Filmsztárok Skodája - Skoda Felicia (1961) veterán teszt

Vágólapra másolva!
Kakukktojás a szocialista autók között: csinos is, kabriolet is; ezrek vágytak rá a hatvanas években és ma is népszerű a veteránosok között. Az autó hangulatát megismerve ezen nem csodálkozunk.
Vágólapra másolva!

Csak a szüleim elmondásából tudom, hogy mekkora szám volt a hatvanas években egy Wartburg kupé vagy egy Škoda Felicia. Filmsztárok, sportolók, kiválasztottak foglalhattak helyet a sportos és már-már magamutogatónak számító kétajtósok volánja mögött. A Wartburg volt a ritkább, a csehszlovák rokona viszont az izgalmasabb, hiszen a nyitott autózás örömét akkoriban másmilyen autóval (néhány háború után itt maradt vagy a kinti rokonok által hazaküldött nyugati modelltől eltekintve) nem igen lehetett átélni.

A Felicia nevet 1959-ben ismerte meg a publikum, ám magát a típust már 1957-től meg lehetett venni, csak akkor még 450-esnek hívták és néhány apróságban eltért a két évvel későbbi testvérétől. Az alapok a kétajtós szedánként és szintén kétajtós kombiként is készített Octaviától (illetve korábbi nevükön a 440 és 445-ös modellektől) származnak, ugyanaz a központi csővázas (persze a vászontetősség és a bukócső hiánya miatt számos ponton megerősített) karosszéria, az elöl kettős háromszög-lengőkaros, hátul lengőtengelyes futómű, a csigás kormánymű boldogította a Felicia tulajdonosát is.

A formatervezők nem sok munkát fektettek az átalakításba. Ha megnézünk egy Octavia és egy Felicia karosszériát, látszik, hogy a sárvédők felső vonaláig semmi sem változott. A szélvédő teljesen új, sokkal jobban ívelt, mint a család többi tagjánál. A lakatosoknak mindössze annyi feladatuk volt, hogy az Octavia első oldalablakainak alsó vonalát lejjebb hozzák néhány centit, s a lemezvágót lapos szögben vezetve egészen a hátsó farokrészig tolják. Laposabb lett a csomagtértető is, s e módosítások együtt igazán kecsessé varázsolták az egyébként bumfordi hátsót.

Forrás: Retro Mobil
Az eleje nem túl kecses, de karakteres; igazi roadster a Felicia. A hatalmas ovális légbeömlő nagy divat volt az akkori nyugati modelleken is. Az ülések mögé besüllyesztett tető nem is látszik

A Felicia kívülről nézve kétülésesnek tűnik, ám ha mellé lépünk, azonnal felbukkan a hátsó sor; nem túl tágas, de arra éppen elég, hogy a fiatal jampecek magukkal vihessék a barátnőiket a buliba. A lenyitott vászontető hátsó pad mögött pihen, s felpatentolható műbőr burkolat rejti el a kíváncsiskodó szemek elöl. A felhúzás kétemberes meló, jobbról és balról is be kell segíteni a tartókeretnek, hogy a helyére záródjon; körülbelül 10-15 perces feladat a teljes nyitási-zárási procedúra, ezért, ha látjuk a közelgő esőfelhőket, nem érdemes hezitálni a becsukáson.

Forrás: Retro Mobil
A rövid támlát előredöntve szinte beléphetünk a hátsó ülésekhez. Aki itt ül,nyitott tetőnél semmilyen szélvédelemre ne számítson

Mivel a hatvanas években nem volt divat, hogy egy család több autót is tartson, a csehszlovákok megoldották a téliesítést is. Készült hozzá körbe üvegezett (nyitható oldalablakú) műanyag keménytető, ami - ha jól rögzítették - teljes mértékben megkímélte az utasokat a csapadéktól. Ilyen (fehér színű) teteje van a cikkünkben szereplő 1961-es modellnek is, de most ezt nem hoztuk ki a garázs mélyéről. Az autót évekkel ezelőtt vásárolta autógyűjtő tulajdonosa, először úgy tűnt, nem lesz szükség nagyjavításra. Amint viszont alaposabban átnézték a karosszériát, kiderült: rozsdásodik mindenütt, és a korábban összetört elejét nem szakszerűen javították meg. Teljes szétszerelés és restaurálás lett a vége, a csomagtér ajtó kivételével minden lemezt újjal pótoltak.

Forrás: Retro Mobil

Forrás: Retro Mobil

A vezetőoldali ajtókeretben találjuk a csomagtérfedél nyitókarját, a szemközt vele, jobb oldalon lévő kis láncos karika a tankbetöltőt nyitja

Az élénk kék szín nem szerepelt a gyári színskálán, de mivel jobban tetszett a tulajdonosnak az eredetinél, ezt az egyébként egy cigarettamárka által is használt árnyalatot keverték ki hozzá. Újak az utastér kárpitjai is, az ülés és az ajtó kék-fehér bőrhuzata, valamint a szintén kék szőnyegek jól illenek a külsőhöz. A kipróbált példány orrában egy 1089 köbcentis, négyhengeres OHV-vezérlésű motor dolgozik, amelynek tetejére két Jikov 32 karburátort ültettek, s 50 lóerős csúcsteljesítményt hoztak ki belőle. Összehasonlításképpen: ugyanez a motor egy porlasztóval 40 lóval dicsekedhetett. Kapható volt a Felicia Super is, annál 1221 köbcentis és 55 lóerős volt az erőforrás.

Forrás: Retro Mobil
Csak egy napellenző van, az ablaktörlők a vezető felé néznek. A műszerfalat is sötétkék bőrrel vonták be, a három műszert (vízhőfok-, sebesség- és üzemanyagszint mérő) nem könnyű leolvasni tükröződő üvegük miatt. A gyújtáskulcs bal kézre esik

Bár a próba idején nulla fokot mutatott a hőmérő, először nyitott tetővel indultunk autózni. Felhúzott oldalablakokkal és 30-40 km/órás tempónál is kevereg a levegő az utasok feje körül, még nyáron is felvennénk egy sálat és egy sapkát, ha így mennénk hosszú túrára. Persze egészen más lenne, ha a Balaton partján flangálnánk; a tihanyi vagy a füredi parton nem győznénk mosolyogni a volán mögött. Mentünk vele felhúzott tetővel is, úgy sokkal jobb a szélhelyzet, akkor viszont a korlátozott kilátást engedő műanyag hátsó ablakot és - ablak híján - a hatalmas holt teret hagyó oldalsó vászonrészt kell megszokni.

Forrás: Retro Mobil
A kuplung és a gáz a padlónak támaszkodik, a fék a tűzfalból nő ki. Középen látszik a hatalmas "fűtőszekrény", az utas és a vezető is külön légbefúvót kap. A reflektort bal lábbal kell kapcsolni

A Felicia utastere nem kínál túl bőséges helyet, a vezető a meredeken álló volán alatt nehezen tuszkolja be a lábait. Ha két felnőtt ül elöl, összeér a válluk, a vezető könyöke nagyon közel van az ajtóhoz. A dupla karburátoros motor szép orgánummal szól, már-már a sportos jelzőt is megérdemli a géphang. Ugyanezt a szót nem használnák a motor dinamizmusára: a hidegen dadogó négyhengeres nem igen kedveli a pörgetést, ereje arra elég, hogy ne legyünk mozgó útakadályok. A pedálok a mai autókhoz szokott lábnak furcsán állnak, a tűzfal aljából kinövő középsőt (az egyébként is gyengécske fékét) a legnehézkesebb kezelni. Egyenes úton nincs baj a futóművel, és kanyarban is csak akkor "ellenkezik" a lengőtengelyes, keresztlaprugós hátsó felfüggesztés, ha fokozzuk a tempót. Csigás kormányával állandó apró korrekciókra van szükség, a volán holtjátéka hatalmas.

Forrás: Retro Mobil

Forrás: Retro Mobil

Jól mutat a dupla légszűrőház. Az elektromos áramot dinamó termeli, a rendszer 12 Voltos. Ötletes kar tartja a magasban a csomagtérfedelet: nem kell hozzányúlni magától ki- illetve beakad

Műszaki adatok

Motor: négyhengeres, folyadékhűtéses, oldaltvezérelt, függőszelepes, nyomórudas, négyütemű, benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Két darab Jikov 32 karburátor. Hengerűrtartalom: 1089 cm3. Teljesítmény: 50 LE, 5500/perc fordulaton. Nyomaték: 75 Nm, 3500/perc fordulaton. Erőátvitel: 2-4-es fokozatokig szinkronizált, négyfokozatú kéziváltó, hátsókerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung. Felfüggesztés: Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul lengőtengelyes futómű, elöl tekercs-, hátul kereszt laprugókkal. Elöl kanyarstabilizátor. Csigás kormánymű. Elöl-hátul dobfék. Felépítmény: Kétajtós, központi csővázas acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4065 x 1600 x 1372 mm. Tengelytávolság: 2400 mm. Saját tömeg: 930 kg. Vegyes fogyasztás: 8-9 l/100 km. Végsebesség: 125 km/óra.