A gömbfejeken áll, vagy bukik az autónk

autó torzó
Vágólapra másolva!
Műhelytitkok nevű szervizsorozatunkban ezúttal azt az alkatrészt mutatjuk be, amit meglehetősen gyakran kell cserélni az autókon, mégis kevesen tudják, hogy mi a csuda és hol van pontosan.
Vágólapra másolva!
Gömbfejes erőátviteli megoldást sok helyen alkalmaznak egy modern autóban, de rendszerint a futóműben találhatóakkal van a legtöbb gond. Minél bonyolultabb egy futómű, annál több gömbfej van benne, a laprugós megoldásnál nincs ilyen, a gyakori McPhersonnál egy, míg a többlengőkaros kiviteleknél több gömbfejet is beépítenek oldalanként

Az olajcsere után ezúttal a gömbfejek vannak főszerepben, nem véletlenül, ugyanis a gyatra minőségű hazai úthálózat miatt meglehetősen gyakran kell az autók futóművének bizonyos elemeit javítani, állítani vagy cserélni. Az egyik ilyen „fáradékony” elem a gömbfej, ami nem egy konkrét alkatrészt jelent, hanem egy gyűjtőnév, olyan mint például a szárnyas anyacsavar, így ebből már sejthető, hogy több is van belőle egy korszerű autóban. Gömbfejeket használnak például a kormányösszekötőkön, a futómű trapézkarjain és a stabilizátorokon is. Működése nagyjából olyan, mint a könyökízület, a baj akkor van vele, ha megsérül vagy egyszerűen elkopik.

Régebben az volt az általános megoldás, hogy egy fémperselyben mozgott a gömb alakú alkatrész, amit időközönként zsírozni kellett. Ez – megfelelő karbantartással - tartós konstrukció volt, mégis manapság az vált általánossá, hogy egy műanyag betétben forog a gömbcsukló, ami – a használattól függően – hamarabb elkopik. Fontos a gömbcsuklókat védő gumiharang sértetlensége, ugyanis ezek nélkül hamar telemegy szennyeződéssel, így gyorsabban elkopik

A futóműben található gömbfejek általában kopogással és egyéb gyanús hangokkal, bizonytalan egyenesfutással, legrosszabb esetben kiszakadó kerékkel jelzik, hogy gond van, így ha felmerül bennünk a gyanú, célszerű mielőbb felkeresni egy szervizt. Szerencsére – az esetek többségében – könnyen, gyorsan és nem túl drágán javítható a gond, a költségek ugyanakkor arányosan nőnek az adott márka és típus presztízsével, hiszen a prémium márkák igényes, többlengőkaros futóműmegoldásaiban, csak úgy hemzsegnek a gömbfejek. Aki kíváncsi, hogy a gyakorlatban hogyan orvosolható egy megfáradt gömbfej, ne hagyja ki az alábbi videót.