Egy kicsit dinaikusabb külsőt kapott az Avensis
(Még több fotó a galériában, kattintson a képre!)
Mi ez, és mi benne az újdonság?
Manapság az autóimportőrök leginkább a céges eladásokból számíthatnak számottevő eredményekre, ebben pedig a középkategória hatalmas szerepet játszik. Az Avensis ilyen szempontból kulcsfontosságú modell a Toyota számára, ugyanis a D-szegmens (Passat, Mondeo, Insignia kategóriája) az autópiac egyik húzóágazata, csak kompakt autókból (Astra, Golf) adnak el többet hazánkban.
A Toyota ezért idén év elején bemutatta a felfrissített Avensist, amelyet azért neveznek új modellnek már az egyszerű formai megújuláson kívül több is történt. A legjelentősebb változásokon a kétliteres turbódízel ment át, ezért ideje volt, hogy kipróbáljuk.
Külső méretei nem változtak, így továbbra is csak átlagos hosszal, tengelytávval rendelkezik
Hogy néz ki?
Mint a legtöbb modellfrissítés, a Toyota faceliftje is elsősorban az autó elején látszik igazán. Más a hűtőrács, krómbetétet kapott, de a fényszórók is változtak (LED-es nappalifény) és a lökhárító formája is. Hátul is lecserélték a lámpákat, és egy kicsit sportosabb lökhárítót kapott.
Összességében jóval dinamikusabb lett a modell megjelenése, de továbbra sem ez a kategória legszebb modellje. A formai megújulás azonban jót tett neki, még akkor is, ha ismerőseim körülbelül fele nem vette észre, hogy változott az Avensis megjelenése.
A hátsó lökhárító formája is sportosabb lett
Műszaki tartalom
Szerencsére a Toyota nem csak egy átlagos modellfrissítést végzett el az Avensisen, hanem a lemezek alatt is változtattak pár dolgot. Minimálisan áthangolták a futóművet, a feszesebb lengéscsillapítók mellett a hátsó stabilizátor is vastagabb lett, így kisebb a karosszéria dőlése a kanyarokban. A kormányzás közvetlenebb és már nagyobb erő szükséges hozzá. A Lexus modellekhez hasonlóan már ez is integrált menetdinamikai segédrendszert kapott, vagyis már minden rendszer összedolgozik, megcsúszás esetén az ESP nem csak fékez, hanem a kormányzásba is besegít. Emellett a zajszigetelésen módosítottak a padlóban és a tűzfalon, és merevebb lett a kombi modell.
Már 4,5 literes vegyes átlagra, 119 g/km-es szén-dioxid-kibocsátásra képes
Fontos újdonság még, hogy minden motort minimálisan átdolgoztak a jobb fogyasztás érdekében, de a tesztelt kétliteres turbódízelhez még ennél is komolyabban hozzányúltak. Új, kisebb méretű turbófeltöltőt kapott, ezzel közvetlenebbül reagál és a tömeget is csökkentették. A turbó lapátjait már elektromotor forgatja, ennek hatására gyorsabban reagál. A motor kenésén is változtattak, az olajpumpa mindig csak annyi olajat szállít, amennyi optimális. Emellett a legfontosabb újdonság, hogy a 2.0 D-4D motorvezérlése már azt is figyeli, hogy hányadik fokozatban van a váltó, és ennek megfelelően adja le a nyomatékát.
Miért a dízelhez nyúltak? Ebben a kategóriában többek között a céges vásárlások túlsúlya miatt is a dízelmotorok a keresettebbek, az eladások körülbelül 80 százalékát a dízelek teszik ki. Itt is inkább a 140-169 lóerős kategória a keresettebb, a 115 és 139 lóerő közötti a második, és 170 lóerő fölötti dízelek a harmadik legnépszerűbbek. A benzinesekre nincs igény, de ez a folyamat hamarosan megváltozhat. A magas üzemanyagárak miatt van rá esély, hogy a cégek a kisebb teljesítményű, de takarékosabb dízelek felé veszik az irányt, vagy drágább gázolajár miatt még az sem lehetetlen, hogy újra erőre kapnak a benzinesek. |
Az erőforrás ugyan két lóerővel gyengébb lett (126 helyett 124 LE), de a nyomaték és a fogyasztás előnyére változott. Egy átlagos vezető által leginkább használt tartományban (1400-2600) már folyamatosan 300 Nm feletti nyomatékot produkál, de a 310 Nm-es maximális értéket is 1600-tól 2200-as fordulatszámig tartja.
Érdekes módon, a Toyota papíron úgy is elért 17 százalékos fogyasztáscsökkentés, hogy start/stop-rendszert nem szerel az autóiba, mert szerintük ez egy turbódízel motornak inkább árt. Dicséretes, hogy így is 22 g/km-rel kevesebb szén-dioxidot bocsát ki (119 g/km), a vegyes átlagfogyasztása pedig 4,5 liter/ 100 km.
A kormányzás közvetlenebb, jobb érzés vezetni
Milyen vezetni?
Egy korábbi összehasonlító tesztünkből már kiderült, hogy a kétliteres turbódízel Avensis egy kényelmes autónak adja el magát, de a menetdinamikai méréseken rendre jól teljesít: nem érezni, de egészen sportos. Kisebb teljesítménye ellenére a tesztpályán csak a 180 lóerős, négykerék-kormányzású Renault Lagunától kapott ki.
Már a kulcs is bicska, de természetesen a csúcs felszereltséghez már kulcs sem kell
Azóta az Avensis futóművén kicsit keményítettek, de az elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros futómű csak minimiálisan lett sportosabb, a komfortjából semmit sem vesztett. Igazából a vezetési élmény a közvetlenebb, és nehezebb kormányzás miatt kicsivel jobb, de nagy csodák nincsenek. Az Avensis alapvetően alulkormányzott, tehát az orrát kezdi el tolni a túlvállalt kanyarokban, de határhelyzetben hirtelen gázelvétellel egy kicsit lehet mozgatni a farát. Ilyen szempontból a korábban tesztelt 1,8-as benzines egy hajszállal jobban viselkedett, de annak könnyebb a motorja.
Jobban tartanak az első ülések, de nem mindenkinek kényelmesek
A dízel úgysem száguldásra lett kitalálva, hanem spórolásra. Ennek megfelelően a hatfokozatú váltó hosszú áttételeket kapott, hatodikban egy picivel 2000-es fordulat alatt megy 130-at. Ennek megfelelően az autópályás étvágya is visszafogott 5-5,5 liter között mértünk. Sűrű belvárosi forgalomban sikerült vele 6 liter/100 km-es fogyasztást is elérni, de ez még mindig nagyon kedvező. Ha nincs forgalom és folyamatosan tudunk haladni, akkor bizony a 4 literes fogyasztás is elérhető, egyszer sikerült. A teljes tesztút alatt 5,3 liter/100 km-es vegyes átlag jött ki, amely a kategóriában kifejezetten jónak számít, nálam csak kétliteres dízel BMW-k voltak képesek hasonló adatokra.
Bár a tengelytávolsága csak átlagos, a hátsó lábtér bőven elegendő
Milyen benne utazni?
Bár az Avensis minimálisan sportosabb, a komfortjából semmit sem vesztett. A zajszigetelés jobb lett, autópályán nem is hallani a motor hangját, csak a szélzajt. Egyébként a motor maga is csendes, amit jól mutatott, hogy az Avensis-szel együtt nálunk lévő dízel Astra mellett kifejezetten észrevehetetlenek tűnt.
Félig gombokkal, félig érintőképernyővel kezelhető a multimédia
A rugózás kellemes, a térkínálat megfelelő, de a kicsivel jobb tartást biztosító első ülések kényelmére több, nálam alacsonyabb ismerősöm panaszkodott. Nekem, a 183 centiméteres magasságommal nem volt gondom, viszont a vezetési pozíciót egy kicsit alacsonyabban is el tudtam volna képzelni. Az Avensis nagy erénye még az 509 literes csomagtartó, amelyet nagyon jól lehet pakolni, meglepően sok csomagot elnyel.
Cikkajánló
|
Az utazási komfortot nagyban javítja még a Touch&Go érintőképernyős rendszer, amely a már nem csak zenét hallgatni (USB és Aux csatlakozó), navigálni tud, hanem a legnagyobb csomagban már telefonon keresztül internettel is kommunikál, sőt fel tudja olvasni a beérkező sms-eket. A rendszer az útvonaltervezésnél a korábbi évek közlekedési tapasztalatai szerint határozza meg az útvonaltervet, és ennek megfelelően becsüli meg a menetidőt is.
509 literes a csomagtartó, ami nem kiemelkedő a kategóriában, de jól pakolható
Megéri az árát?
A legnagyobb durranás a végére maradt, ugyanis a szebb, jobb és takarékosabb Avensis olcsóbb lett. Eleve minden modell alapfelszereltsége javult, de a tesztelt Sol csomagban már elektromosan behajtható a tükör, tolatókamerával párosítva van az érintőképernyős hifi, széria az ülésfűtés, és már jár a tempomat is. Ehhez jön még a flottásoknak kínált Xenon-fényszóró és a navigáció, és máris megvan egy szinte tökéletes felszereltség. Az új Sol modellhez hasonló korábbi Avensis 8 millió forint felett volt elérhető, az új azonban csak 7,05 millió forint. Ha hozzávesszük a Xenont és a navigációt, akkor még mindig 7,6 millió forintnál járunk, ami az autó képességeit is figyelembe véve nagyon jó ajánlat a konkurenciához képest.
A főbb kategóriatársak méretei:
Hyundai i40 | Ford Mondeo | VW Passat | Opel Insignia | Mazda6 | Honda Accord | Toyota Avensis | Renault Laguna | Peugeot 508 | Citroën C5 | |
Hosszúság (mm) | 4740 | 4784 | 4874 | 4830 | 4755 | 4726 | 4710 | 4695 | 4792 | 4779 |
Szélesség (mm) | 1815 | 1886 | 1820 | 1858 | 1795 | 1840 | 1810 | 1811 | 1853 | 1860 |
Magasság (mm) | 1470 | 1500 | 1470 | 1498 | 1440 | 1440 | 1480 | 1445 | 1456 | 1451 |
Tengelytáv (mm) | 2770 | 2850 | 2712 | 2737 | 2725 | 2705 | 2700 | 2756 | 2817 | 2815 |
Csomagtartó(liter) | 503 | 524 | 565 | 530 | 510 | 467 | 509 | 450 | 515 | 439 |
Ára és fogyasztása miatt jelenleg az egyik legjobb választás a kategóriában
Összegzés
Egy korábbi összehasonlító tesztünk alapján eddig is erősen ajánlottuk a kétliteres Toyota Avensist, de most a modellfrissítéssel mindenben egy kicsit előre lépett. Mutatósabb, sportosabb jelenség, amelyet még vezetni is jobb. A motorja kevesebbet eszik, az ára pedig rengeteget esett lefelé. Nehéz belekötni, a kategória egyik legjobb választása. Céges autónak tökéletes.
Műszaki adatok |