Végtelen kínlódás a divatos matt fényezés

2012.05.23. 11:11

A legújabb hóbort a matt fényezés, olyan népszerű, hogy az autógyártók is rákaptak, plusz pénzért minden álmot valóra váltanak.  A feketénél ma már népszerűbb a fehér, a legtöbben pedig már nem ragaszkodnak a festékszóróhoz, jobban bíznak az olcsóbb és praktikusabb fóliában, mellyel gyorsan személyre szabható bármilyen autó. Karbonból készült tükröket vagy üvegtetőt is lehet imitálni vele.

Néhány évtizeddel ezelőtt a szépen csillogó autó vonzotta a szemeket. Voltak, akik még a gyári lakkal sem voltak elégedettek, ezért fémszemcséket kevertek a festékbe, így találták fel a metálfényezést. Aki nagyon szerette az autóját, egy csomó pénzt költött a "teknőcös" autókozmetikai csodaszerekre és minden hétvégén a garázs előtt vagy a parkolóban pucolta kedvencét, amikor pedig kimattult a sokáig pátyolgatott lakk, kemény munkával felpolírozta.

Forrás: Opel
A hetvenes években divatos volt a raliautókéra rímelő matt fekete motorháztető

Miután a gyári fényezések jobb minőségűek és tartósabbak lettek, mint valaha, már nem lehetett hova fokozni a csillogást, néhány évvel ezelőtt divatba jött a matt fényezés. Már a régi raliautókon is feltűnt a matt fekete. Azért festették ilyenre a motorháztetőket, hogy a visszacsillanó napfény ne süssön a pilóta szemébe. Ez a stíluselem hamar elterjedt és megjelent a hetvenes évek sportautóin. Az egésztestes matt lakk viszont egészen más stílust kölcsönöz a kocsiknak.

A szupersportautók lopakodóvá, a luxusautók tankká varázsolhatók vele, talán ezért is terjedt el a nagyobb Audikon és BMW-ken. Bár sokak szemében félelmet vagy undort kelt, olyan népszerű lett, hogy az elsőszámú célcsoportnak számító prémium autógyártók máris reagáltak és gyári extraként kínálják. A BMW az Individual, a Mercedes a Designo program keretein belül kínál plusz pénzért egyedi igény szerint kiválasztott selyemfényű vagy matt lakkozást.

Forrás: Ford
A Ford Focus RS500 limitált szériáját gyárilag vonták be matt fóliával

A személyre szabhatóságáról híres Porsche is legyárt bármilyen színt és mattsági fokot 7000 eurós felárért cserébe. A gyári fényezőkamrában előállított speciális lakk persze sokkal igényesebb, mint egy sok éven át napon hagyott, kimattult Opel Astra, a marketingesek pedig jól tudják, hogy sokan hajlandóak minden pénzt megadni a divatos kiegészítőkért, ezért kérik el egy kisautó árát, pedig kihívást jelent együtt élni egy ilyen kocsival.

"Egy autó akkor szép, ha csillog" - Milyen együtt élni egy matt autóval?

Tuning műhelyeket kérdeztünk arról, milyen kellemetlenségekkel jár, ha valakinek matt az autója. Egy budapesti cég vezetője szerint egy autó akkor szép, ha csillog, mégsem csak ezért kerülik az új hóbortot. Egy kisebb karc vagy sérülés után újra kell fényezni és lakkozni a felületet, javítani nem lehet, polírozásra kifényesedik. Ha jó minőségben hordják fel a fényezett felületre a matt lakkot, ugyanúgy viselkedik, tehát nem koszolódik jobban, mint a hagyományos.

Mégis nehezebb tisztán tartani, mert a gépi autómosó keféi a szokásosnál jobban felsérthetik. Akik ragaszkodnak a matt külsőhöz, ma már szinte csak az autófóliát használják, tudtuk meg egy pécsi műhelytől. A gépi autómosót ezekkel a kocsikkal is messziről el kell kerülni, és a fóliának sem kell sok a karcok begyűjtéséhez, cserébe sokkal olcsóbban és egyszerűbben, elemenként cserélhetők hosszas előkészítő munka nélkül.



Egy érdi autófényező szerint nagyon friss még ez az őrület, néhány éve még senki sem gondolt volna matt fényezésre, ezért csak kevés tapasztalat van a matt lakkokkal kapcsolatban. Nehéz elképzelni, hogyan fognak kinézni tíz év után ezek a kocsik, az biztos, hogy nem fognak kifényesedni. Cserébe nagyon sérülékeny a speciális lakkal előállított felület, lemosni ugyanúgy lehet, mint a fényest, egy karcot vagy rányitás nyomát azonban lehetetlen polírozással eltüntetni róla.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A BMW Gran Coupe extraként rendelhető selyemfényben debütált Genfben

Ennek ellenére sokan vágynak rá, pedig az átalakítás sem olcsó. Kézenfekvő, de nagyon drága és fájdalmas megoldás az átfényezés. Nem kell hozzá luxusautó, hogy 500-600 ezer forintos számlát tartsunk a kezünkben, ehhez ugyanis szét kell szedni és össze kell rakni az autót, ami egy új kocsinál nem csak nagyon aprólékos és időrabló elfoglaltság, de a sok műanyag patent és kis alkatrész miatt nem is kockázatmentes. Olyan idő- és munkaigényes folyamat, ami jelentősen növeli a kiadásokat.

Matt fényezés Münchenből

A BMW Individual program részeként rendelhető matt fényezés az 5-ös, a 6-os és a 7-es sorozathoz fix áron kapható, a többi modellhez egyedileg kalkulált áron elérhető. Az 5-ös sorozathoz Frozen Grey, Frozen Silver vagy Frozen Dark Blue színek választhatók 1 110 000 forintos felárért. A 6-os és a 7-es sorozathoz csak "fagyos" szürke és ezüst kapható 1 301 900 forintért, a Frozen Bronze már a 6-os Gran Coupe kiváltsága. A különleges lakkréteggel előállított fényezés extra gondoskodást igényel, érdemes figyelembe venni a gyár által javasolt szigorú karbantartási útmutatót.



Egy átfényezett autó ráadásul többé nem lesz eredeti, így nem csak a forgalmiba bejegyzett színét kell megváltoztatni, hanem eladásnál is értékcsökkenéssel lehet számolni. Mégsem kell lemondani a divatozásról, mert létezik egy sokkal praktikusabb megoldás, a fóliázás. A gyorsan fejlődő technológia egyre népszerűbb. Bármilyen mintát elő lehet vele állítani, egy átlagos autó a fényezés feléért, 250-300 ezer forintból befedhető, kívülről nem is lehet észrevenni a különbséget.

Forrás: wraptivo.com
Ma a matt metál fehér a legmenőbb, üvegtetőt imitáló fényes fekete tetővel

Elég néhány külső kiegészítőt leszerelni felragasztás előtt, majd gond nélkül eltávolítható, ha később már nem tetszik. Egy munkanap alatt felhelyezhető és a változást sem kell bejelenteni. Egy budapesti szakműhely vezetője elmondta, ma már kezd lecsengeni a matt fekete-őrület, helyette a matt metál fehér lett a menő, akárcsak a hagyományos lakk esetében. Népszerű a megrendelők körében a fényes feketére burkolt tetőlemez is, mellyel üvegtetőt imitálnak.

Az ügyes megoldással úgy lehet megváltoztatni egy autó megjelenését, hogy közben tartja az értékét, mert a fólia megvédi a fényezést legnagyobb ellenségétől, az UV-sugárzástól. Eladásnál tehát még jól is jön, hogy elcsábultunk az aktuális divatnak. Akkor sem kell szívrohamot kapnunk, ha a parkolóban rányitja valaki az ajtaját a kocsinkra, mert a matrica azt is felfogja az élete árán. Mert többnyire csak cserével javíthatók, ami mégsem annyi kidobott pénz, mint egy újrafényezés. 

Cikkajánló

Fotó: Ocskay Zoltán/Veterán Autó és Motor

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Bólogató kutya és csao -
korabeli autóextrák

Pedálvédő sárkány, világító 
halálfej - mai extrák

Két év lézerblokkolóért -
kipróbáltuk a radardetektort