A spanyol Audi - Audi Q3 2.0 TDI quattro-teszt

audi q3
Vágólapra másolva!
A Q3-as az első Audi, amit Spanyolországban, a Seat gyárában készítenek. Azt hinni, hogy a spanyol gyártás hátrányosan hat aminőségére, legalább akkora tévedés, mint terepjárónak nézni.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Határhelyzetben is jól uralható, mert az ESP-t nem lehet teljesen kikapcsolni
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A Volkswagen-konszern szépen lassan minden márkájánál bemutat egy kompakt szabadidő-autót. Először jött 2007-ben a Volkswagen Tiguan, aztán két évvel később a Skoda Yeti, tavaly az Audi Q3, az utolsó a sorban a Seat IBX lesz. Bár a piac már tele van ezekkel a 4,3-4,5 méter közötti szabadidő-autókkal, a Q3 mégsem érkezett későn, mert prémium gyártótól származó közvetlen konkurensből még csak kettő van: a kétéves BMW X1 és a Q3-assal egyszerre bemutatott Range Rover Evoque. Utóbbival már készül az összehasonlító teszt, hamarosan olvashatják nálunk.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Innen úgy néz ki, mint egy alapos hízókúrán átesett A1-es

Először fordul elő, hogy egy Audit Spanyolországban gyártsanak: a tavalyi martorelli gyárlátogatásomon megtudtam, hogy elsősorban a Seat-üzem kapacitáskihasználtsági gondjait orvosolják az évi 100 ezer darab Q3-as gyártásával. Átszámítva 330 millió euróba, tehát bő 100 milliárd forintba került a gyárfejlesztés, de valószínűleg megérte a befektetés, mivel így legalább már a spanyolok is megtanultak prémiumautót készíteni. Mellesleg két év múlva már az első SEAT SUV-t is itt fogják gyártani a Tiguan-Q3 alapokra, így nem jön rosszul a szabadidő-autós tapasztalatszerzés Martorellnek.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A motorháztető és az ötödik ajtó alumíniumból van, a Q3 tömege ezért "csak" 1575 kg

Nem kell tartani az Audi Q3 esetében a spanyol gyártástól, a szigorú minőség-ellenőrzés miatt a mediterrán lazaságot egyáltalán nem lehet észrevenni, a karosszériaelemek közötti illesztési hézagok ugyanolyan egyenletesen szűkek, mint ha Ingolstadtban gördült volna le a szerelőszalagról az autó, és az összeszerelés is tökéletes, még rossz úton sem zörög benne semmi. Bár műszakilag megegyezik a Tiguannal, a sportosabb kiállású Audi három centiméterrel rövidebb (439 cm), kettővel szélesebb (183 cm) és nyolccal alacsonyabb (160 cm). Valahogy sikerült elérniük a dizájnereknek, hogy valós méreteinél sokkal kisebbnek tűnjön az autó, nyilvánvalóan azért, hogy a nők tetszését is könnyebben elnyerje. Mostanában jelentették be, hogy a nem áll le a kis SUV-okkal az Audi, már készül az A1 alapokra készített szabadidő-autó.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Kategóriaelső a 0,32-es légellenállási együttható

A Q3-as negyed méterrel rövidebb a nagytestvérnél, a Q5-ösnél, de nem csak a méretbeli különbség jelentős. A Q3-ast a Volkswagen Golf-eredetű technika miatt csak keresztben beépített, négyhengeres motorokkal lehet megvásárolni, míg az A4-alapú Q5-ben hosszában vannak a motorok, és akár V6-os is kérhető. Az igényes, Torsen-differenciálműves állandó összkerék-meghajtás helyett a jóval egyszerűbb, csak szükség esetén bekapcsolódó Haldex-kuplungos rendszert adják a kicsihez. Igaz, egy átlagos felhasználónak ez is bőven elég, ha a behavazott garázsfeljáróra vagy magas padkákra szeretne felhajtani, netán saras földúton megközelíteni a lovardát. Terepjárónak ettől még nehéz lenne nevezni, de nemcsak a hajtása, hanem a karosszériája is ezt sugallja: alapesetben is csak 17, sportfutóművel még ennél is kevesebbre, 15 centiméterre van az alváz legalacsonyabb pontja a talajtól (Tiguan: 19,5), és az első-hátsó terepszögek sem túl jók. Felejtsük el a felezőt és a differenciálzárat, még egy nyamvadt lejtmenetvezérlő sincs benne, pedig ez a hobbiterepjáró-tulajdonosok utolsó mentsvára szokott lenni, amikor a somogybabodi parkolóban a nivás haverok cikizni kezdik a járgányukat.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Jól bírja a földutakat 18 colos kerékkel is, bár a rugóutak nem túl hosszúak

Inkább crossover vagy magas építésű ferdehátú ez, mint klasszikus szabadidő-autó, olyan, mintha az Audi A1-est és a Q5-öst gyúrták volna egybe. Inkább egy hagyományos kompaktnak, például az A3 Sportbacknek jelent házon belüli konkurenciát, annyi különbséggel, hogy ebből át lehet látni a forgalom fölött, valamint magas építése miatt a ki- és beszállás is könnyebb, ezek pedig döntő tényezők lehetnek a vásárlásnál a hölgyek és a derékfájós idősebbek esetében. Egy markáns különbség van a többi Audi SUV-hoz képest, a Q1-esnek kupésan lejt a tetővonala, és az alumíniumból készült csomagtérajtón is továbbmegy ez a dőlés. Ezzel némi sportosságot szerettek volna csempészni az egyébként meglehetősen sótlan, az Audi formanyelvébe tökéletesen passzoló formába, de viszonylag kevés sikerrel. Annyit azért elértek vele, hogy a hátsó fejtér a 180 centiméter felettieknek szűkös legyen, és a csomagtartónál is kompromisszumot kell kötni, ugyanis a kalaptartót már nem tudták úgy kialakítani, hogy felnyíljon az ajtóval együtt.

Forrás: Gulyás Péter [origo]
Szűk és ferde a nyílás, magas a perem, és a kalaptartó sem nyílik fel

Más problémák is akadnak a poggyásztérnél, a nyílás annak ellenére elég szűk, hogy a hátsó ajtó a hátsó lámpákat is magába foglalja, és a rakodóperem is szokatlanul magasan húzódik, fémborítást legalább kapott, így nem karcolódik a műanyag. Átlagosnak mondható, 460 literes térfogatát pontosan az A3 Sportback (370 l) és a Q5 (540 l) közé lőtték be, bővítéskor sík marad a padló, 54 ezres felárért az első utasülés támláját is le lehet hajtani, így hosszú tárgyak is beférnek.

Forrás: Gulyás Péter [origo]
Tipikus Audi: korrekt, minőségi, de komor a műszerfal. Inkább az A1 jut róla eszünkbe, mint az A6

Alig érezni az utastér minőségén, hogy ez az egyik legkisebb modell a gyár kínálatában, ebben a tekintetben sokkal többet nyújt, mint például a BMW X1 a kopogós, olcsó műanyagjaival. Ebben csak alul használtak keményebb műanyagot, a felső rész puha, a kilincsek tényleg fémből vannak, a kapcsolók olyan finomsággal működnek, mint a nagyobb Audikban. Nem nagyon lehet panasz a helykínálatra sem, négy átlagos felnőtt viszonylagos kényelemben utazhat, hátul sem kell szorongani. Egyértelműen tágasabb, mint egy A3 Sportback: nemcsak a tengelytávja nagyobb 2,5 centiméterrel, de az üléseket is magasabbra tudták helyezni, így nem kell felhúzott lábbal ülni. Három felnőtt azonban a keskenység miatt már nehezen fér el, a fejtér szűkösségéről pedig már írtam.

Forrás: Gulyás Péter [origo]
Hátul is egészen jól el lehet férni, csak a szűkös fejtér zavaró

Ha nagyon bele akarok kötni a logikusan felépített, ergonomikus műszerfalon valamibe, az a mélyre tett klímavezérlő panel: nagyon lefelé kell nézni az állítgatásakor, ami vezetés közben nem a legelőnyösebb. Még az is fura vele kapcsolatban, hogy a kapcsolók tekerősnek néznek ki, de aztán kiderül, hogy jobbra-balra csak pöckölgetni lehet őket, egyébként mindig visszaállnak középállásba. Emiatt nem lehet a kapcsolók helyzetéből egy pillanat alatt rájönni, milyen hőmérséklet van beállítva, le kell olvasni hozzá a kijelzőt is. Ha már a kritizálásnál tartok, azt is meg kell említeni, hogy a 14 milliós árhoz képest egyszerűen túl komor a fekete műszerfal, ennyi pénzért az is rosszul veszi ki magát, hogy négy-öt darab vakkapcsoló is maradt, és a navigáció képernyőjét kézzel kell lehajtani.

Cikkajánló

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Fotó: Mudra László [origo]

Fotó: Hangyál Attila [origo]]

Audi Q5, BMW X3, MB GLK-
összehasonlítás

Milliók nyomában
BMW X3 - Ford Kuga összehasonlító teszt

Jeles, de nem tökéletes
Audi Q5 2.0 TDI-teszt



A cikk nem ért véget. Kattintsanak a második oldalra, ahol kiderül, milyen vezetni a Q3-ast!