A németek átlagautója 137 lóerős

Vágólapra másolva!
Tavaly óta két lóerővel nőtt a Németországban eladott új autók átlagos teljesítménye, miközben az üzemanyagárak rekordot döntöttek.
Vágólapra másolva!

Attól függetlenül, hogy mostanában stagnálást mutatnak az eladási statisztikák, 1995 óta folyamatosan egyre erősebb autókat vásárolnak Európa a legnagyobb piacán. Egyedül a 2009-es év volt kivétel, amikor a roncsprémium miatt előtérbe kerültek a kisebb és olcsóbb modellek, a fejlődés azóta is töretlen. Nincs ebben semmi különös - gondolhatják, hiszen köztudomású, hogy a gyártók is évről évre növelik a teljesítményt, sokszor a méret és a tömeg gyarapodásával párhuzamosan. Csakhogy a németek átlaga már 2011-ben is 135 lóerő volt, ami nem olyan régen még a középkategóriás típusok jellemző értéke volt. Egyik lehetséges magyarázatként időközben a kisautók ellensúlyaként rohamosan megnőtt az erős SUV-k népszerűsége, ráadásul a dízelek után a benzinmotorok nagy része is turbóval erősít - egyre kisebb kategóriákban.

Másrészt a németek szeretnek gyorsan vezetni, különösen az autópályákon, amelyeken a környezetvédők igyekezete ellenére sem vezettek be általános sebességkorlátozást. Eközben a német Aral kúthálózaton a benzin átlagára 1,64, a gázoalé pedig 1,49 euróra nőtt, ami további 6-7 centes növekedés a 2011-es rekordárakhoz képest. A kutatást végző CAR (Center Automotive Research) vezetője szerint emiatt sokat panaszkodnak ugyan az autósok, de nem cselekednek, kevesen ülnek át kisebb méretű vagy teljesítményű modellbe. Ferdinand Dudehoffer azt is hangsúlyozta, hogy csökkent ugyan az új típusok fogyasztásra és károsanyag-kibocsátása, de egyre nagyobb különbségek tapasztalhatók a katalógusértékek és a valóság között. Mindenesetre a teljesítmény nem csak a fogyasztásban, hanem a vételárban is megmutatkozik - ezek alapján a német autóstársadalom jóléti maradt.