Vágólapra másolva!
Az Európai Bizottság jelentése szerint az autógyártók manipulált tesztekkel állapítják meg különböző modelljeik fogyasztását. Minden kiskaput kihasználnak, de nem is tehetnek mást.
Vágólapra másolva!

Hozzászokhattunk az elmúlt években, hogy az autógyártók által megadott fogyasztási adatok többnyire köszönőviszonyban sincsenek a valósággal. Az Európai Bizottság azt is tudni véli, hogy miért: egy nemrég publikált jelentés szerint a gyártók preparált autókkal futnak neki a teszteknek, így a hivatalosan mért szén-dioxid-kibocsátásnál a valós akár 10-15 százalékkal is magasabb lehet.

Mivel a szabályok erre tulajdonképpen lehetőséget adnak, a gyártók mindent bevetnek a fogyasztás csökkentése érdekében. Általános trükk, hogy a tesztpéldányokra kisebb gumikat szerelnek a gördülési ellenállás optimalizálása végett, de az akkukat is teljesen feltöltik a mérés előtt. Bizonyos részegységeket teljesen felmelegítenek, a karosszéria egyes réseit a légellenállás javítása érdekében leragasztják.

A jelentés nehezményezi azt is, hogy a gyártók előszeretettel használnak egy spanyolországi tesztpályát modelljeik tesztelésére. A kiváló domborzati adottságú, lejtőkkel tűzdelt, lényegében teljesen szélcsendes pálya ideális körülményeket biztosít a preparált autók tesztelésére, a gyártók itt egy, a szabályozásban lévő kiskaput is ki tudnak használni. Az előírásokban ugyanis szerepel, hogy a tesztek eredményét csak két ellenkező irányban végrehajtott próba után lehet hitelesíteni, de az nem elvárás, hogy a különböző irányú próbáknak pontosan ugyanazon a szakaszon is kell történnie. Így mindkét irány lehet lejtős, amivel a gyártók élnek is.

A Bizottság jelentése egyetlen autógyártót sem nevesít, valószínűsítve, hogy a trükközés általánosnak számít az iparágban. De ez érthető is: lehet, hogy több sebből vérzik a szabványos mérési ciklus, de a vásárlók kizárólag ez alapján tudják összehasonlítani a különböző autók fogyasztását. Vagyis aki nem megy bele a játékba, kereskedelmileg öngyilkosságot követ el - ez egy igazi ördögi kör. Megoldással pedig a bizottsági jelentés sem szolgál.