Az ázsiai országban 13,2 millió új autót értékesítettek 2012-ben, míg Európában az egy évvel korábbi 13,6 millióról 12,5 millióra csökkent a forgalomba helyezett új kocsik száma. Kína hamarosan a jelenlegi legnagyobb piacot, az Egyesült Államokat is megelőzheti. "Csak idő kérdése, hogy a kínai autópiac nagyobb legyen, mint az amerikai" - mondta a müncheni lapnak Ferdinand Dudenhöffer, a duisburg-esseni egyetem autóipari kutató intézetének (CAR) igazgatója. Az intézet számításai szerint 2030-ban Kínában már több autót adnak majd el, mint Európában, az Egyesült Államokban és Japánban együttvéve.
Az erőviszonyok nemcsak az értékesítésben, hanem a gyártásban is átalakulnak. Európában az utóbbi tíz év közül öt évben csökkent a termelés, tavaly összesen 15 millió személygépkocsit gyártottak, az idén pedig stagnálásra lehet számítani. Kínában viszont az utóbbi tíz évben folyamatosan emelkedett a gyártott kocsik száma és az idén várhatóan eléri a 13,8 milliót - írta a Süddeutsche Zeitung szakértői becslést idézve.
Ugyanakkor Kínában egyelőre a betelepült nyugati gyártók uralják a piacot. A hazai cégek aránya csupán egyharmados, de egyre inkább terjeszkednek. A külföldi társaságok jellemzően kínai partnerekkel közösen üzemeltetnek gyárakat az ázsiai országban. Kiemelkedően erős a német cégek jelenléte, egyebek között a BMW és a Daimler is üzemeltet gyárakat Kínában, a német márkák összesített piaci részaránya pedig 22 százalékos volt tavaly, 2 százalékponttal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.
Több német cég számára Kína már fontosabb, nagyobb piacnak számít, mint a német, és valamennyi társaságot együttvéve a német autóipar tavaly 700 ezerrel több kocsit értékesített Kínában, mint Németországban - írta a Süddeutsche Zeitung.