Egyre többen válnának meg az autójuktól

Vágólapra másolva!
A vevői érdeklődés folyamatos csökkenésével párhuzamosan idén tavasszal húsz százalékkal többen hirdetik eladásra személyautójukat a legnagyobb internetes keresőoldalon, mint egy évvel ezelőtt.
Vágólapra másolva!

Idén a valósághoz közelítő kilométeróra számok és öregedő járművek jellemzik a hazai használt autó piacot. A növekvő import mellett továbbra is a bérleti idő letelte után értékesített, kifutó cégautók táplálják a kínálatot. Hiány van az egy-két éves, keveset futott gépkocsikból, a 150 ezer kilométernél többet futott autók viszont kortól függetlenül csaknem eladhatatlanok.

Év elején drasztikusan csökkent a korszerű, Euro 5-ös motorokkal szerelt autók regisztrációs adója. A forint is erősödött, így olcsóbbá vált a használt autók külföldi beszerzése, amely az első negyedévben az import megduplázódását eredményezte. Azonban minden második behozott autó kilenc évesnél idősebb és csak egyharmaduk számít fiatalnak, kevesebb mint öt évvel. Az összes tavaly értékesített használtautó közel 70 százaléka négy évesnél korosabb volt, azonban papíron csak a 28 százalékukkal tettek meg 150 ezer kilométernél többet. Mivel egy új szabályozás értelmében a kilométeróra állásokat az okmányirodák és a műszaki vizsgáztatók is rögzítik, nyomon követhetőbbé vált az autók magyarországi előélete, ez pedig úgy tűnik, visszaszorítja a szabadságvesztéssel is büntethető manipulálásos óracsalásokat. Az azonnali eredmény már a statisztikákban is megmutatkozik, hiszen az első negyedében átírt autók átlagos kilométer állása 20 százalékkal megnőtt a korábbiakhoz képest.

Horányi István, a LeasePlan operációs igazgatója szerint egyre inkább elfogadottak lesznek a 150 ezer kilométert is meghaladó futásteljesítményű, de jó állapotú, nyomon követhető szerviztörténettel értékesített autók. "A jó vétel fogalma a jövőben el fog tolódni a "nagyon keveset futott és olcsó" kategóriától a "szakszervizben rendszeresen karbantartott, megfelelő ár-érték arányú gépkocsik felé" - nyilatkozta.

A lassan enyhülő válság azonban továbbra sem kedvez a piac élénkülésének. A bizonytalan gazdasági környezetben az emberek nem mernek hitelt felvenni, bár a bankok lassan újra nyitnának a használtautó-hitelezés irányába. Időszakosan további lakossági forrásokat vont el a használtautó vásárlásoktól a tavaly év végi végtörlesztés is. A vevői érdeklődés folyamatos csökkenésével párhuzamosan idén tavasszal húsz százalékkal többen hirdetik eladásra személyautójukat, mint egy évvel ezelőtt. A Használtautó.hu internetes szakportál szerint az általános gazdasági környezet folyamatos romlása, valamint az autókhoz kapcsolódó költségek megugrása mind több autóst kényszerít arra, hogy megpróbáljon megválni járművétől. Azonban eladni is nehéz, mivel a keresések száma ugyanis éppen a korábbi években legaktívabb hónapokban érte el idei mélypontját.

Az előző évekhez hasonlóan idén is a tavaszi hónapokban ugrott meg a hirdetések száma, azonban ezúttal a szokásos 65-66 ezres szint helyett csaknem 80 ezerre nőtt az adott időpontban kínált használt személyautók átlagos száma, húsz százalékkal haladva meg az ilyenkor szokásos szintet. A járműkategóriákon belül is egyértelmű tendenciák figyelhetők meg. Miközben 2010-hez képest a mini- és kisautók hirdetéseinek száma alig emelkedett, addig a drágább terepjáróból csaknem kétszer, míg egyterű autókból másfélszer annyit hirdetnek meg Magyarországon, mint két évvel ezelőtt.

"A számok azt mutatják, hogy egyre több autós képtelen rendszeresen megfizetni az autó fenntartásának dinamikusan emelkedő költségeit" - magyarázta a jelenséget Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. "Ráadásul, míg korábban a kereslet és kínálat görbéi viszonylag párhuzamosan mozogtak, idén sok év óta először tapasztalhattunk ellentétes mozgást: februárban még több mint 20 millió hirdetésletöltést regisztráltunk, májusra ez az érték 16,3 millióra esett. Ez azt jelenti, hogy a csökkenő kereslet miatt a meghirdetett autók nehezebben vagy alacsonyabb áron találhatnak gazdára, mint korábban."