Hét trükkel lopják a magyar autókat

Autótolvajok, autólopás, betört ablak
Vágólapra másolva!
Változatos módszereket alkalmaznak az autótolvajok, a tapasztalt profiknak tíz másodperc is elég egy akcióhoz. Tavaly közel hétezer autót loptak el, ez kiugró emelkedés az elmúlt évekhez képest.
Vágólapra másolva!

Aki ügyes, levegővel is képes autót nyitni, az igazi profik tíz másodperc alatt visznek el egy kocsit. A Népszava összeállítása szerint a módszerek változatosak, de jellemzően már inkább az alkatrészekre, semmint a menő márkákra mennek a bűnözők. Akik főleg csoportosan dolgoznak, és az elmúlt évekhez képest 2012-ben kiugró aktivitást mutattak.

2009 óta rendre évi hatezer darab körül alakult az ellopott járművek száma, ehhez képest tavaly 6920 lopási ügyben kellett eljárást indítani. Az Országos Rendőr-főkapitányság hét főbb elkövetési módszert jelölt meg, melyek közül még mindig elterjedt a "roncsolásos" út: amikor a tolvajok egyszerűen a zár feltörésével igyekeznek az autóhoz jutni. Az ORFK kitért rá, a gépjármű-bűnözés része a szervezett, sorozat jellegű bűnözésnek, egyedi tettesek már csak igen elvétve garázdálkodnak. Így gyakran jutnak lakásbetörés útján a kocsikhoz a lakásban talált slusszkulcs használatával - "betöréses módszer" -, amely egyébként ma Nagy-Britanniában számít a legnépszerűbb módszernek, ahol a rablók álruhát is öltenek.

Forrás: MTI/Nagy Lajos

Hazánkban ugyancsak gyakori a "beugrásos", illetve a "koccanásos" módszer, amellyel a sofőrök naivitására építenek: amikor a vezető valamiért kiszáll a járműből, a tolvaj máris beugrik a helyére és elhajt vele, illetve balesetet színlelve nekihajt, és amikor a sofőr kiszáll, hogy ellenőrizze a kárt, a tolvaj egy társa lecsap a nyitott autóra.

Ugyancsak jellemző az "erőszakos átvétel", de még mindig népszerű, ám már közel sem lebukásbiztos módszer a "duplikálás", avagy a kocsi alvázszámának lemásolása, amellyel több lopott autó is legalizálható. Néhány éve lehetett olvasni arról, hogy a tolvajok rádiófrekvenciás kódolvasóval igyekeznek minimalizálni a kockázatot: amikor egy kifigyelt autó sofőrje becsukja a kocsiját, a szerkezet ellopja a riasztó kódját. Ez azonban - tért ki rá kérdésünkre az ORFK - ma már kevéssé, inkább az ezredforduló környékén volt közkedvelt a tolvajok körében. Szintén előfordul, hogy a tolvajok a kereskedő cégektől csalás, hitelsértés vagy sikkasztás útján szerzik meg az újabb darabokat.

Nem újdonság, hogy a bűnözők részben típus, részben "földrajzi elhelyezkedés" szerint céloznak be járműveket. Gyakran azokat lopják, amelyekből amúgy is sok van az utakon, hiszen azokhoz mindig szükség van alkatrészekre. A Generali Biztosító megállapítása szerint "egyre inkább" alkatrésznek kellenek a járművek, és "nincs olyan márka, típus és életkor", amelyet mellőznének a tolvajok. Az [origo] kérte az ORFK-t, hogy adja ki a típusonkénti lopásstatisztikát, de a rendőrség egyelőre nem reagált a megkeresésre.