Sárga-feketék lehetnek a fővárosi taxik

Vágólapra másolva!
Közzétették azt a rendelettervezetet, amely a fővárosi taxiközlekedést szabályozza. E szerint jövő januártól csak sárga-fekete, 10 évnél fiatalabb, klímás és bizonyos teljesítmény-, és méretparamétereknek megfelelő taxik közlekedhetnek Budapesten 2013-tól. A taxis érdekvédelmi szervezetek szerint a jelenlegi taxik kétharmada nem felel meg a rendeletnek, amelyről június 20-án szavaz a Fővárosi Közgyűlés.
Vágólapra másolva!

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közzétette azt a rendelettervezetet, amely a fővárosi taxiközlekedést szabályozza 2013 januárjától. A BKK célja a "színvonalas, egységes szolgáltatás, és kiszámítható taxitarifák biztosítása". A Fővárosi Közgyűlés június 20-i ülésén dönthet a rendeletről, amelynek egyeztetése jelenleg is folyik a taxis szervezetekkel, így több ponton is változhat. A taxis érdekképviseletek szerint a rendelet ebben a formájában elfogadhatatlan, ugyanis a jelenleg futó mintegy hatezer fővárosi taxi kétharmada nem felel meg az előírásoknak.

A BKK honlapján olvasható rendelettervezet az alábbi követelményeket írja elő a taxisoknak 2013 januárjától, de legkésőbb 2014. január 1-ig történő átállással:

  • indirekt létszámkorlátozás megteremtése minőségi elvárások útján
  • kötelező bankkártya-elfogadás
  • kötelező tarifatájékoztatás egységes formátumban
  • működőképes légkondicionáló berendezés előírása,
  • dohányzási tilalom a járművekben
  • egységes arculat
  • fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő
  • magatartás tiltása
  • a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása
  • a gépjárművek életkorának legfeljebb tíz évben történő korlátozása
  • műszaki paraméterek: legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább EURO 4-es motor
  • szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezőkkel szemben
  • egységes nappali-éjjeli maximálár meghatározása vagy egységes hatósági ár (még egyeztetés alatt álló döntési alternatívák)
  • pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezőknek


Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke szerint ugyan sok javaslatuk bekerült a rendelettervezetbe az eddigi egyeztetések során, ám ebben a formájában elfogadhatatlannak tartják, és bíznak abban, hogy tudnak rajta változtatni a jövő szerdai szavazásig. "Nem hiszem, hogy az a főváros célja, hogy a budapesti taxisok mintegy kétharmadát tönkretegyék, ugyanakkor megértjük és elfogadjuk, hogy a városvezetésnek vannak alapvető igényei és arculati elvárásai a taxisokkal szemben. Mi alapvetően három dolgot szeretnénk elfogadtatni. Ezek közül az első a fix tarifa bevezetése, ami egységesen 240 forint lenne éjjel-nappal, 500 forintos alapdíjjal. Ezzel átlátható és kiszámolható lenne a szolgáltatás, és a gyakorlatban azt jelentené, hogy nappal a többség nem venne észre különbséget, az éjszakai fuvarok pedig még olcsóbbak is lennének. A második dolog, amit el szeretnénk érni, hogy a műszaki feltételeknek nem megfelelő autók is kapjanak türelmi időt maximum a jármű 10 éves koráig. A harmadik pont, amelyen változtatni szeretnék, az a taxik külseje. A jelenlegi ajánlás fekete autót ír elő, sárga tetőkkel és ajtókkal, ám sokkal praktikusabb és gazdaságosabb lenne egy világosabb, például ezüst vagy fehér szín, mert így nyáron nem kellene annyira hűteni a sötét autókat. A mi kompromisszumunk az lenne, hogy első ütemben egységes tetőszínt használnánk, majd a következő autócserénél már az egységes színhez igazodnának a kollégák - mondta a taxisszövetség elnöke.

A BKK szerint az általuk javasolt rendelettervezetben a taxik műszaki paramétereinek meghatározásakor a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara 2005-ös leírásában szereplőnél még enyhébb feltételeket is alkalmazott, így nem igaz, hogy túlzóak lennének az elvárásaik, és nem felelnének meg a szakmai szervezetek ajánlásainak.

Forrás: BKK
A BKK által javasolt színkombináció a barcelonai taxikra hasonlít