Hozzászokhattunk az elmúlt években, hogy az autógyártók által megadott fogyasztási adatok többnyire köszönőviszonyban sincsenek a valósággal. Az Európai Bizottság azt is tudni véli, hogy miért: egy nemrég publikált jelentés szerint a gyártók preparált autókkal futnak neki a teszteknek, így a hivatalosan mért szén-dioxid-kibocsátásnál a valós akár 10-15 százalékkal is magasabb lehet.
Mivel a szabályok erre tulajdonképpen lehetőséget adnak, a gyártók mindent bevetnek a fogyasztás csökkentése érdekében. Általános trükk, hogy a tesztpéldányokra kisebb gumikat szerelnek a gördülési ellenállás optimalizálása végett, de az akkukat is teljesen feltöltik a mérés előtt. Bizonyos részegységeket teljesen felmelegítenek, a karosszéria egyes réseit a légellenállás javítása érdekében leragasztják.
A jelentés nehezményezi azt is, hogy a gyártók előszeretettel használnak egy spanyolországi tesztpályát modelljeik tesztelésére. A kiváló domborzati adottságú, lejtőkkel tűzdelt, lényegében teljesen szélcsendes pálya ideális körülményeket biztosít a preparált autók tesztelésére, a gyártók itt egy, a szabályozásban lévő kiskaput is ki tudnak használni. Az előírásokban ugyanis szerepel, hogy a tesztek eredményét csak két ellenkező irányban végrehajtott próba után lehet hitelesíteni, de az nem elvárás, hogy a különböző irányú próbáknak pontosan ugyanazon a szakaszon is kell történnie. Így mindkét irány lehet lejtős, amivel a gyártók élnek is.
A Bizottság jelentése egyetlen autógyártót sem nevesít, valószínűsítve, hogy a trükközés általánosnak számít az iparágban. De ez érthető is: lehet, hogy több sebből vérzik a szabványos mérési ciklus, de a vásárlók kizárólag ez alapján tudják összehasonlítani a különböző autók fogyasztását. Vagyis aki nem megy bele a játékba, kereskedelmileg öngyilkosságot követ el - ez egy igazi ördögi kör. Megoldással pedig a bizottsági jelentés sem szolgál.