aránnyal rendelkezik. A Clio Grandtour előnye velük szemben az ultramodern megjelenés, a nagyfokú személyre szabhatóság, a jobb minőségérzet, valamint az újdonság varázsa. Sokaknak ez többet jelent pár liternél vagy néhány százezer forintnál.