Magyar kéz faragja a jövő Jaguarját

varga lászló formatervező Jaguar E-type
Vágólapra másolva!
A Budapesti Műszaki Egyetem műhelyében gyári csúcstechnológiával készül az egyik legszebb sportautó újkori reinkarnációja. Varga László a szakdolgozata mellett dolgozik a Jaguar E-Type utódjának méretarányos agyagmodelljén. A tanulmányt Sam Sayer, az eredeti autó formatervezőjének unokája az eddigi legszebb újragondolásnak nevezte.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Varga László a BME formatervező hallgatója és az egyetem első agyagmodellje

Feltárul a Műszaki Egyetem téglafalú műhelyének hatalmas kapuja. Az ódon hangárban az autózás hőskorának fészerben bütykölős hangulata fogad. Több tucat furcsa gép és célszerszám között készül az első magyar Jaguar, pontosabban annak 1:5-ös méretarányú mása. Az ötletgazda Varga László, a BME ipari termék- és formatervező hallgatója tervezett már versenyautó-karosszériát is, jelenleg eddigi fő művén, a Jaguar E-type 21. századi utódján dolgozik. Azzal a céllal vágott neki a projektnek, hogy a ma divatos agresszív és kusza dizájn helyett a kornak megfelelő eszközökkel élessze újjá a hatvanas évek letisztult, szoborszépségű formáit.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A legfontosabb kellékek a számítógépes ábrák és egy penge

Ehhez kiváló alap volt a brit ikon. Az új E-Type ugyanazokon a munkafázisokon megy keresztül, és ugyanúgy készül, mint minden sorozatban gyártott autó. Varga nem retroautót szeretet volna alkotni, nem ragaszkodott mereven az eredeti részletekhez, csupán a formatervben játszott szerepüket szerette volna minél hatásosabban átültetni. Először több tucat vázlatos rajzot készített. Addig próbálkozott, amíg nem kezdett körvonalazódni a végleges változat. Eldöntötte, mely formai megoldásoknak kell menniük vagy éppen megmaradniuk az ő autóján is, majd nekilátott, hogy elkészítse a tervrajzokat.

Forrás: Varga László
A számítógépes program alkalmas a fényhatások tanulmányozására is

A projektben Tárnok Zsolt formatervező segített. Elhatározták, hogy a koncepciónak elég valóságosnak kell lennie ahhoz, hogy gyártásba kerülhessen, ezért eleinte a Jaguar XK dokumentációját vették alapul a fontosabb méretek, például a tengelytáv kialakításához. A híres karosszériaépítők mintájára úgy tervezték, hogy a magyar Jaguar a meglévő szerkezeti elemek változtatása nélkül is gyártható legyen, de a fiatal formatervező hallgató úgy érezte, túlságosan megkötik a szériamodell vonalai, például az ablakkerete, ezért sokkal többet változtatott rajta, hogy olyan hiteles E-Type-újragondolás lehessen, amilyennek eredetileg megálmodta. Az álomból számítógépes program segítségével lett virtuális valóság.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Habszivacsból maratott alapformára hordják fel a gyárakban is használt agyagot

Ugyanazt a háromdimenziós tervezőprogramot használta, mint a nagy autógyártók, ehhez a nulláról kellett megtanulnia a szoftvert. Csupán az ismerkedési fázis több hétig tartott. Az okos program nagy segítséget jelent a formatervezőknek, akik töviről hegyire ismernek és milliméteres pontossággal kalibrálnak olyan apró részleteket is, amelyek a legtöbb tulajdonosnak fel sem tűnnek. Rendkívül fontos szerepe van a fénynek, amely meghatározza egy formaterv hatását. Ebben segít a program, amely felhívja a figyelmet arra, hol vannak a félkész tervben hibás törések, rossz illeszkedések. Rengeteget változott a tanulmány, mire be lehetett nevezni a Tudományos Diákkör versenyére, ahol első helyezett lett.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A finom hajlításokat és domborításokat csak pengével lehet kialakítani

Programja segítségével a számítógép monitorján végül megelevenedett a hónapok alatt létrehozott formaterv. A virtuális stúdióban körbefotózott autón tanulmányozhatók voltak a fénytörések és az arányok, majd valódi fényképekre retusálva látszott, hogyan mutat élő környezetben, vagy éppen mozgás közben. Itt érvényesült az egy tömbből faragott, letisztult forma hatása, amit nehezebb eltalálni, mint a törésekkel és élekkel szabdalt, látszólag bonyolultabb formákat. Ez az, amitől hiteles E-Type-utód lesz a tanulmány, a motorháztető jellegzetes domborítása, az első légbeömlő, a meredek szélvédő már csak ráadás, a felismerhető részletek csak tovább finomítják.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Időigényes és aprólékos munka, de a végeredmény hatásosabb minden rajznál

Az alkotó autójának hátára a legbüszkébb, mert itt úgy sikerült megtartani az eredeti kupé fazonját, hogy teljesen megváltoztatta a lefelé tartó ívet. A csík alakú hátsó lámpákat is megtartotta, az eredeti alakot a lámpatestbe rejtett LED-ek rajzolják ki. A régi, krómozott lökhárítók első ránézésre teljesen eltűntek, de ha alaposabban megnézzük, ott vannak élek és illesztések formájában. Az ajtók fentről látható íves törése és szögletes kivágása is megmaradt a tanulmányon, akárcsak a lámpák fészke, ami sokkal hátrébb húzódik. A legnagyobb feladatot a mélyebbre húzott karosszéria jelentette, mert meg kellett találni a tökéletes átkötést a kerékjáratok felé.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Hőre lágyul és nem köt meg az agyag, a lámpák és a tükrök műanyagból készülnek

Mindez persze csak élőben mutat igazán jól, ezért László nekilátott, hogy elkészítse a sportautó agyagmodelljét, amellyel megpályázza a Magyar Formatervezési Díjat. Mindent pontosan úgy csinál, ahogy az autógyártók, ugyanabból az autómakettekhez való, gyurmaszerűen alakítható, meg nem szilárduló agyagból faragja ki a Jaguart, mint a nagyok. A méregdrága anyag beszerzésében a BME Formula Racing Team segített, akiknek versenyautó-burkolatot tervezett, ők szponzori pénzekből vették meg az autóhoz szükséges agyagot, amit egy habszivacsból álló, maratott formára hordanak fel. Szűcs János műhelyvezetővel közösen, apró darabokból rakták össze az alapot, a gép ugyanis csak kisebb felületeket tud megmunkálni.

Ezalatt a Jaguarnál

Vicces videót tett közzé nemrégiben a Jaguar, amelyből kiderül, hogy vezetik le a feszültséget egy-egy hosszú és fárasztó "gyurmázás" után a formatervezők. Jelen esetben a felfrissített XF életnagyságú agyag-habszivacs makettjét bontják szét - baltákkal. Valószínűleg nem ez a normál munkamenet egy-egy makett eltüntetésénél, de az kétségtelen, hogy látványosra sikerült.



A felhordott agyagot ezután finom kézi munkával kell a lehető legtökéletesebbre alakítani. Itt nem segít a számítógép, bár az autógyártók ma már ellustultak, és gépi segítséget vesznek igénybe a pontosabb és gyorsabb munkához, hiszen a nagy gyáraknál egyszerre több makett készül, közülük választják ki a legjobbat, amit 1:1-es méretben is elkészítenek. László azonban szakít elég időt a kemény munkára, amihez kinyomtatott ábrákat, sablonokat és pengét használ. Csak éles fémmel lehet igazán pontosan formázni az agyagot. Kis lépésekkel halad, a legtöbb hibát és változást szemmel nem, csak tapintással lehet észrevenni.

Forrás: Varga László
Fotómontázzsal mozgásba hozható a nem létező autó is

Tökéletes szimmetriára kell törekednie, amihez a szemén és a kezén kívül ragasztószalagból kivágott segédvonalakat használ. Ezekkel jelöli meg a középvonalakat és a fontosabb éleket, amelyek mentén kialakíthatja a domborításokat. Ebben a munkafázisban ismét nagy szerepük van a nőiesen lágy formáknak, ezeket férfias vonalakkal kell ellensúlyozni és harmonikussá tenni, hogy végül a brit sportautók kifinomult eleganciáját és hagyományát sugározza. Még sok időbe telik, mire a forma véglegessé válik, munka közben is sokat változtat, alakít az autón. Miután elnyerte végső formáját, megkapja a legyártatott lámpákat, tükröket, emblémákat, ablakkereteket és kerekeket, majd egy speciális fényezést, hogy a megszólalásig hasonlítson egy fémből készült tárgyra.

Forrás: Varga László
Vaskosabb, mint az eredeti, de a fénytörés képes erről elterelni a figyelmet

Bár Lászlónak több támogatója is akadt, külföldről mégis nagyobb az érdeklődés munkája iránt, mint akár csak az egyetemről, pedig ő készíti a BME első agyagmodelljét. Sam Sayer - az eredeti E-Type formatervezője, Malcolm Sayer unokája - a legszebb újragondolásnak nevezte, pedig a svédek és az angolok is próbálkoztak hasonlóval. Bár a BME jó kapcsolatot ápol az Audival, az ingolstadtiak elsősorban a mérnöki tudást keresik Magyarországon. Még szerencse, hogy válogathatunk a német prémiummárkákban, a Mercedes ugyanis nyitottabb a hazai formatervezők felé. László egyik következő autóját ugró nagymacska helyett talán már csillag díszítheti. Ha mégis megvalósulna a Jaguarja, biztosan nem hívná E-Type-nak, mert ez a név most már örökre az eredeti, 1961-es klasszikust illeti.

"A világ legszebb autója"

Forrás: Jaguar
Kezdetben 3,8-as és 4,2-es sorhatos, majd 5,3-as V12-es motorral szerelték

Tavaly ünnepelte ötvenedik születésnapját a Jaguar E-Type, a brit autógyártás ikonja, amelyet Enzo Ferrari a világ legszebb autójának nevezett. Nemcsak neki tetszett az egyik legjobban sikerült angol autó, 1961 és 1974 között három generációjából összesen 70 ezer darab talált gazdára. Amellett, hogy nagyszerű sportkocsi volt, az E-Type fogalommá és jelképpé vált. Egyszerre képviselt mindent, amit az emberek szeretnek az autókban.

Forrás: Jaguar
Európában E-Type, Amerikában XK-E néven forgalmazták

Nem csupán tulajdonosa biztos anyagi hátteréről, hanem jó ízléséről is árulkodott, megfért benne egymás mellett az angol kúriák eleganciája és a nyaktörő versenypályák benzingőzös hangulata. Bár a Roger Moore-ral forgatott Az Angyal című sorozatból kimaradt, mert a gyár úgy érezte, reklám nélkül is el tudja adni az E-Type-ot, visszatérő szereplője lett a korszak filmjeinek. Louis de Funes Felmondtam, jöjjön vissza! című 1968-as filmjében még parodizálta is a Jaguar egyik jellegzetességét, a hathengeres motort rejtő hosszú motorháztetőt.