Jó dolog a könnyűfém autó, csak ne törjön

karosszéria, Porcelán porschék, alumínium jaguárok
Vágólapra másolva!
Az alumínium egyre népszerűbb anyag az autógyárak között, mert könnyen lehet vele súlyt spórolni az acélhoz képest és ütközésnél is jobban elnyeli az energiát, viszont ha már megsérült, akkor a javítás óriási macerával jár. Megnéztük milyen problémákkal szembesülhet egy Ferrari vagy Jaguar tulaj már egy kisebb koccanás után is.
Vágólapra másolva!

Minél könnyebb egy autó, annál jobb a gyorsulása, kevesebb üzemanyaggal is beéri, ami alacsonyabb káros anyag kibocsátást jelent és igazából ez itt a lényeg, mert az autógyárak vért izzadnak, hogy megfeleljen az egyre szigorodó előírásoknak. A dolgon bonyolít, hogy súlyt nem lehet olyan könnyen, vagy ha úgy tetszik, olcsón csökkenteni, mert a biztonságtechnikai követelmények is egyre szigorúbbak, ezért olyan anyagok után kell nézni, ami legalább olyan erős, mint az acél, de annál könnyebb. Ilyen például az alumínium, aminek megvan az az előnyös tulajdonsága is, hogy egy baleset során jobban fel tudja venni az ütközési energiát.

Forrás: [origo]
Mérnöki bravúr az Audi A8 alumínium karosszériája, amivel rengeteg súlyt spóroltak meg, viszont ha sérül, akkor egyszerűbb levágni a sérült elemeket és szegecseléssel, ragasztással hozzáerősíteni az újat

Az alumínium azonban egészen másképp viselkedik, mint a karosszériák többségénél használt hagyományos acél ötvözet. Acélból készült elemek sérüléseit könnyedén ki lehet kalapálni, ketté lehet vágni, hozzáhegeszteni, ezzel szemben egy sérült alumínium elem sokkal kevésbé alakítható, csak kisebb sérüléseit lehet javítással helyrehozni. Kalapálni például nem lehet, mert az anyag olyan rideg lesz, mint a porcelán és egyszerűen eltörik, a hagyományos hegesztést szintén el kell felejteni. Szegecselni és ragasztani lehet, persze speciális anyagokkal és szerszámokkal.

Mivel az alumínium megmunkálása speciális szaktudást és szerszámokat igényel, ezért a munkadíj estén is legalább háromszoros szóval lehet számolni például egy Audi estében, míg egy Ferrarinál a tízszeres munkadíj sem túlzás a hagyományos óradíjakhoz képest. Nem egyszerűsíti meg a luxusautó tulajok dolgát, hogy Magyarországon csak néhány műhely szakosodott az alumínium javítására, így ha sok munka gyűlik össze, akkor hosszú várólistával lehet számolni. Felkerestük az egyik legnagyobb hazai alumínium javításra specializálódott műhelyet, ahol kupacokba álltak a sérült Ferrarik, Jaguarok és Land Roverek. Nem véletlenül, már egy kis horpadás javítása is hatalmas munka lehet.

//videa.hu/player?v=EIRTsjvKjcc5z9bV