Drosztra való, nem moziba - Peugeot 301 teszt

2013.02.27. 8:42

Émilien elsírná magát, ha a Taxi 5-ben ezzel kéne száguldást imitálnia Marseille utcáin, de Budapestre szóda nélkül is elmegy a Peugeot szedánja. Hisz nem olyan csúnya, hogy lasszóval kelljen hozzá utasokat fogni, meglepően tágas, dízelmotorral pedig csak csipegeti a gázolajat.

Fotó: Mudra László [origo]
Nem egy Concours d'Elegance szépségkirálynő, de nem is Thalia-stílusú torzszülött a 301-es
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)

Ugye, milyen furcsa lenne ezt a fejlődő országoknak szánt szedánt fehér színben, porig ültetve, hörgő motorral és traffipaxokat borogatva látni Luc Besson következő filmjében? Ha híres taxivá nem is válik egyhamar, gyakori típus azért jó eséllyel lehet a 301-es, én legalábbis máris a szemeim előtt látom, ahogy tarifatáblával, félbehajtott bulvárlappal és kistévével a műszerfalán álldogál a droszton. Aki beül a hátsó ülésre, akkora helyet talál majd, hogy akár keresztbe is teheti a lábait, ha nem fél a visszapillantóból kénköves villámokat szóró szempártól. Csakhogy a 301-eshez nem kapható a puccosabb Peugeot modellek szellőzőpatronja, így a virágos rétek, orgonabokrok és vaníliás fagyik émelyítő illata legfeljebb a klasszikus Wunderbaum-erdőből áradhat, egyes műanyagok pedig olyan gyanúsan csillognak, mintha egy sofőr hetente egyszer végigkenné őket szilikonnal. Kárpitból pár négyzetcentiméternyi jutott csak az ajtókra, a hátsó fejtámlák állíthatatlanok, kongva csukódnak az ajtók, az ablakemelők gombjai kábelspórolásból a váltókar körül vannak szétszórva, de összességében mégsem bántóan olcsó az összhatás, sőt, nyomokban otthonosság-érzetet tartalmaz.

Fotó: Mudra László [origo]
Egyszerű kivitelű, de  elegáns a műszerfal. Navigáció és automata klíma nincs, csak digitális kijelző

Mindez úgy lehetséges, hogy a Peugeot-nál nem tartották diétás koszton a formatervezőket, ami eltér a szegmens egykor haszonjármű-színvonalú belsőépítészetétől. Aki beül bal egybe, kellemes formájú, zongoralakkal és ezüstszínű betétekkel tagolt műszerfalat lát maga előtt, a kormánykeréken pedig nem csak egy-egy dudort alakítottak ki tíz óra tíz percnél, hanem még az alját is lecsapták, mint egy igazi sportkocsiban. Persze négyajtós kupéban érezni azért senki sem fogja magát, a hosszú utakon mozgó váltó, a tengelyirányban állíthatatlan (ezért a homo sapiensek helyett inkább gorilla beringeik végtagméreteivel kompatibilis) kormányoszlop, illetve a nem túl ügyesen formázott ülés hamar tisztázza a féleértéseket. A futómű beállításai sem éppen a Monte Carlo Ralira, hanem a fejlődő országok ramaty útjaira készültek, amiből viszont - a nagy hasmagassággal együtt- telekre járásnál, vagy egyszerűen csak a kátyúkkal teletűzdelt magyarországi utakon közlekedve is sokat lehet profitálni. Akár taxiként, akár a hátsó oldalablakán micimackós napvédővel családi autóként szolgál a 301-es, utastere tágasságát és kényelmét nagyra fogja értékelni a célközönsége, bár belső szélességén azért érződnek a kisautós alapok. Na de mi újság a szállítókapacitással?

Fotó: Mudra László [origo]
Csak távirányítóval vagy az utastérből nyitható a csomagtérajtó. Praktikus kiegészítő a gumitálca

A Peugeot szerint a csomagtartó térfogata szenzációs 640 liter, de szerencsére az apró betűs részekben elismerik, hogy ez a régi, víztérfogatos módszerrel mérve igaz - a más gyártók által is használt VDA-norma szerint valójában 506 literről van szó, és 20 abból is a padló alatti rekeszre értendő. Ha már a szépen hangzó, de archaikus mérési módoknál tartunk, javasolnám felírni az autószalonok üvegére, hogy a teljesítmény 95 SAE-lóerő, vagy ha még jobban elrugaszkodunk a valóságtól, a széndioxid-kibocsátás 53 uncia/mérföld, a teljes kocsihossz pedig 14,8 - angol lábban, természetesen. A realitások talaján maradva volna még néhány konstruktív javaslat a csomagtér kialakítását illetően, például reszketeg fémlemez helyett használhatnának üveggel együtt felnyíló ötödik ajtót - így nem passzíroznák szét a pakkokat a belógó zsanérok, és sokkal jobban ki lehetne használni az üreget.

Fotó: Mudra László [origo]
Szövetborításnak nyoma sincs a kalaptartón, de nagyobb baj az állítható fejtámla helyett adott púp

Hasonló gondokkal persze a nemrég nálunk járt Citroen C-Elyssé tesztautónál is szembesültünk, de ikertestvéréhez képest két fontos különbséget is tartogat a mostani Peugeot. Egyrészt, a karosszéria orra és fara karakteresebb formájú, igaz, azt hogy szebb, egyértelműen csak a hátuljára merném mondani. Másrészt, a Peugeot az 1,6-os benzines helyett ugyanekkora lökettérfogatú dízelmotort kapott, kisebb teljesítménnyel, de nem lebecsülendő 230 Newtonméteres nyomatékkal. Ezzel egyáltalán nem tűnik lomhának az oroszlános emblémás autó, hiszen pehelysúlyú, ráadásul alacsony és közepes fordulaton szépen húz a HDi. Pörgetve viszont már látványosan kifogy belőle a szusz, morgós hangja pedig kispórolt zajszigetelésekről árulkodik. Autópálya-tempónál bizonytalan az egyenesfutása, de a benzinesénél 1000-rel alacsonyabb fordulatszám összességében alacsonyabb zajszintet és fogyasztást jelent. Városban és országúton egészen elemében van a dízel 301-es, vegyes fogyasztása pedig könnyedén 5,6 liter körül tartható, és nyugdíjas-üzemmódban hajtva még tovább faragható.

Fotó: Mudra László [origo]
Talán a '89-ig gyártott 305-ös állt hozzá legközelebb a Peugeot-kínálatban. Lehetne kombi ebből is  

Ez már a taxidroszton is beszédtéma lehet, de az aduászt mégis akkor húzza elő a pakliból a sofőr, ha megemlíti autója vételárát. Akciósan most alapfelszeltséggel már 3,57 millió forint alatt haza lehet vinni ezt a Peugeot-t, az Allure csúcsfelszereltségű tesztautóért pedig 4,05 forint fizetendő - hozzávetőleg annyi, mint például egy jóval kisebb utas- és csomagterű, gyengébb dízel Suzuki Swiftért és társaiért. Ehhez hasonló ajánlatot pillanatnyilag csak a Renault, jobbat pedig egyedül a Fiat háza táján kínálnak a Fluence, illetve a korosodó Linea gázolajos változataival, amire persze a dörzsölt fuvaros rókák rögtön a megbízhatóság kérdését kezdik feszegetni. Nos, erről már tényleg csak évek múlva gyűlik össze értékelhető mennyiségű tapasztalat, addig pedig nem lehet mást tenni, mint kedvező előjelként értékelni a Peugeot szigorított, 2500 pontos minőségellenőrzési rendszerét, és az "ami nincs, az nem is romolhat el" axiómát. A happy end legfeljebb Luc Besson következő filmjében lenne garantált.

Műszaki adatok - Peugeot 301 1.6 HDi Allure

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1560 cm3. Furat/löket: 75,0/83,3 mm. Hengerek elrendezése/száma: S/4. Teljesítmény: 68 kW (92 LE)/4000. Nyomaték: 230 Nm/1750. Sebességváltó: ötfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/dob. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4442/1748/1466 mm. Tengelytáv: 2652 mm. Saját tömeg: 1090 kg. Össztömeg: 1548 kg. Csomagtartó térfogata: 506-1038 liter. Üzemanyagtartály térfogata: 50 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/h): 11,2 mp. Végsebesség: 180 km/h. Átlagfogyasztás: 4,3 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 5,6 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 112 g/km.
Költségek Listaár (1.6 HDi Allure): 4 340 000 Ft. Akciós ár: 4 050 000 Ft.