Keresem az utam - Seat Leon-menetpróba

Seat Leon
Vágólapra másolva!
Mit tehet az a márka, amit a VW megmentett, becsületesen felnevelt, mindent megadott neki, amit csak lehetett, mégsem tudta kialakítani saját egzisztenciáját? Sármjával próbál hódítani, várja, hogy egyszer felfedezik, és időnként rajzol magának egy új logót. A hetes Golf spanyol testvére az aranyifjak nyugalmával vág neki az életnek, közben kitartóan keresi az útját.
Vágólapra másolva!

"Látod, nincs mit mondanom"

Fotó: Balogh Bence [origo]
Ugyanaz kicsit másképpen, mégis sikeres lehet a Golfnál olcsóbb Leon
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A vadonatúj Seat Leon malagai menetpróbáján biztosan jobban érezte volna magát egy gasztroblogger, mint egy autós újságíró, mert az út alatt többet ültünk az asztal körül, mint a vezetőülésben. Mintha nem is igazán az autót akarták volna megmutatni, inkább szerették volna egy kicsit megindokolni, hogy mégis mi értelme van egy hetes Golfot latin szeretőnek beállítani. Mivel az autót szinte készen kapták, a spanyolok rágyúrhattak a marketingre.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Nem találja a helyét a Seat, egyelőre maradt a VW-nél sportosabb stílus

Azok a spanyolok, akik nem csak spanyolok, hanem már németek is. A Suzuki után szabadon a Seat is megfogalmazta a kettősséget, és húsz évvel a konszernhez csatlakozása után most kérkedik egy kicsit a germán műszaki háttérrel. Mert lehet, hogy az életörömre és a stílusra szeretnék kihegyezni a létüket, valójában a legnagyobb márkaértékük továbbra is az, hogy remek Volkswageneket dobhatnak piacra saját emblémájukkal, amit most meg is újítottak.

"Most nem ontom bátran, okosan a szót"

Fotó: Lővei Gergely
Műszakilag megegyezik a Golffal, motorválasztéka is testvérmodelljéből való

A hetes Golf menetpróbáján Koncz kolléga már kifejtette, miért lett megint etalon az alsó-középkategória megalapítója. Lehet találgatni, mennyire lesz nehéz dolga a piacon annak az autónak, ami csorbítatlanul megkap ebből mindent MQB platformostul, közeledő ujjakat is érzékelő érintőképernyőstül. A gond csak az, hogy a márka nagyon ingatag lábakon áll. Sok év alatt sem sikerült neki arculatot találni, miközben a Skoda nem győz terjeszkedni a VW gazdaságos márkájának szerepében.

Nézze meg a Leon gyári videóját!

Mivel nagyobb összeget költeni kockázatos lenne, a konszernnél most kivárnak, és mindent úgy csinálnak tovább, ahogy eddig. Az átemblémázott, nálunk nem is forgalmazott Mii mini, a mellőzött Ibiza, a Skoda Rapiddal rokon, harmadik kategóriaváltáson átesett Toledo, és a VW Sharannal csavarra megegyező Alhambra mellett a Leonnak van a legnagyobb esélye felrázni a vevőket, és megmutatni, hogy a Seatnak még mindig van keresnivalója a piacon.

Fotó: Lővei Gergely
Vezetési élményben is ugyanazt tudja, mint a Golf, komfortos, jól kezelhető

Minden a formaterven, a szent dizájnon múlik. Egy szántóföld közepén felállított sátorban csak erről szólt az előadás. Komplett áttervezésről ezúttal nincs szó, a Leonnak le kellett mondania az egyedi karosszériáról, mégis jól sikerült megtalálni az élekkel megtört lágy ívek, az ékalak és a hasábformák összhangját. A tervező szerint szemből arcot, oldalról nyílhegyet formáz, még dinamika vonala is van a régi idők és Walter da Silva emlékére.

Fotó: Lővei Gergely
Opciós sávtartó és táblafelismerő rendszer is segíti a biztonságos autózást

Tényleg jól néz ki, nagyjából annyira, mint a Golf. Eddig ugyanis fel sem merült, hogy a két autót össze lehetne keverni, most viszont nyilvánvaló a hasonlóság. Leginkább a lámpájáról lehet majd felismerni, a nem prémium autók közül a Leonhoz rendelhető először teljesen LED-es fényszóró, és a hátsók is csíkszerűek maradtak. Hátulról tartotta meg leginkább a karakterét, kíváncsi leszek, mit hoznak ki a hamarosan érkező háromajtósból és kombiból.

Forrás: Seat
Végre a Golféhoz hasonló, igényes műszerfalat kapott a Leon
(Még több fotó a gyári galériában. Kattintson a képre!)

Ami ennél is jobban érdekelt, az a belseje. Az előző Leonban ugyanis elég riasztó volt az a hatalmas műanyagfelület, amit elénk toltak, rengeteg szabad hellyel és a váltókar mögött csoportosuló gombokkal. Ezt elfelejthetjük, helyreállt a rend, akárcsak kívül, belül is egy alig áttervezett Golfot kapunk, bár odabent valahogy mégiscsak a lebutítás szót ízlelgettem, pedig valószínűleg sportosabbnak szánták. A lényeg, hogy végre van valami a középkonzolon.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Igazi James Bond-kütyü a közeledő ujjat érzékelő infravörös csík

Bár továbbra is minimalista, össze sem lehet hasonlítani az ergonómiát, vagy az anyagminőséget a régivel. Többféle konfigurációban is ülőpróbát tettünk, a szürke műanyagtengertől a bézsszínű bőrkárpiton át a fekete sportüléses utastérig terjed a skála. Az elsőt csak kedvező alapáron vállalnánk be, a második jól jön a francia és olasz ellenfelekkel szemben, de a harmadik az igazi, ez az, amit elvárunk, ha már szenvedélyről beszélünk.

"Falon át hallom csak a rádiót"

Fotó: Balogh Bence [origo]
Sportos lökhárítókkal és ülésekkel vonzó igazán a napfénytetős FR kivitel

A széles választék természetesen a hajtásláncokra is érvényes, a néhány centit nőtt, de 90 kg-ot fogyott Leon motorkínálata is kicserélődött, 1,2-es, 1,4-es és 1,8-as turbós benzines és 1,6-os vagy kétliteres dízelek különböző teljesítményű változata közül lehet mazsolázni. Velük a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás is kevesebb, amit a javított légellenállással is jobban ki lehet használni. Milyen kár, hogy a menetpróbán alig hagytak minket vezetni.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Hozza a kötelezőt, könnyebb, takarékosabb és tisztább üzemű lett elődjénél

Ha az érintőképernyős, infravörös kézérzékelővel kombinált navigációt követjük akkor, végig autópályán tettük volna meg mind a 160 kilométert, ezért inkább papírból navigálva másztunk fel a hegyekbe, ahol kanyargós szerpentin várt a 122 lóerős 1.4 TSI-re. Még mindig remek ez a turbós benzines, van ereje alul-felül, távolról, tompán hallható motorhangja kifejezi, amit a kormány mögött érzünk: komfortos, takarékos, biztonságos, de vérpezsdítőnek már nem nevezném.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A jó választásnak számító 122 lóerős 1.4 TSI-vel jókat kanyarogtunk a hegyekben

Vezetési élményből a Seatba is annyi férkőzik be, mint bármelyik konszerntársba, leginkább a precizitásáért és kifinomultságáért lehet szeretni, de ha komolyan gondolják az Enjoyneering szlogent, ennél valamivel többre lenne szükség. Legalább a kétliteres, 150 lóerős dízelre, FR kivitelben. Mire beleültünk, már csak autópályán és a kikötői dugóban vezethettük, úgyhogy egyetlen örömünk a továbbra is kellemes sportülés és a teljesen elszigetelt motorhang volt.

Cikkajánló

Forrás: Koncz Dávid [origo]

Fotó: Kismartoni András [origo]

Fotó: Balogh Bence [origo]

Már megint etalon - VW
Golf VII - menetpróba

Spanyol vigasz - Seat
Toledo - menetpróba

A praktikum nem szégyen
- Seat Ibiza ST - teszt



"...keresem azt, aki engem akart"

Mivel ezután elkobozták a tesztautókat és a beígért esti tesztvezetést a másnap reggeli reptéri menettel együtt Alhambrás shuttle-re cserélték, annál többet nem sikerült megtudni a Leonról, hogy minden bizonnyal van olyan jó, mint a Golf. Amennyivel izgalmasabb kívülről, annyival egyszerűbb belülről. Tele van modern biztonsági kütyükkel, sávtartóval és táblafelismerővel, műszakilag ebbe sem érdemes belekötni, viszont megéri figyelni rá, mert olcsóbb lesz a Golfnál.

Forrás: Seat
Egyelőre csak ötajtós van, jön még háromajtós és kombi is, ára csak jövőre lesz

Ez lenne a Leon legnagyobb erénye? Most nagyon úgy tűnik, hogy igen, ami nem feltétlenül baj, hiszen ugyanaz kedvezőbb áron lehet a miénk, és nem tűnünk sóhernek. Sőt mondhatjuk, hogy mi már csak ilyen forróvérűek vagyunk, meg hozzá is szoktunk már az s betűhöz a kocsi orrán. Ezzel a Seat is kiegyezne, bár direkt nem a Golf, hanem konszernen kívüli kihívói ellen szeretnék bevetni. Jövőre lesz magyar ára, amivel az útját nem is, de a vevőit talán megtalálja.