Vágólapra másolva!
Agyvérzést kap egy-egy rosszul beállított közlekedési lámpától vagy garantáltan torlódást okozó kereszteződéstől? Írja meg!
Vágólapra másolva!
Forrás: MTI/Beliczay László

Nem is sejtjük, milyen bonyolult algoritmusok alapján programozzák a közlekedési lámpák váltási ütemét, és mennyi mindenre kell figyelni már egy egyszerű kereszteződés kialakításánál is, így aztán nem csoda, hogy becsúszik egy-egy hiba. Ezeket rendszerint feltorlódott autók, dudaszó és élénk gesztikuláció szokta jelezni, de szerencsére van megoldás: be kell jelenteni.

Az Origo autós rovata is csatlakozott – a főleg autós újságírók által alapított – Ésszerűbb Közúti Közlekedésért nevű közhasznú egyesülethez, amelynek első számú feladata, hogy megszüntesse a közutakon található számos ésszerűtlen, veszélyes vagy csak egyszerűen bosszantó hibát, ami lehet egy kint felejtett vagy feleslegesen kirakott sebességkorlátozó tábla, értelmetlenül épített fekvőrendőr, rosszul beállított jelzőlámpa vagy életveszélyes kereszteződés. Ha ismer ilyet, fotózza le, és küldje el erre az e-mail címre az eset pontos helyének meghatározásával és a probléma rövid ismertetésével. Innentől kezdve az egyesület kinyomozza, hogy ki a felelős, és a rendelkezésére álló összes eszközzel fellép a probléma megoldásáért, a honlapjukon pedig folyamatosan nyomon lehet követni a már bejelentett eseteket és az ügyek alakulását.

Kedvcsinálónak néhány fővárosi bejelentés

Mi és hol a probléma?

Sokan ismerik a Nagykőrösi/Gyáli utat, sokan bosszankodnak a város felé jövet, hogy a hosszan tartó 70-es szakaszt egy rövid részen - a Lukoil kútnál - rövid 50-es szakasz töri meg. És hát ahogy az ilyenkor sajnos lenni szokott, a rendőrök mérnek, fotóznak. Ezen nem lepődünk meg, ugyanakkor érdekes kérdés, hogy mi indokolja itt az 50-es táblákat? Van egy bekötőút, és utána a lehajtás a benzinkúthoz - ezek esetleg indokolhatnák a lassítást, ám a kifelé tartó szakaszon is találhatók ilyenek, de ott még sincs 50-es tábla.

Mi a javaslat a megoldásra?

Nem látjuk okát az 50-es tábláknak, kíváncsian várjuk a BKK válaszát arra, hogy miért vannak kirakva.


Mi és hol a probléma?

A Montevideo-Szépvölgyi alsó kihajtásánál a zebra és a buszsáv miatt gyakorlatilag lehetetlen szabályosan kihajtani, az autós szükségszerűen a zebrán áll meg, ami forgalmi okból tilos. Meg jogosan bosszantja a gyalogosokat, akik viszont akadályozzák a kihajtani szándékozó kocsikat. Így sem jó, úgy sem jó. Persze a zebrán álló sofőrök is alig látják a lentről érkező forgalmat a balról parkoló kocsik miatt (márpedig reggel és délután a Szépvölgyi kimondottan zsúfolt mindkét irányba). Nemcsak szabályosan kihajtani nehéz, hanem csúcsforgalomban egyáltalán kihajtani.

Mi a javaslat a megoldásra?

Több irányba el lehetne indulni:
A terv: beljebb kell hozni a zebrát, így nem állnak meg rajta a kocsik, és a gyalogosok sem akadályozzák az autók kihajtását. Emellett fontos, hogy egy parkolóhelyet meg kell szüntetni a Szépvölgyin, hogy valamennyire ki lehessen látni lefelé.
B terv: a Montevideo egyirányúsítása felfelé, a fenti lámpa átállítása a megnövekedett terhelésnek megfelelően, így vissza lehetne adni az út széli parkolóhelyeket legalább az egyik oldalon.


Mi és hol a probléma?

A Békásmegyer - Pünkösdfürdő utcai HÉV-átjárót már egy párszor felújították, de a HÉV-ek még mindig öttel mennek át rajta, ami miatt reggelente hatalmas sorok vannak minden irányban. A Duna felől érkezve pedig rendszeresen beszorulnak az autók a kereszteződésbe.

Mi a javaslat a megoldásra?

Megoldás lehetne, ha a HÉV nem szintben keresztezné az utat, és mivel a főúthoz képest alapból magasabban mennek a vágányok, annyira nem is elképzelhetetlen a kivitelezés.

Két éven belül megszűnik az egyik legidegesítőbb kereszteződés

Sok panasz érkezett a főváros egyik legbosszantóbb kereszteződésére, ami Budapest közigazgatási határánál, a Bécsi és Ürömi út lámpás kereszteződésénél termeli az ősz hajszálakat. A problémát az okozza, hogy aki a Bécsiről az Ürömi útra szeretne kanyarodni a zöld jelzésnél, nem tud egyből - a szinte folyamatos szembeforgalom miatt -, így feltartja az egyenesen haladókat, mivel nincs kanyarodósáv. A problémával megkerestük az adott útszakasz kezelőjét, a Magyar Közút Zrt.-t, de a jelek szerint nyitott ajtókat döngettünk, ugyanis ezt a választ kaptuk: „A 10-es főút kérdéses csomópontját a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) beruházásában készülő Budapest-Pilisvörösvár vasúti rekonstrukció csatlakozó beruházásaként a tervek szerint 2015 végéig átépítik körforgalmú csomóponttá. A kérdéses helyszínnel kapcsolatban sok bejelentés érkezik társaságunkhoz is, de a nagy forgalom miatt sajnos kapacitáshiányos a kereszteződés. Korábban átprogramoztuk a lámpát, de ekkor a másik két irány forgalma is feltorlódott – ezt még kevésbé fogadták el az autósok, és a menetrend szerinti buszok is többet késtek. A párhuzamos vasút átépítése miatt egyébként megnövekedett a térségben a közúti forgalom.”

A Bécsi és Ürömi út rettegett találkozása, ami egy-egy forgalmasabb reggelen kilométeres sorokat tud okozni Forrás: google maps

Több százmillióba is kerülhet egy körforgalom

Arra a kérdésünkre, hogy mi történik egy bejelentés után, a mintegy 30 ezer kilométernyi közút és több tízezer csomópont üzemletetéséért és fenntartásáért felelős Magyar Közúttól ezt a tájékoztatást kaptuk: „A bejelentéseket minden esetben helyszíni szemlén vizsgáljuk ki. Fontos ugyanakkor különválasztani a forgalomtechnikai jelzések módosítását és egy új körforgalmú csomópont vagy gyalogos-átkelőhely létesítését. Előbbi esetében, ha jogos észrevételről van szó, és a jogszabály, illetve az érvényes útügyi műszaki előírások is engedik, akkor szükség szerint módosítunk a jelzéseken. Utóbbiak esetében viszont egy komolyabb tanulmányra, felmérésre van szükség, amely megalapozza a beruházás szükségességét. Ha ezek rendelkezésünkre állnak, akkor készülhetnek tervek például egy új körforgalom létesítésére. Ennek viszont csak akkor van értelme, ha a beruházáshoz szükséges költségvetési források is az érintett szervezetek rendelkezésére állnak. Talán kevesen tudják, de egy szabványos körforgalom építése a tervekkel, esetleges kisajátításokkal, kivitelezési munkákkal együtt akár több százmillió forintba is kerülhet, de még egy gyalogátkelőhely létesítése is milliós nagyságrendű, hiszen a csatlakozó utakat, forgalomtechnikai jelzéseket is el kell hozzá készíteni.”

Ezek tudatában rögtön felmerül, hogy milyen átfutási időre lehet számítani a probléma bejelentése és a megoldás között, amire szintén választ kaptunk. „A kisebb beruházások, forgalomtechnikai módosítások optimális esetben néhány hét alatt megoldódhatnak, de egy nagyobb beruházás az előkészítési, tervezési és kivitelezési eljárásokkal együtt akár egy évet is igénybe vehet, hiszen gyakorlatilag minden munkafázishoz külön közbeszerzési eljárásra van szükség. És ismét fontos kiemelni, hogy ez az átfutási idő csak akkor érvényes, ha a szükséges hazai vagy európai uniós plusz források rendelkezésre állnak, mivel társaságunk minden évben csak előre meghatározott keretösszegből látja el alap útüzemeltetési és fenntartási feladatait, az új csomópontok és egyéb beruházások már csak ezen az előre meghatározott keretösszegen felül valósulhatnak meg” – áll a Magyar Közút hozzánk elküldött válaszában, amiből azért látszik, hogy ha nincs rá keret, akkor jó darabig eltarthat, amíg magunk mögött hagyhatjuk a bosszantó helyzeteket.