Vágólapra másolva!
Nemcsak az extrém díszletek, de a sokkoló kupétanulmányok miatt is feje tetejére áll a világ az Audi frankfurti pavilonjában. Úgy tűnik, csak a szériaautók állnak négy kerékkel a realitások talaján, mint például az immár teljes egészében Győrben készülő, vászontető-forradalmat ígérő új A3 Cabrio.
Vágólapra másolva!
Frankfurt városában adja magát a felhőkarcoló díszlet, de fejjel lefelé beépítve és tükrökkel fűszerezve kreatív igazán. A galériához kattintson a képre! Forrás: Mudra László

Ha létezne akkora fa, ami magasabb egy felhőkarcolónál, akkor pont ugyanazt látná egy ágon függeszkedő denevér, mint a Frankfurti Autókiállítás látogatója az Audi-standon: egy nagyvárost fejjel lefelé, természetesen éjszakai díszkivilágításban. Ez a tükrös utcákkal megbolondított installáció nálam egyértelműen elnyerte a szalon legérdekesebb díszlete díjat, és valószínűleg nem vagyok egyedül ezzel a véleménnyel. A pavilonba belépve eleinte mindeni a plafonra szegezi tekintetét, majd amikor pár másodperc múlva megérti, amit lát, vadul kattintgatni kezd a fényképezőgépével vagy a telefonjával.

Háromszáz feletti végsebességével nagyot üt az SUV és sportkocsi vadházasságából született Nanuk. A nyomatéka 1000 Newtonméter Forrás: Mudra László

Pedig a valódi padlón álló felhozatal is bőven megér egy misét. Itt van például a Nanuk Quattro Concept, amit a Giugiaro nevével fémjelzett, a Volkswagen-birodalom érdekeltségébe tartozó Italdesign stúdió tervezett. Leánykorában Parcour néven már a Genfi Autószalonon is sokkolta a nagyérdeműt ez a különleges crossover, most azonban alaposan átdolgozták és négykarikás emblémát visel az orrán. Benzines helyett ezúttal egy vadonatúj fejlesztésű, V10-es dízelmotort építettek be az ülések mögé 544 lóerővel és brutális 1000 Nm-es nyomatékkal, ami álló helyzetből mindössze 3,8 másodperc alatt megfutott százas sprintet ígér nyolc liter alatti vegyes fogyasztás mellett. Senki se kössön fogadást arra, hogy a középmotoros sportkocsi és a szabadidőautó fura keveréke valaha is gyártásba kerül, de Dakar-kísérőautóként azért egyszer szívesen viszontlátnánk.

Ha már úgyis a konszernhez tartozik a Lamborghini, miért ne adhatna ihletet a felfelé nyíló autókhoz? A tervező Giugiaro cége is VW-érdekeltség Forrás: Mudra László

Nagyobb eséllyel éri meg a limitált szériát a Sport Quattro tanulmány, amely a harminc évvel ezelőtt ugyanitt bemutatott, később a raliban bajnoki skalpokat begyűjtő felmenőjének k állít emléket (egy példányt ebből is elhoztak a retró-különkiállításra). A régi név ezúttal hipermodern technikát takar, és bár az extrém rövid tengelytávnak nyoma sincs többé, a nyolcvanas évek szögletes formaterve lélegzetelállítóan jól néz ki modern csomagolásban. Korunk szellemében hatszögletű a Singleframe-maszk, de ezúttal sportos méhsejt-mintás rácsot kapott, az emblémát pedig felköltöztették a motorháztetőre - ezzel a megoldással alighanem találkozni fogunk még a jövő sportos Audijain. A szúrós fényszórópár, az izmosan domborodó sárvédő és a sok kis ablakfelület mind megteszi a hatását, ennek ellenére derült égből villámcsapásként ér mindenkit a teljesítményadat: a V8-as biturbó benzines és villanymotor összesen 700 lóerős rendszerteljesítményre képes. Mindebből nem nehéz kitalálni, hogy hibrid hajtású a tanulmány, méghozzá konnektorról tölthető fajtából, így akár ötven kilométert is meg tud tenni elektromosan, feltéve, hogy csak cirógatja a sofőr a gázpedált.

Képeken és élőben is döbbenetesen jól néz ki a Sport Quattro. Ez már a második retro sportkocsi tanulmány, brutális erejű hibrid hajtással Forrás: Mudra László

Míg a két kupé-tanulmány körül hegyekben állnak az érdeklődők, addig az A8-as szerényen meghúzódik az autókavalkádban, már amennyire ez lehetséges 5,1 méteres hosszúság és mellékút-sávnyi szélesség mellett. Pedig a limuzin pályafutásában is mérföldkövet jelent az idei Frankfurti Autószalon, hiszen ráncfelvarrással indul csatába a vadonatúj Mercedes S-osztály ellen, amit a finoman átrajzolt orr-rész és a korábbinál mívesebb hátsó lámpapár jelez. Kicsit Knight Rider stílusú, de kétségtelenül látványos és állítólag biztonságos is a végigfutó LED-fénysávos első irányjelző, az fedélzeten pedig a szórakoztató elektronikát és a vezetéssegítő rendszereket is felfrissítették. A cégvezetők és politikusok helye persze nem a kormány mögött, hanem a jobb hátsó ülésen van, amelyek masszázsfunkcióval és kiemelhető lábtámaszokkal kényeztetnek a hosszú utazások során. Továbbra is hatalmas motorválasztékból lehet csemegézni, a takarékos V6-os dízeltől és hibridtől kezdve a tízhengeres, 520 lóerős biturbóig vagy a W12-es presztízsmodellig.

Nem dobták be kővel a szélvédőt, csak dekoráció a csíkozás. Az A8-nak előnyére vált a ráncfelvarrás, igaz, a konkurencia magasra helyezte a lécet Forrás: Mudra László

A fejjel lefelé fordított Audi-város legfontosabb újdonsága mégsem a luxusautók, hanem a kompaktok kategóriájába érkezett, és a tervek szerint a jövő tavasszal kezdődő kabriószezon egyik slágere lesz. Magyarország szempontjából különösen fontos modellről van szó, hiszen Győrben készül, méghozzá nem Németországból készen leszállított elemek összeszerelésével, hanem a nemrég átadott új üzemegységben egy teljes gyártási folyamat végeredményeként. Az Audi A3 Cabrio már ránézésre is látványosan különbözik elődjétől, a különbség azonban annál is nagyobb, mint gondolnánk: a konszern új, moduláris padlólemezére épül, és ezúttal nem a ferdehátú alapmodelltől, hanem a – szintén Győrben készülő – limuzintól kölcsönözte a farkiképzését. Emiatt tágasabb, szám szerint 287 literes lett a csomagtartója, az eddiginél szélesebb, viszont alacsonyabb kasztni pedig összességében sportosabb arányokat adott ki. Persze logikusan következne a nagyobb alapterületből a nagyobb tömeg, de a szigorú Winterkorn-diétával végül még sikerült is fél mázsát leadni a kifutó modellhez képest, annak ellenére, hogy az autóipari trendeket követve több extrát építenek be.

Továbbra is Győrben készül, de már az új moduláris padlólemezre épül az A3 Cabrio második generációja Forrás: Audi

Az egyik ilyen érdekesség az első ülésekhez elérhető nyakfűtés, ami más márkákkal szerzett tapasztalatokból kiindulva a késő nyári estéken és az átmeneti évszakokban meghosszabbítja azt az időszakot, amit nyitott tetővel fogcsikorgatás nélkül meg lehet tenni. Egy kabriónál további fontos kiegészítő a szélfogó háló, amit az A3-hoz Ambiente felszereltségtől felfelé adnak alapáron, és persze az aktív bukókeret is, ha ne adj’ isten rosszul adná ki az egyik kanyar. A legfontosabb elem ebben a műfajban mégis a tető: ha vászonból készül, akkor rendszerint szebbek az arányok és nagyobb a csomagtér, amikor pedig szegmensekre osztott fém, akkor tartósabb a szerkezet és jobb a zajkomfort. Nos, az Audinál elvből nem építenek kupé-kabriókat, hanem ragaszkodnak a klasszikus (és ma reneszánszát élő) ponyvához ragaszkodnak, így a kérdés csak elméletei síkon vetődött fel, de azért megpróbálták a kéz megoldás előnyeit kombinálni. Az ígéretek szerint ez sikerült is, a feláras, szürke vagy barna színben elérhető akusztikus vászontető ugyanis az eddiginél sokkal csendesebb autópálya-etapokat ígért, és felhőszakadásnál sem lesz olyan érzése a bennülőknek, mintha az esernyőjükön kopognának az esőcseppek. Amikor kisüt a nap, az Audi 18 másodperc alatt leveti felsőruházatát, 50 km/h-ig akár menet közben is.

Elődjével ellentétben nem a ferde, hanem a lépcsőshátó modell farát kapta meg, így nőtt a hossz és tágasabb lett a csomagtér Forrás: Audi

Más vonásaiban a Cabrio megegyezik az A3-família többi tagjával, és a motorkínálata is onnan ismerős: a benzinesek sorát 1,4-es és 1,8-as TFSI-k (140-180 lóerő), a gázolajos választékot pedig egyelőre a kétliteres, 150 lovas TDI alkotja. Később az 1,6-os dízelt is választhatnak, akik a spórolásért cserébe megbékélnek a házfalakról visszaverődő kerregésel, az igazán sietős pilóták viszont jobban teszik, ha kivárják a 300 lóerős S3 csúcsmodellt. A gyengébb változatokhoz kétféle ültetett futómű, vagy, ami még hasznosabb, adaptív lengéscsillapító is elérhető, ezeken kívül LED-fényszóró, hétfokozatú duplakuplungos váltó, érintésérzékeny belső világítás és többféle vezetéssegítő asszisztens jelzi a haladást a korral.

Az A3 Cabrio műszerfala ugyanolyan, mint a szintén győri Limousine-é. Opcióként fejtérfűtés is elérhető, alapáras az aktív bukókeret Forrás: Audi

A premier után tudtunk néhány szót váltani Thomas Faustmann-nal, az Audi Motor Hungária ügyvezető igazgatójával és Gerd Walkerrel, az autógyártásért felelős igazgatóval, akik elmondták, az új üzemben a 38. (vagyis jövő) héttől már két műszakban készítik a Cabriót és a Limousine-t, a jövő év 8. hetétől (vagyis február végétől) pedig meg is vásárolható a nyitott változat. Győrben a speciális présgépekkel készülnek egyébként a különféle RS-modellek kiszélesített sárvédői is, az itteni motorgyár pedig a világ legnagyobbja - összesen 1,5 milliárd euró értékben vásárol be nálunk évente a VW-konszern.

Thomas Faustmann és Gerd Walkerrel, a győr gyár két vezetője az új kabrióban. A bőrülések is magyar beszállítótól származnak Fotó: Kismartoni András - Origo

Arra a kérdésre, hogy a villanyautó és plug-in hibrid offenzívában milyen szerepet tölthet be a győri gyár, Herr Faustmann azt válaszolta, a moduláris platformok alkalmazása miatt elvileg bármi lehetséges. Ha lesz igény az alternatív hajtású járművekre és nagyobb volument lehet eladni belőlük, nálunk is minden további nélkül készülhetnek ilyenek, és ugyanez vonatkozik a földgáz-hajtásúakra is (a Németországban már működő e-gas projektről korábbi cikkünkben írtunk). Arra bíztatja a diákokat, hogy tanuljanak és szerezzenek mérnöki diplomát, mert a gyárban nagy szükség van szakképzett munkaerőre. Különösen ígéretes az itteni fejlesztési részleg , ahol elsősorban a gyártási folyamatokat optimalizálják, amihez a következő itteni modell is bőven ad majd munkát - ezzel bizonyára már a TT harmadik generációjára utalt.