Vágólapra másolva!
Talán a Citroën mutatta be a legemberközelibb, igazán felhasználóbarát tanulmányautót, amely ráadásul hamarosan megvásárolható lesz.
Vágólapra másolva!

A Citroën Cactus Concept szériaváltozatát C4 Cactus néven már jövő februártól gyártani fogják, ez lesz a Cactus széria első modellje. Ez egy hasonló almárka lesz, mint a Picasso, de itt nem egyterűt takar majd az elnevezés, hanem egy olyan városi szabadidő-autót, amelynél a hangsúlyt az egyszerűségre és az eleganciára helyezik, nem elfeledkezve az innovatív megoldásokról.

A formatervezés nagyon megy a franciáknak
Még több képért kattintson a fotóra! Fotó: Mudra László - Origo

Nem lesz annyira prémium, mint a DS almárka, de nem is lesz annyira megszokott, mint a jelenlegi C-sorozat. Ha beválik az új modellváltozat, vagyis ráharapnak a vásárlók, akkor a többi C modellből is lehet Cactus variáns, még az is lehet, hogy ezek egy idő után teljesen leváltják majd a tömegmodellnek szánt, konzervatív megjelenésű C-ket. A szériaautó a gyáriak szerint nem sokban fog különbözni a fehér tanulmánytól, persze azon már lesznek ablakok és B-oszlopok is, de tisztán felismerhető lesz majd, hogy ebből készült.

A tanulmányról azért hagyták el ezeket a részeket, hogy nagyobb figyelmet lehessen szentelni az autó belső terének, ahol elöl is egy egybefüggő üléspadot használtak. Az anyagok nagyon prémiumautósak, de hiányzik belőlük a DS-re jellemző komor színvilág: inkább világosabb, szellősebb kialakításra törekedett Mark Lloyd tervező és csapata. Hogy jobban kihasználhassák a teret, az utasoldali légzsákot a tetőbe integrálták, az automatikus váltó előválasztó karját pedig gombokkal helyettesítették.

A légpatronokban levegő van ugyan, de nem olyan könnyű benyomni őket
Még több képért kattintson a fotóra! Fotó: Mudra László - Origo

A Cactust elnézve olyan érzésünk van, hogy a franciák akármilyen autót terveznek mostanában, az remekül néz ki, mintha a kisujjukból rántanák elő a jobbnál jobb formaterveket. A Cactuson sincs olyan vonal, amely ne illene rá, a csíkszerű első lámpáktól a szögletes hátsókig mindene rendben van, a négyküllős felnik pedig egyenesen zseniálisak. A Citroën szereti hangsúlyozni, hogy az innovációk márkája, ezért két különleges újítást is beépített az autóba: az egyik a tipikus városi sérülésektől óv, az autó oldalain és hátulján ugyanis gumiba ágyazott légpatronok védik a karosszériát a sérülésektől. Kipróbáltam, az acélhoz képest ugyan puhák a párnácskák, de ujjal azért alig lehet benyomni őket. A másik a sűrített levegős hibrid rendszer, amely úgy valósítja meg a városban előnyös hibrid hajtást, hogy nem használ ehhez drága és nehéz akkumulátorokat.

A Hybrid Air rendszer azonban később jön, mint maga az autó, és nem azért, mert a technológia ne állna készen, hanem azért, mert a francia gyártó meg akar bizonyosodni arról, hogy elegendő vásárló lesz-e hajlandó fizetni egy ilyen vadonatúj, még ismeretlen technológiáért.