Tragédiát okozhat egy gondatlanul szállított fenyő

karácsonyfa
Vágólapra másolva!
Csak pár nap maradt a fenyőfák beszerzésére, a nagy kapkodásban sem szabad azonban elfeledkezni a zsákmány megfelelő rögzítéséről. Az ajándékok szakszerű autós szállításához is adunk néhány tippet.
Vágólapra másolva!

Nem mindenki olyan szerencsés, hogy csak a sarki fenyőfaárusig kell elsétálnia a feldíszítenivalóért, sokan kénytelenek autóval hazafuvarozni leendő karácsonyfájukat. De nagyon nem mindegy, hogyan szállítjuk: egy nem megfelelően rögzített, elszabaduló fenyőfa halálos pusztítást is végezhet, kisebb eséllyel a saját, nagyobb sansszal abban az autóban, amelyikkel összeütközünk. Ráfutásos balesetnél az elöl haladó autó hátsó ablakán, frontális karambolnál pedig a szembejövő szélvédőjén behatolva okozhat kellemetlen pillanatokat.

Tetőre csak hevederrel!

A veszély komoly, mert messze nem egyedi eset, hogy az utolsó, nagy rohanásban a fenyőfa szakszerű rögzítésére jut a legkevesebb idő. A "majd csak hazajutunk vele", és az "elég ide egy kis spárga" hozzáállásba sokan haltak már bele, teljesen értelmetlenül.

A tetőre dobott, slendrián gumipókos rögzítés sem ér semmit, ahogy azt a német autóklub (ADAC) fenti videója is bizonyítja. Aki biztosra akar menni, szigorúan törzzsel előre, behálózva, és racsnival szorosra húzott hevederrel lekötve szállítja a fenyőfát, tetőn persze csak akkor, ha kereszttartók is vannak. Ellenkező esetben a fa simán kiszabadulhat.

Rögzíteni belül is

A megfelelően rögzített fa a törésteszt alapján még akkora erőhatások esetén is a helyén (a tetőn) marad, amekkorát egy falnak ütközés jelent 50 km/h-s sebességgel. Amennyiben nem kell a plafonig érő fa, hanem egy átlagos, 150-160 centi körüli is megteszi, bátran szállíthatjuk az utastérben is. Nem árt azonban felkészülni arra, hogy vészfékezésnél vagy balesetnél odabent is súlyos sérüléseket okozhat az elszabaduló tömeg, ami ellen a kombik és egyterűek térelválasztó hálója sem nyújt mindig megfelelő védelmet.

A rosszul rögzített fa repül, mint a győzelmi zászló Forrás: ADAC

A törzset toljuk előre a háttámla vagy bővített raktér esetében a felhajtott ülőlap széléig, és rögzítsük a fát a csomagtartó padlójához. Persze, régebbi autókon elvétve fordulnak elő ehhez kihajtható rögzítőszemek, de némi keresgéléssel általában lehet találni valami átfűzhető, fix pontot az ülésmechanizmus vagy a hátfal környékén. Ha nyitott csomagtérajtóval megyünk, ne felejtsünk el piros rongyot kötni a kilógó favégre. És a legfontosabb, hogy akármennyire is szorít az idő, ne száguldozzunk a rakománnyal.

Tetriszezés az ajándékokkal

Ha a karácsonyfa esetleg már megvan, az utolsó, kisebb-nagyobb dobozokba csomagolt ajándékok beszerzése jó eséllyel az utolsó pillanatra marad. Az sem mindegy, hogy ezeket hogyan hajigáljuk be a csomagtartóba: a pakolás alapszabálya, hogy alulra kerüljenek a nehéz és méretes, feljebb a könnyebb holmik. Szedánok esetében a karosszéria jellege miatt többé-kevésbé megoldott a csomagok rögzítése, kombiknál és egyterűeknél további óvintézkedéseket kell tenni. Ha annyi ajándékot veszünk, hogy a kalaptartó magasságán túl, plafonig pakolunk, csomagrögzítő hálót vagy rácsot alkalmazzunk.

Balesetnél bármi ki tud szabadulni, egy legjobb szándékkal vásárolt esernyő vagy síbot is dárdává válhat. Az ilyen jellegű tárgyakat pakoljuk úgy, hogy kisebb eséllyel szabaduljanak ki. Veszélyesebb tárgyakat a fenyőfához hasonlóan hevederekkel is rögzíthetünk, de ha más nincs kéznél, egy sima pokróccal is csökkenthetjük a sérülésveszélyt, ha rádobjuk a holmikra.

Sícuccokat a tetőre

A fenyőfa- és ajándékvásárlás mellett a sítúrák szezonja is pörög, a fentiekhez hasonlóan a sportfelszerelés helyes rögzítése is létfontosságú. Az ADAC-nak szerencsére arról is van videója, mit művelnek a helytelenül rögzített sílécek az utastérben.

A szabályok hasonlóak, mint a fa esetében: a léceknek lehetőség szerint a tetőn a helyük, hevederrel, szorosan rögzítve, kereszttartóra fektetve. Legvégső esetben az utastérben is fuvarozhatók a lécek, de csak akkor, ha van elég hely, és a fenyőfás módszerhez hasonlóan a padlóhoz vannak szorítva. A sisakokat és csizmákat úgy csomagoljuk, hogy véletlenül se szabaduljanak el, ami befér az ülések alá, azt préseljük is oda. Onnan nagyot nem tudnak repülni.