Tapipad és tollbamondás az autóban

2012.07.11. 15:13

Rendhagyó online sajtótájékoztatón mutatta be a BMW a legújabb fejlesztéseit a fedélzeti elektronika területéről. Komoly hardvere segítségével szebb és gyorsabb lett a navigáció, jön az Audikból már ismert tapipad, és már élőszóban is bediktálhatjuk majd az SMS-t. További jó hír, hogy jövőre már az androidos okostelefonokkal is kompatibilisek lesznek a cégcsoport autói.

Forrás: BMW
Minden korábbinál szebb grafikájú az új Professional navigációs rendszer

Nagy út vezetett a sokat szidott első iDrive-os rendszer, a 2001-es 7-es BMW fedélzeti elektronikájától a mai BMW-k könnyen és intuitívan használható fedélzeti rendszeréig. De a fejlődés nem állt le, hamarosan még egyszerűbben és gyorsabban lesz használható a cégcsoport autóinak (BMW, Mini, Rolls-Royce) infotainment rendszere a számos újításnak köszönhetően. A távolabbi jövő várható újdonságairól tavaly írtunk, most az egy éven belül várható fejlesztések következnek.

Forrás: BMW
Így néz ki a Facebook-applikáció a BMW képernyőjén

Az új menürendszer fontos újítása, hogy a főmenük baloldalt, elhomályosítva akkor is láthatók lesznek, ha belementünk egy almenübe, így végre nem lehet eltévedni a szintek tengerében. Teljesen új az iDrive vezérlőtárcsája is, már billenteni is lehet, az átmérője pedig 45 mm-esre nőtt, hogy a felületet érintős, ún. touch- vagy tapipadként is lehessen használni. A felületre az ujjunkkal lehet karaktereket rajzolni, de két ujjal zoomolni is lehet rajta, pont, mint az okostelefonokon. Ezzel nemcsak a térképeken lehet majd barangolni, de egérként is lehet majd használni, miközben szörfölünk az interneten. Először a kínai piacon vezetik be a tapipados kontrollert, mert ott 10 ezer különböző írásjel létezik (egyesek például 21 vonalból állnak), ezeket pedig egyszerűbb kézzel beírni, mint kikeresni egy listából. Egy évvel később, 2013 közepén már a világ szinte minden piacán bevezetik a touchpades tárcsát.

 

 

Az iDrive-os fedélzeti menü logikája egyébként maradt, amilyen volt (ez jó hír), de a grafikája sokkal látványosabb, mint korábban, mert az új fedélzeti komputert már egy külön grafikus gyorsítóval kiegészülő 1,3 gigahertzes processzor szolgálja ki. Ez olyan szolgáltatások megjelenítését is lehetővé teszi, amilyenek például a térképen megjelenő, korábbinál sokkal élethűbb épületmakettek.

Forrás: BMW
Élethű épületek között vezet az út. A high guide view funkció a fenti nézetre vált a kanyar előtt

Új funkció az is, hogy a cím beírása közben az osztott képernyő jobb oldalán azonnal megjelenik a térképen is a cél (először az ország, aztán a város és az utca), így kisebb az esélye, hogy rossz címet ütünk be. Navigálás közben, a következő utasítás előtt 300, illetve lakott területen belül 150 méterrel a jobb oldali képernyő automatikusan madártávlati képre vált az egyszerűbb, nyilas nézetről, hogy a sofőr könnyebben kiismerje, épp hol is jár, és merre kell majd fordulnia. Ha egy érdekes helyet pillant meg a térképen, elég csak ráklikkelnie, és előjönnek a környéken lévő POI-k, amelyekről sok esetben további információk (telefonszám, e-mail cím, nyitva tartás stb.) is el vannak tárolva a navigációs rendszerben, így akár pár kattintás után máris beleírhatunk az imént meglátogatott múzeum digitális vendégkönyvébe, akár a saját kezünkkel.

 

 

Sokat fejlesztették a hangfelismerő funkciót is, a Nuance cég által kifejlesztett új rendszer például képes tollbamondásra: a vezető csak beszél, a gép pedig SMS-t vagy e-mailt kreál a szavakból. Jelenleg hat világnyelvet ismer a rendszer, de hamarosan ezek száma is bővülni fog. A diktálós funkció nagy előnye abban áll, hogy felhő rendszerben dolgozik, tehát nem az autó komputerének memóriájába vannak betáplálva a szavak, hanem egy sokkal nagyobb tárkapacitású távoli szerverre, amely több millió szót ismer, és interneten kommunikál a járművel, miközben beszélünk. Szintén újdonság, hogy akár kétperces hangüzenetek is elmenthetők és továbbküldhetők vagy USB-re másolhatók, így az autó diktafonként is beválik. Természetesen a fejlettebb beszédfelismerő sokat könnyített a navigáció, a rádió és a telefon hanggal történő vezérlésén is, így például bemondásra lehet rádióállomást váltani vagy az útvonal-beállításokon változtatni.

Forrás: BMW
Már beszéddel is lehet SMS-t és e-mailt íratni az autóval, de diktafonként is beválik a jármű

Az új fedélzeti rendszerhez már akár két mobiltelefont is lehet Bluetoothon csatlakoztatni, ilyenkor az autó képes egy közös kapcsolatlistát generálni a két telefon névjegyzékeiből. A ConnectedDrive technológiával felszerelt új BMW-k belsejében alapból megtalálható lesz egy mobilinternetes modem, amelyen keresztül az autó navigációs rendszere például letölti majd az aktuális forgalmi információkat. ezek ráadásul már nem csak az autópályákról és a főbb országutakról, de a kisebb forgalmú vidéki utakról is kapnak forgalomsűrűségi adatokat.

Az okostelefonokkal szemben szeretne versenyképes maradni a BMW azzal is, hogy merevlemezt szerel új autóiba, bár mindössze 20 gigabájtos tárkapacitás áll rendelkezésre a kedvenc zenék tárolására, emellett különböző widgeteket is lehet majd telepíteni a fedélzeti komputerre. Új funkció, hogy ha tetszik egy zene nekünk, akkor a rendszer gombnyomásra képes egy lejátszási listát létrehozni a merevlemezen tárolt hasonló hangzásvilágú számokból. Az egyes számokat a kedvencek közé is be lehet tenni, ami akkor előnyös, ha egy albumról csak egy-két zeneszámot kedvelünk. Ha a rádióadó lehetővé teszi, akkor az adott számhoz tartozó lemezborító képe is meg tud jelenni a képernyőn, pont úgy, mintha digitális rádiót (DAB) hallgatnánk. Nálunk például a Petőfi rádió már tudja ezt a szolgáltatást.

Forrás: BMW
Megjelenik a zeneszám lemezborítója

Novembertől már a 3G-hez képest tízszeres sebességű (akár 150 Mbit/másodperc) negyedik generációs mobilinternet támogatása is bekerül a járművekbe, amelynek belsejében wifihálózat szolgálja ki az okostelefont vagy táblagépet használó utasokat. Maga a hotspot egyébként saját akkumulátorral is rendelkezik, és kivehető a járműből, így akár tengerpartra vagy kerti sütögetésre is magával viheti a tulajdonos, de az akkuja csak fél órát bír. Persze lehet USB-porton keresztül is tölteni, ami sokat javít a használhatóságán. A hotspotot ráadásul akár a régebbi BMW-kbe is be lehet építeni utólag, mert tökéletesen illeszkedik a telefonkonzol helyére. Azokon a területeken, ahol a 4G még nem elérhető, az autó lassabb, például HSDPA vagy 3G adathálózatokra is tud kapcsolódni.

Forrás: BMW
A 4G-s (LTE) hotspotot akár magunkkal is vihetjük, az akkumulátora fél órát bír

2013 közepétől már nemcsak az iPhone-, hanem az androidos applikációkat is képes lesz kezelni egy BMW, így például a kocsi képernyőjén keresztül hozza majd be az okostelefonunk a Facebookot, a Google keresőt vagy a kedvenc webrádiónkat. A BMW már készített egy iránymutatást a külső szoftverfejlesztőknek arról, hogy hogyan kell olyan alkalmazásokat készíteni, amelyek kompatibilisek a BMW-k fedélzeti rendszereivel. Ezzel megnyitották az utat ahhoz, hogy hamarosan rengeteg applikáció legyen elérhető mind az iPhone-t, mind az Android operációs rendszert használók számára, utóbbiak ma már a piac felét teszik ki.