Nincs Wartburg-érzés az új Focusban - Ford Focus 1.0 EcoBoost-menetpróba

2012.02.23. 11:23

Meghökkentő mérete ellenére meglepően jól teljesít a Ford új háromhengeres, egyliteres turbós erőforrása a Focusban. Az 1,6-os szívómotor kiváltására tökéletes.

Fotó: Vida János [origo]
Immár egyliteres a legkisebb motor a Focusban
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Az egyre szigorodó környezetvédelmi normáknak és egyéb előírásoknak köszönhetően az autógyártók kisebb hengerűrtartalmú turbómotorra cserélik korábbi nagyobb szívómotorjukat. Ezt hívják downsizingnak. Jobb lesz megjegyeznünk ezt a szót, hiszen ennek a jegyében korábban hihetetlennek vélt dolgok is megtörténhetnek majd, jönnek a meglepően kis motorral rendelkező modellek. A meghökkentő modellek között első gyermekként mindjárt itt a kompakt kategória egyik éllovasa, a Focus, amelyben a Ford egyliteres, háromhengeres erőforrásra cserélte le az eddig alapmotornak számító 1,6 literes szívómotorját. Első hallásra szkeptikusak? Így voltam ezzel én is, de a kipróbálás után már hiszek az ügyben.

Fotó: Vida János [origo]
A háromhengeres motort mind a három karosszériába beépítik

Ez a második EcoBoost (turbófeltöltéses benzines) motor, amely a Focusban bemutatkozik, de hamarosan lesz még egy, amelyről már mindent tudunk, az ST-ben a 250 lóerős, kétliteres lesz a kínálat csúcsa. Az 1,6 literes turbómotorhoz hasonlóan az új egyliteres is kétféle teljesítménnyel érkezik, az alapmotor kereken 100 lóerős lesz, míg az erősebb kivitel 125 lóerőt tud. Ez utóbbi tökéletes váltást jelent a korábbi 125 lóerős 1,6 literes szívómotorhoz képest, paraméterei alapján nem rossz, de kevesebbet eszik, ezáltal a károsanyag-kibocsátása is csökken (109, illetve 114 g/km).

Fotó: Vida János [origo]
Kívülről semmi sem utal arra, hogy ilyen kicsi motor van a Focusban

A kis turbómotor papíron több előnyt is jelent a szívómotorhoz képest, hiszen egyrészt ugyanazt a teljesítményt tudja (125 LE), de a nyomatéka 10 Nm-rel több (170 Nm, ami padlógáz esetén rövid időre 200 Nm is lehet), valamint a maximális nyomatékát 1400 és 4500-as fordulatszám között folyamatosan leadja. A gyengébb motorhoz öt-, az erősebbhez hatfokozatú váltó jár.

Számtalan előnye közül érdemes kiemelni azt, hogy kisebb mérete miatt eleve könnyebb, ami az autó dinamikáját is kedvezően befolyásolja. Jobban fordul, javul a gyorsulása, és a fogyasztásra ez is kedvezőbb hatással van. Az alacsonyabb tömeg miatt kisebb kerekek is elegendőek, ami szintén javítja a fogyasztást.

Tele van ötletes megoldással az új motor

Néhány különleges megoldással érték el, hogy az első hallásra meglepő méretű erőforrás ne okozzon csalódást. Figyelni kellett a gyors gázreakciókra, az alacsony fordulaton ébredő nagy nyomatékra, amihez egy új, kisméretű és akár 248 ezres fordulaton pörgő turbót építettek be. A kipufogó oldali leömlő egybe van öntve a hengerfejjel, a turbó közvetlenül ehhez csatlakozik, így kiegyensúlyozottabban alakul a hőmérséklete.

Fotó: Vida János [origo]
Még a motorháztető felnyitása után sem látszik, hogy háromhengeres

Az új motor közvetlen befecskendezéses, az üzemanyag 150 baros nyomáson porlasztva löketenként többször kerül be az égéstérbe, így tökéletesebb az égés. A kettős változó szelepvezérlés optimalizálja a motor működését kis és magas fordulatszámon, ezáltal javítja a hatásfokát. Azt is próbálták megoldani, hogy alacsony fordulaton teljes terhelésnél a beszívott benzin-levegő keverék ne tudjon egyből a kipufogóba jutni. 

Egy ilyen kis, háromhengeres motornál gondot jelenthet a zaj és a rezonancia. A rezonanciát általában külön kiegyenlítő tengely beépítésével szokták megoldani, de ez növeli a motor súlyát, plusz súrlódó alkatrészt is jelent. A Ford ehelyett direkt kiegyensúlyozatlan motort épített, aminek a rezgéseit a lendkerék és az ékszíjtárcsa megváltoztatásával próbáltak megoldani, de ezen is segít, hogy az olajpumpát is ennek megfelelően pozícionálták. A blokk sem alumínium, az ötvény ugyan nehezebb, de jobban csillapítja a rezgéseket és a hangokat. A zajok csökkentése érdekében sok mindent szigeteltek, többek között a befecskendező porlasztócsúcsát, a benzinpumpát és a motorfedelet is. A kenését is optimalizálták, az alulra elhelyezett olajpumpa számítógép-vezérléssel folyamatosan változtatni tudja, hogy mekkora kenésre van szükség.

Fotó: Vida János [origo]
A turbó egészen magasra került, a leömlő egybe van öntve a hengerfejjel

A kis motor hamarabb is melegszik be, a Ford mérnökei a hűtési rendszerét kettéosztották. Először a turbó oldalán melegszik gyorsan be, az égésteret melegíti, ami már szintén fogyasztáscsökkentő hatású.



Egészen alacsony fordulaton (1400) ébredő nagy nyomatékával a Focus meglepően jól reagál a gázadásra, menet közben egy pillanatra sem érezni rajta, hogy ez csak egy háromhengeres, egyliteres erőforrás. Nagy terhelésre ugyan halkan kivehető a varrógépes hangja, de normális, egyenletes közlekedésnél ez sem észrevehető. A kis motortól azonban nem kell csodákat várni. Ahogy az 1,6 literes szívómotorral, úgy ezzel sem sportautó a Focus. Egyenletesebb a motor nyomatékleadása, ami kifejezetten jól jön a mindennapi életben. Átlagos használtra tökéletes, de előzéseknél érdemes kicsit konzervatívabban gondolkodni. A menetteljesítmény adatai sem rosszak (lásd táblázat), de aki gyors, robbanékony autóra vágyik, annak továbbra is az 1,6-os turbófeltöltéses motort érdemes választani.

Műszaki adatok 1.0 EcoBoost (100 LE) 1.0 EcoBoost (125 LE)
Hengerűrtartalom 999 cm3
Furat/löket 71,9/82 mm
Hengerek/szelepek száma 3/12
Max. teljesítmény 73,5 kW (100 LE)/6000 92 kW (125 LE)/6000
Max. nyomaték 170 Nm/1400-4500 170 Nm/1400-4500 (200 Nm túlnyomással)
Sebességváltó ötfokozatú manuális hatfokozatú manuális
Fékrendszer elöl/hátul hűtött tárcsa/tárcsa hűtött tárcsa/tárcsa
Menetteljesítmények, fogyasztás (ötajtós modellnél)
Legnagyobb sebesség 185 km/óra 193 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/óra 12,5 s 11,3 s
Fogyasztás, vegyes 4,8 l/100 km 5,0 l/100 km
Szén-dioxid-kibocsátás 109 g/km 114 g/km
Alapár 4 690 000 Ft 5 055 000 Ft


A fogyasztása is kifejezetten kellemesen alakul, de amióta a kínálatban benne van az 1,6 literes turbómotor, azóta nehéz annak az erőforrásnak az eredményeivel harcolni. Az egyliteres turbós Focus átlagos használat mellett 6,9, sportos vezetésnél 7,9 literes vegyes fogyasztást produkált, ami papíron 15-20 százalékkal jobb, mint az előd 1,6-os szívó motor. A minimum érték lehetne jobb, hiszen a gyár a 100 lóerős esetében 4,8, a 125 lóerősnél kereken 5 liter/100 kilométeres átlagot ígér, de a lendületes vezetésnél mért 8 liter/100 km alatti érték kifejezetten jónak nevezhető.

Fotó: Vida János [origo]
A kisebb motor miatt könnyebb, így a menettulajdonságok is javultak, igaz csak minimálisan

Az autó vezetése és viselkedése nem változott drasztikusan, de talán egy kicsivel könnyebben mozog a kanyarokban. Ilyen szempontból nincs nagy változás, a kormányzás ugyanolyan érzéketlen, de pontos, míg a kipróbált verzió hatsebességes váltója kifejezetten pontosan és könnyedén kapcsolható. Mivel az autón mást nem változtattak, ezért az utazási komfort ebben az autóban is ugyanolyan jó, mint a többiekben. A háromhengeres motor sem rezonanciájával, sem hangjával nem kelt kellemetlen érzéseket, meglepően jól elszigetelték az utastértől. Ennek megfelelően a Focus ezzel a motorral is egy csendes, komfortos, jó minőségű autó.

Fotó: Vida János [origo]
Az utastérben semmi sem változott

Nagyjából lehetetlen rosszat mondani az új motorról, de az biztos, hogy a kínálatban nem ez a legjobb választás. Az 1,6 literes turbómotor alig eszik többet, sokkal dinamikusabban képes mozgatni a karosszériát, ezért jobban passzol a Focus karakteréhez. Az 1,6 EcoBoosttal élvezetesebben vezethető a Focus, de többet is fogyaszt, és azonos felszereltséggel a 150 lóerős verzió is 470 ezer forinttal drágább a 125 lóerős egyliteresnél. Mindenki maga döntse el, hogy ér-e neki ennyit egy élvezetesebb autó.

Fotó: Vida János [origo]
A 125 lóerős százezerrel olcsóbb, mint az azonos teljesítményű 1,6-os volt

Bár az új 1.0 EcoBoost az 1,6 literes motor kiváltására született, a kínálatban még egy ideig továbbra is bent maradnak az 1,6-os szívómotorok különböző teljesítményszintekkel. Éppen ezért könnyű összehasonlítani az árakat. Az új motor 100 lóerős változata pontosan annyiba kerül, mint az 1,6-osból a 105 lóerős, míg az egyliteres 125 lóerős verziója hatfokozatú váltóval 100 ezer forinttal olcsóbb, mint az azonos teljesítményű 1,6-os.

Az egyliteres Focus már rendelhető is hazánkban, de az első példányok érkezéséig előreláthatóan másfél-két hónapot kell várni. Az új, egyliteres motor a későbbiekben a B-Max és a C-Max modellekben is bemutatkozik.

180 lóerős egyliteres motor is érkezhet?

A Ford egyliteres EcoBoost motorjában a hírek szerint még komoly potenciál van, a brit Autocar magazin információi szerint egy elektromos feltöltővel kiegészített prototípuson is dolgoznak a Fordnál, amely már 180 lóerő leadására is képes lesz. Gunner Hermann, a Focusért felelős igazgató ezt nem cáfolta, szerinte ez lehetséges. Ha ez a motor is megvalósul, akkor a sportosabb Fiestákba és Focusokba kerülhet bele.