Mégsem az új népautó - Skoda Rapid 1.2 TSI-teszt

skoda rapid 1.2
Vágólapra másolva!
Van olyan jó, mint egy Octavia? Nem igazán. Kerül annyiba, mint egy Octavia? Igen. Akkor most jó vagy rossz autó a Rapid? Hát, népautó aligha lesz belőle.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A Rapid még nem a moduláris MQB platformra épül, hibrid padlólemezt kapott
(A képre kattintva galéria nyílik!)

Majdnem két éve második generációs Octaviával nyomjuk, szóval kevés autóra voltam olyan kíváncsi, mint a Rapidra. Csalódtam? Kemény rögtön ezzel kezdeni, dehát vannak kérdések, amelyeket muszáj feltenni, még ha kellemetlenek is.

Miről is szól a Rapid? A Skoda a Fabia és a harmadik generációs Octavia közötti űrt szeretné betömni vele, mert utóbbi kategóriát nem vált ugyan, de közelebb kerül a D szegmenshez. A Rapid egy klasszikus kompakt, családbarát, négyajtósnak tűnő, de valójában ötajtós karosszériával, modern megjelenéssel és jó sok hellyel. A siker tuti receptje, nem igaz? Ennél mutatósabb autó nem kell egy családba, egy ideig még biztosan nem avul el a formája. Elölről imádom, hátulról teljesen oké, talán csak oldalnézetből olcsóautós kissé.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Egyszerű, mégis modern, jól áll a Rapidnak a szögletesség

Jó dolog a fejlődés, mert a Rapid most, 2013-ban hozza azt méretben, amit az első generációs Octavia, csak annak legnagyobb hibája nélkül. A moduláris MQB platformot ugyan a Rapid nem kapta meg (a padlólemez fele a Fabiaé, a hátulja az indiai gyártású Rapidé), a tengelytávolság mégis sokat nőtt, vagyis a Rapidban már nincs szorongás hátul, amiért az 1-es octaviások még hőzöngtek rendesen. Tudom, mert volt belőle a családban is. A Rapid egyébként majdnem tízcentis pluszt ad az első Octaviához képest, ilyen adottságokkal nehéz is lett volna szűk autót építeni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Hátulról olyan, mint egy kis Octavia, azonnal felismerhető, hogy Skoda

Nem vettük elő a mérőszalagot, mert minek. A fejtér érzésre szűkösebb, a lábtér viszont ugyanakkora a Rapidban, mint az Octaviánkban, ami nagyon jó dolog. Az is, hogy hatalmas a csomagtartó, felszereltségtől (defektjavító vagy teljes értékű pótkerék) függően 550 vagy 530 literes, és rendkívül könnyen pakolható az ötajtós kialakítás miatt. Nem is értem, mi szól manapság a szedánok mellett. Hátul inkább csak két ember fér el kényelmesen, középen már ránézésre is szűkös a hely, ami az 1706 milliméteres szélességgel magyarázható. Erős hiányosság, hogy a hátsó fejtámlák nem kivehetők, ami nehézkessé teszi a nagyobb gyerekülések rögzítését.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Vagánnyá teszi a Rapid-felirat, pedig oldalnézetből kicsit olcsóautós jellege van

Nagyon tetszett, hogy a középkonzol több helyet hagy a térdeknek, mint amekkorát a 2-es Octavia, jó érzés beülni a kormány mögé. Az ülések átlagosak, jól tartanak, a köztük lévő kartámasz viszont olyan kényelmetlen tartásra kényszerít, hogy csak annyi ideig volt lehajtva, ameddig leírtam ezt a mondatot. A kormány mögötti karokat régi ismerősként üdvözöltem, a manuális klíma kezelőpanelje is hasonló, mint a facelift előtti kettes Octaviában, azt viszont nem gondoltam volna, hogy még ebből a bénácska, szimpla méretű rádióból is maradt raktáron.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Mintha fapados lenne, pedig nem az: a klíma feláras extra

A Rapidban spóroltak az anyagokkal. Nagyon. Szépen leszilikonozták ugyan a műszerfal tetejét, de attól, hogy sokat sejtetően csillog, még nagyon kopog, ahogy az összes többi műanyag is az utastérben. Gondolom, figyelni kellett arra, hogy a Rapid ne legyen az új Octavia konkurense, de kicsit úgy érzem, hogy sikerült átesni a ló túlsó oldalára a nagy igyekezetben. Még a kalaptartó is meg-megzördül alig ötezer kilométeres futásteljesítmény után, mi lesz itt később? Nagy kár ezért, és az automata funkciót nélkülöző villanyablakokért is.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Átlagosak az ülések, a köztük lévő kartámaszt nem árt azonnal felhajtani

Az Octaviában megszoktam, hogy a kormányzás ad egy kis visszajelzést az útról. A Rapid ezzel szemben túlszervózott, nagyon steril vezetési élményt nyújt, a hirtelen mozdulatokat sem kedveli. A futómű inkább feszes, mint kényelmes, rossz úton tompán puffog - alig hittem a fülemnek. Tökéletes viszont a hatfokozatú kézi váltó, volkswagenesen vajpuhán klattyan a kar egyik fokozatból a másikba, bár rá lehet fogni, hogy túl mesterséges érzés. Nekem tetszik.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Bőséges a lábtér hátul, de a pad szélessége csak két felnőtt számára elég. A fejtámlákat nem lehet kivenni

Az 1,2 literes TSI motor 105 lóerős változatával nagyon megy a Rapid, nem kell attól félni, hogy hirtelen elfogy a kraft. A 175 Nm-es csúcsnyomaték 1550-4100-as fordulatszámig rendelkezésre áll, a pörgetést megugró fogyasztással bünteti a kis turbós blokk. A fedélzeti számítógép 7,1 litert jelzett a teszthétre, a benzinkútnál viszont 8,3 literre jött ki az átlag, utóbbi már egy picivel, de tényleg csak egy picivel túl van a fájdalomküszöbön.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Hatalmas és jól pakolható a csomagtartó, áldás az ötajtós kialakítás

A Rapid árlistája csalogató, az alapmodellt már 3,2 millió forintért el lehet hozni 75 lóerős, 1,2-es benzinmotorral. Ez a 105 lóerős TSI már kapásból egymilliós pluszt jelent, és akkor a tesztautó egyéb extráival még nem is számoltunk. A Skoda extraként kezeli a hátsó ablaktörlőt (24 130 forint!), az ülésfűtést (ami elképesztően forró, az utóbbi idők legjobbja), a klímát és az elektromos tükröket. Mindezekkel és a minimálrádióval, valamint a kurblis hátsó ablakokkal együtt 4,9 millió forintra jött ki a tesztautó ára, ami mondjuk ki, viccesen sok. Ennyiért kifutó Octaviát lehet venni kétliteres dízellel, és hát két év használat után nálam egy pillanatig sem lehet kérdés, hogy melyik a jobb vétel.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Bőven elég a 105 lóerős, 1,2-es TSI a Rapidba, kár, hogy az alapárhoz képest egymilliós pluszt jelent

A kompakt szedánok között most egyébként is nagy a verseny, támad az új Logan, a Peugeot 301 és a Citroën C-Élysée, ezek hasonló felszereltséggel százezrekkel kerülnek kevesebbe a Rapidnál. A TSI jó motor, de ennyire nem, a Rapidból így nem lesz új népautó, akármennyire is szeretné a Skoda.

Szóval, azt hiszem, egy kicsit csalódtam.

Műszaki adatok - Skoda Rapid 1.2 TSI
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1197 cm3. Furat/löket: 71,0/75,6 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 77 kW (105 LE)/5000. Nyomaték: 175 Nm/1550-4100. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4483/1706/1461 mm. Tengelytáv: 2589 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1441/1475 mm. Tömeg: 1175 kg. Terhelhetőség: 535 kg. Csomagtartó térfogata: 530-1490 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,3 mp. Végsebesség: 195 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,4 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 8,3 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 125 g/km.