Egy Merci az iPhone mellé - Mercedes-Benz A osztály menetpróba

Vágólapra másolva!
Bumfordi mini egyterűből vagány divatcikk lett az A osztály, amelyet bevallottan jólszituált fiataloknak szán a márka, ám aki valamiért mégis egy Mercedes-emblémás egyterűben lát fantáziát, annak ott a Magyarországon is készülő B osztály. A választást nagyban megkönnyíti, hogy majdnem ugyanannyiba kerül a két modell, korábban közel egymilliós űr tátongott az árak között.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Támadóállásban, de azért a vagányság jó része a feláras AMG-csomagnak köszönhető

Az A osztály kapcsán valamiért az attack, azaz a támadás szót erőlteti a Mercedes propagandagépezete, ezt hajtogatták a genfi premieren tavasszal, és legutóbb, a magyarországi bemutatón is, de hiába lett sokkal vagányabb és izgalmasabb elődjénél az új modell, valahogy elég erőltetett ez a roham. Eleve furcsa, hogy a nagy attackolás után rögtön arról beszéltek a bemutatón, hogy ez az autó mennyire igyekszik megelőzni a bajt. A szériafelszerelés része például az ütközésre figyelmeztető rendszer fékasszisztenssel. Ennek a csodálatos berendezésnek Collision Prevention Assist a hivatalos neve, és az a lényege, hogy fény- és hangjelzést is ad az elkalandozott sofőrnek, ha úgy ítéli meg, hogy baj lesz. A nagy sípolás és villogás közben a fékasszisztens is felkészül a legrosszabbra, és ahogy a felriasztott vezető ráteszi a lábát a fékpedálra beletapos helyette is, hogy azonnali és elég erős legyen a fékhatás. Újdonság, hogy a modellváltás óta már az A osztályhoz is rendelhető (az S osztályban még 2002-ben bemutatkozott) Pre-Safe nevű rendszer, amely közvetlenül az ütközés előtt megfeszíti a biztonsági öveket, becsukja az ablakokat, és optimális helyzetbe hozza az elektromos üléseket.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Biztonságtechnikai arzenálból lehet válogatni az extralistából, viszont a hét légzsák az alapár része

Szerencsére az A osztály biztonságtechnikai arzenált nem sikerült letesztelni a bemutatóval egybekötött menetpróbán, de igazából magát az autót se nagyon, mert a kissé kaotikusra sikeredett rendezvényen mindössze egy negyedórás körre lehetett elvinni a tesztautókat, egy fix és nagyjából nyílegyenes útvonalon. Néhány perc alatt nem sok minden derül ki egy vadonatúj modellről, konkrétan semmi, azon kívül, hogy minden működik benne, és hozza a nagyobb márkatársak minőségérzetét. De ebbe is bele kell kalkulálni, hogy menetpróbára elhozott autókat alaposan kitömték extrákkal, a bőrrel varrott műszerfalborítástól kezdve a hangulatvilágítástól kezdve volt minden, egy alapváltozat nyilván más hangulatot áraszt, de a propeller formájú, galvanizált légbeömlők azért nagyon ott vannak.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Az utastér minősége és kidolgozása hozza a márkától elvárt színvonalat, a képen egy "AMG Exklusiv" csomaggal megvadított belteret láthatunk, kevlárhatású dekorbetéttel és bőrhatású műszerfalborítással

Az A osztállyal bevallottan a fiatalokat vette célkeresztbe a Mercedes, ezért is dobták el a guruló retikülformát, és vagány kisautót csináltak belőle, pontosabban nem is olyan kicsit, mert 4,3 méteres hosszával majdnem akkora, mint egy Volkswagen Golf. Ez egyébként felér egy komolyabb szteroidkúrával, mert azt jelenti, hogy az előző A osztálynál 40 centivel hosszabb, de hogy érzékeljük a teljes arányváltást számokkal is: 16 centivel laposabb és kettővel szélesebb lett. Ami a belső helykínálatot illeti, egyértelmű a helyzet: az A osztály szép lett, aki meg praktikusat szeretne, vegyen B-t. A lábtér még csak-csak elég hátul, ám a szűk ajtónyíláson nehézkes a beszállás, az ülőlap rövid, és alacsonyan van, és a fejtér sem az igazi, legalábbis 180 centis magasság felett már határozottan bunkerhangulat uralkodik a hátsó sorban.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Tiszta lappal indult a tervezés, így szinte csak a nevét örökölte a 40 centivel rövidebb, de 16-tal magasabb elődjétől. Érdekesség, hogy az A osztály aktív motorháztetőt kapott, amely egy esetleges gázolásnál 6,5 centit emelkedik

Három-három benzines és dízelmotor közül lehet válogatni, korunk technikai trendjének köszönhetően mindegyik turbófeltöltőt kapott: az A180 1,6 literes turbómotorja 122 lóerős, ugyanennek a motornak az A200-ba kerülő változata 156 lóerőt tud. Az A250 kétliteres turbómotort kapott 211 lóerő vel. Az 1,8-as dízel 109 lóerős (250 Nm) az A180 CDI-ben, ugyanez a motor 136 lóerőt (300 Nm) ad le az A200 CDI-ben. Az A220 CDI-nek egy 2,2 literes dízel van az orrában 170 lóerős teljesítménnyel és 350 Nm-es nyomatékkal. Minden motorhoz start-stop kapcsolódik, alapáron hatfokozatú kézi, felárért hétfokozatú duplakuplungos váltó jár. A 335 lóerős A45 AMG nevű csúcsváltozatra egyelőre egy kicsit várni kell még.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Háromféle futómű-hangolás választható: a komfortos, az opcionális sportfutómű, illetve az A 250 Sport "engineered by AMG" futóműve

Háromféle felszereltségi szint (Urban, Style, és AMG Sport) és további három design-csomag (Night, Exklusiv és AMG Exklusiv), valamint szinte végtelen extra közül válogathat a célközönség. A Mercedes láthatóan szentül meg van arról győződve, hogy aki A osztályra vágyik, annak jó eséllyel egy iPhone lapul a zsebében, mert erre a telefonra hegyeztek ki egy csomó extrát. Ilyen például egy házon belül fejlesztett alkalmazás, amely az Apple okostelefonját összeköti a fedélzeti számítógépes rendszerrel. Erről egyébként még a Mercedes-Benz bajszos vezére, dr. Dieter Zetsche is megemlékezett annak idején az A osztály genfi bemutatóján, amikor azzal viccelt, hogy korábban az autóknak és az internetnek annyi köze volt egymáshoz, mint a Real Madrid és a Barcelona szurkolóinak, de ez az idő véget ért. Hát tényleg véget, mert az A osztállyal és egy iPhone-nal már menet közben is lehet internetezni és közösségi oldalakat látogatni, így valószínűleg nem véletlenül került bele szériafelszerelésként az ütközésre figyelmeztető rendszer.

Forrás: Mercedes-Benz
A Mercedes sajtóanyaga szerint a fénydiódák éjjel-nappal "fáklya-hatást" keltenek, a képen a kínálat hamarosan megjelenő csúcsváltozata, egy A45 AMG látható
Még több gyári fotó az új A osztályról, kattintson a képre!

Az A osztály árlistája 6,83 millió forinttól indul, ami azt jelenti, hogy alig kerül kevesebbe, mint a legolcsóbb B osztály (6,99 millió), míg korábban ennél jóval nagyobb űr tátongott a két modell között, igaz azóta az A gyakorlatilag hozzánőtt a B-hez. A közvetlen német konkurenseket nézve hamar kiderül, hogy meglehetősen magabiztos a Mercedes árképzése: egy 136 lóerős BMW 116i-t már félmillióval olcsóbban, 6,3 millióért meg lehet venni, de pont ennyibe kerül egy Audi A3 Sportback is az 1,4 literes, 125 lóerős benzines turbómotorral, bár ez már kifutó modellnek számít, mert szeptembertől jön az új.

Made in Germany

Valamiért elterjedt itthon, hogy az A osztályt is gyártják majd a kecskeméti Mercedes gyárban, ahol jelenleg a B osztályokat szerelik össze, és gőzerővel készülnek a kis négyajtós kupé, a CLA sorozatgyártására. A helyzet az, hogy jelenleg csak a németországi Rastattban készítenek A osztályokat, és nem is nagyon van rá esély, hogy nálunk is gyártásba kerüljön, mert a szabad és tovább bővülő kecskeméti kapacitást egy hamarosan megjelenő vadonatúj szabadidő-autó kötheti le.

Forrás: Autocar
A hamarosan megjelenő GLC nevű SUV lehet a harmadik Kecskeméten készülő Mercedes

A brit Autocar információi szerint GLC néven kerül majd a szalonokba az A és B osztállyal közös műszaki platformra épülő modell, amely a BMW X1 és Audi Q3 kihívója lesz majd. Kecskeméten egyébként összesen négy típust gyárthatnak a közeljövőben, a negyedik modell a CLA nevű négyajtós kupé kombi változata lehet.