Alapáron jár a Volvo gyalogoslégzsákja

Volvo V40
Vágólapra másolva!
A V40-esben mutatkozott be a világ első gyalogoslégzsákja, amely a motorháztető alól felfújódva tompítja az ütést. A szerkezet 40 km/h-ig működik, nyitását hét érzékelő szabályozza.
Vágólapra másolva!

Újabb forradalmi biztonsági extrát mutatott be a Volvo, az új V40-es az első autó a világon, amely gyalogoslégzsákot kínál, ráadásul alapáron. A kínai kézben levő márka a tulajdonosváltás mellett is megőrizte elhivatottságát a biztonságos autók gyártására, az új szerkezet fejlesztésében pedig még motivációt is jelentett az ázsiai háttér, ugyanis Kínában a legmagasabb, 25 százalékos a gyalogosokat érintő sérülések száma, ami Európában 14, Amerikában pedig 12 százalék.

Forrás: Volvo

Hivatalos és saját töréstesztek alapján megállapították, hogy a szélvédő alatti merevítő és az oszlopok okozzák a legtöbb sérülést az autóra zuhanó gyalogosoknak. Ők többnyire fejsérüléseket szenvednek, ezeket lehet megelőzni, illetve enyhíteni az új fejlesztéssel. Az u alakú légzsák a motorháztető alatt bújik meg, majd amikor az érzékelők egy gyalogos lábát észlelik, jeleik alapján a rendszer tíz centivel felpattintja a motorháztetőt és ezredmásodpercek alatt felfújja a légzsákot.

Forrás: Volvo

A rendszer 20 és 50 km/h között működik, a statisztikák szerint ebben a sebességtartományban történik a legtöbb gázolás, a segédberendezések - például a gyalogosokat is érzékelő City Safety - pedig beavatkoznak, ha a sofőr nem reagál a veszélyre és lelassítják az autót, hogy a légzsák valóban kifejthesse hatását. A rendszer az 1-es BMW legnagyobb ellenfelének szánt V40-esben mutatkozik be és várhatóan a jövőbeli modellekbe is beépítik majd.

Így működik a Volvo gyalogoslégzsákja

Az autó elejébe épített hét érzékelő jeleket továbbít a vezérlőegységnek. Amikor az autó egy objektummal lép fizikai kapcsolatba, a jelek módosulnak. A vezérlőegység kiértékeli a jeleket, és ha emberi lábként értelmezi a jelek által továbbított információkat, kinyílik a gyalogoslégzsák. Tíz centiméterrel emeli meg a motorháztetőt, melynek valamennyi csuklóját pirotechnikai kioldószerkezettel látták el. Gázolás esetén egy csap eltávolításával kiold a motorháztető-panel hátsó része, ezzel egyidejűleg aktiválódik a légzsák, és megtelik gázzal. Felfúvódása során feltolja a motorháztetőt, és ebben a helyzetben marad.

A motorháztető és a motortér kemény részei között létrejövő rés miatt a motorháztető deformálódhat, ezzel tompítva az ütközést a gyalogos becsapódásakor. Felfújt állapotban a légzsák lefedi az ablaktörlők területének egészét, a szélvédő körülbelül harmadát, valamint az A oszlopok alsó részét. A rendszer aktiválódásától a teljes felfúvódásig néhány századmásodperc telik el. A rendszer 20 és 50 km/órás sebesség között működik. A gázolásos balesetek 75 százaléka 40 km/óránál alacsonyabb sebességgel történik. A technológiát számítógépes szimulációk, valamint az emberihez hasonló láb- és fejformák használatával fejlesztették.