Vallásháború - VW Polo 1.2 TSI - Opel Corsa 1.4-összehasonlító

2012.01.22. 11:41

Melyiket jobb vezetni?

Még semmi sincs veszve, mert futóműve inkább a Corsának van a száguldáshoz. Sokkal feszesebb és merevebb, mint a Polo, nyugodtan kanyarodhatunk vele kilincsen. Észre sem fogjuk venni, hogy épp egy veszélyes manőveren vagyunk túl. Karosszériája minimálisan dől, kitartóan ragaszkodik az ívhez, amiben van szerepe a nagy keréknek és a Color Edition csomagban járó sportfutóműnek, ami viszont az úthibákon bosszulja meg önmagát. A Polóénál hangosabban dolgozó futómű ott már ráz, ahol a Volkswagen csak egy nagy hullámzással lendül tovább, futóműve pont az ellenkezőjét tudja, mint az Opelé. Végtelenül kényelmes, de sokkal billegősebb, és érezhetően dől a kanyarban, bár elég pontos ahhoz, hogy ne támolyogjon el az ívről.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Nagy kerekekkel és sportfutóművel elemében van a kanyarokban a feszesebb Corsa

A kormányzás mindkét autóban egy másik vezetési stílushoz van beállítva. A Corsáé nehezebb és közvetlenebb érzetet nyújt, a Polóét gyerekjáték tekerni, de annyival érzéketlenebb is. Jobban fordul a Corsánál, viszont sokat kell tekerni hozzá a kormányt. A sportos Opel és a kényelmes Volkswagen között az átlagos vevők igényei döntenek, a családok pedig sokkal inkább arra a komfortra vágynak, amit a virgoncabb Polo nyújt, különösen itthon, az ezer kátyú országában. Ami miatt végül a Volkswagent hoztuk ki győztesen a vezethetőségben is, az a Corsa gyengécske motorja, ami mellett a feszes futómű igazi öngól.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Jól veszi a kanyart, de puha futóművével jobban megdől a Polo

Melyikben jobb utazni?

Hiába a centik és a kategóriák, teljesen más atmoszférát teremtettek a két kisautóban. A Corsa nagy, mélyen előrenyúló műszerfala és meredek szélvédője mögött ülve egy nagyobb autóban érezzük magunkat, szinte már egyterűs a hatás, amit a kis háromszöggel felosztott oldalablak erősít. Sajnos kilátni semmivel sem lehet jobban, mint a Polóból, cserébe remek az üléshelyzet. Kívülről úgy tűnik, hogy a Corsa karosszériája rohamosan kezd elfogyni, majd hirtelen befejeződik ott, ahol a kisautók általában véget szoktak érni, mégis az Opel hátsó ülésén van nagyobb hely. A gyári fogyasztási adatok buherálásához hasonló buli az öt személyre vizsgáztatás. Nyilván gyerkőcöket akartak ideültetni a gyáriak, mi azért beültünk hárman. Végül is befértünk, de nemhogy Münchenig, még Siófokig sem utaznánk itt.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Még mindig tágas és kényelmes a Corsa, de az anyagminősége ma már csak átlagos

De csak azért, mert még nem ültünk át a Polóba, amiben igencsak passzentos a hely. Beszállni is nehezebb a kis első ajtón, mivel egy átlagos méretű sofőrnek is jóval a B oszlop mögé kell húznia az ülését. Az egész karosszéria zömökebb, vállban szűkebb az Opelnél. Rövid műszerfala a régi iskolát követi, végre megint alacsony az övvonal. Sokkal jobb lenne belőle a kilátás, mint a Corsából, ha a műszerfal nem tornyosulna olyan magasra. A vezetőnek azért itt is jó helye van, kényelmes, de sokkal lagymatagabb az ülés, odabent minden vattacukor keménységű. Hátra viszont tényleg csak kicsik üljenek, mert érezhetően szűkösebb a hely, a vállunk itt már annyira összeszorult, hogy a fotózás után óriási megkönnyebbülés volt kizuhanni belőle az aszfaltra.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Nem a formákkal, hanem a minőséggel veszi fel a versenyt a Polo

A Corsába öt literrel több zacskót gyömöszölhetünk, mint a Polo 280 literébe. Nem ideális családi autók, de bevásárlásra, kisebb kiruccanásokra ennyi is elég. Nem ezen múlik a győzelem, sokkal többet számít a komfortérzet, amiben a Polo jól elveri a Corsát. A Volkswagennél gondoltak rá, hogy az a német minőségre vágyó vevőjelölt se fusson ki az autószalonból, aki ezen a szinten kezdi az ismerkedést a márkával. Masszívabbnak és jobban összerakottnak tűnik az Opelnél, melynek már a kilincse is nyersebb, ajtaja üresen kong, nagy illesztési hézagok vannak a műszerfalán, kapaszkodóin ropognak a vékony műanyagok, és több zaj is szűrődik be. A költséghatékonyság a legjobb kifejezés arra, amit a Corsában a Polo után beülve érzünk. Itt csak az ár dönthet, abban pedig az Opelnek kell jobbnak lennie, gondoltuk mi, és itt jött a pofára esés.

Melyik éri meg az árát?

Régi beidegződés, hogy a Volkswagen drága, az Opelnél legalábbis mindenképpen. Hát ezt el lehet felejteni, ugyanis a Corsa egészen addig olcsóbb alig négyszázezerrel, ha semmi másra nem tartunk igényt, mint egy ötajtós karosszériára és az elérhető legkisebb motorra. A tesztelt motorváltozatokat nézve átmenetileg tovább nő a különbség, már majdnem egymillió az előny a Corsa javára, de akkor elkezdtük őket felszerelni olyan extrákkal, melyek ma már egy kisautóban sem számítanak túlzásnak. Kormányfűtést például nem konfiguráltunk az Opelbe, de a tolatóradar kellett, mert egyszerűen nem lehet hátrafelé kilátni belőlük.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Nem sokkal nagyobb, de érezhetően tágasabb a Corsa

Egész estés szórakozás a konfigurálás

Ennyi pénzt elkölteni nem pusztán a lelki teher miatt nehéz, de maga a választás sem egyszerű. Azok az idők már elmúltak, amikor az extralista ráfért egy A4-es papírra. Amit az importőrök weboldalán a felszereltség címszó alatt találunk, gyakran komoly fejtörést okoz. Még viszonylag könnyű eligazodni a Volkswagen egyszerű felépítésű weboldalán, ahol elolvashatjuk, hogy mi minden jár alapáron a kiválasztott felszereltségi szinten, sőt össze is hasonlíthatjuk akár mindet is, majd a konfigurátorban kedvünkre pipálgathatjuk a nekünk tetsző tételeket. A látványos grafikai elemekkel operáló Opel azonban hadat üzent az átláthatóságnak.

Náluk is össze lehet hasonlítani az alapfelszereltségeket, de az eligazodást rögtön egy hat kategóriára felosztott táblázat nehezíti, ahol kis fülek segítségével válogathatunk az extracsoportok között. Aki ezen túljutott, két tucat semmitmondó extracsomagot is lát a listában, melyekhez a táblázat alatt összesen 133 kétsoros magyarázat tartozik. Ezt a tébolyt egy rakás átfedés, kitétel és kizáró tényező teszi kibogozhatatlanná, hogy végül egy út maradjon, ami a márkakereskedésbe vezet. A két márka különböző felfogását honlapjaik is tükrözik, a Volkswagen kitart a funkcionalitás mellett, az Opel viszont a látvány erejében hisz.



Már az sem örök érvényű, hogy a Volkswagennél drágák az extrák, mert a hosszú egyeztetés után egyformára hangolt felszereltség esetén 210 ezer forinttal kerül kevesebbe az Opel, amit el is visz a metálfényezés és a forgalomba helyezés. Mire minden fontos extrát bepipálgattunk, a Polo 3 306 040 forintos alapárából 4 429 010, a Corsa vonzóbb 2 970 000 forintos belépőárából pedig 4 218 000 lett. Ennyit biztosan kevesen szánnak egy kisautóra, de ha elfogadjuk, hogy ma ennyibe kerül egy vállalható teljesítményű, jól felszerelt városi kocsi, akkor egyértelműen a Polo mellett szavazunk.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A Polo motorjával olyan sportos kisautó lehetne a Corsa, amilyennek kinéz

Végeredmény

Nem véletlenül választották meg a 2010-es Év autójának a Polót, és az is világos, hogy bizony régen volt már 2006, amikor a Corsa D bemutatkozott. Mostanáig jól állta a sarat, de semmi sem tart örökké, összehasonlítónkból is látszik, hogyan iskolázza le egy néhány évvel modernebb fejlesztés, amely egy sokkal tőkeerősebb cég műhelyéből került ki. A Volkswagen és az Opel teljesen máshogy látja a világot, a wolfsburgiak a funkcionalitásban és a mérnöki tudásban hisznek, a rüsselsheimiek pedig elsősorban attraktív népautót próbálnak gyártani, és rákaptak a sportosságra is.

Nem teszik rosszul, mert a Volkswagennel szemben mindkettő komoly érv lehet választásnál, de egymás mellé állítva a Polo ötödik és a Corsa negyedik generációját, a Volkswagen egy sokkal bizalomgerjesztőbb és összeszedettebb autó, amit pedig nem hittünk volna: közepesen felszerelve alig kerül valamivel többe az Opelnél. Pályafutása végén sem reménytelen az 1,4-es Corsa, csak bátran kell alkudni a listaárból.  

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Jó ellenfél a Corsa, de már kicsit megöregedett, ugyanannyiért a Polo jobb választás

Mit mondanak a többiek?

Már megint a Polo

Be kell vallanom, az égvilágon semmi vonzót nem találok a Volkswagen Polóban. Unalmas a formája, komor a beltere, de így is jobb autó, mint az élettelen motorral szerelt Corsa. Hiába, a downsizing (kis hengertartalmú turbómotorokkal helyettesítik a nagyobb szívómotorokat) jegyében született kis 1,2-es turbó egyszerűen lemossa a pályáról az Opel nehézkes, a gázadásra lajhárként reagáló 1,4-esét. A Polo papíron csak 5 lóerővel erősebb, de érzésre sokkal nagyobb a különbség.

Rugalmasságban, gyorsulásban és fogyasztásban a Polo látványosan jobb, emiatt a mindennapok során is kellemesebb társ. A Polo mellett szól még a hatfokozatú váltó (autópályára ideális), illetve az, hogy a váltó sokkal könnyedebben kezelhető. A Corsa kicsivel tágasabb, miközben a sportfutóművel szerelt tesztautót kanyarokban jobb vezetni.  Összességében mégis azt kell mondanom, bár a Corsa aranyosabb jelenség, műszakilag mégis eljárt felette az idő, nagyon hiányzik belőle a kis turbómotor.

Vida János

A külső alapján nálam a Polo a befutó, még úgy is, hogy a Corsa a legfittebb nyugdíjas, akit valaha is láttam, egyáltalán nem látszik rajta, hogy hamarosan jön az új generáció, és ez az utasterére is igaz. Az Opel mer a színekkel játszani, a Volkswagen viszont még az egyik legkisebb modelljét is úgy bélelte ki, hogy az embernek még véletlenül se jusson eszébe, más, mint hogy egy jó minőségű célszerszámban ül, ami csak arra hivatott, hogy A pontból B-be jutassa. A Polo kormánya mögött az érzelmi kötődés kialakulására akkora esély van, mint egy számviteli konferencián, a Corsa ehhez képest egy valóságos salsaklub, igaz, hogy a német akcentus itt is átüt, de legalább van hangulata.

Érdekes, hogy amint elindulunk, a két autóval megfordul az egész, mert a virgoncnak vélt Corsáról kiderül, hogy annyi élet van a környezetvédelem miatt lebutított motorjában, mint egy álmából felriasztott portásban, megcsinálja ugyan, amit kérünk tőle, de nincs benne sok köszönet. Se alul, se felül nem jön meg érezhetően a Corsa ereje, így egy idő után inkább korábban elindulunk mindenhová, hogy ne kelljen a reménytelen igyekezetben bosszankodni. Bár papíron közel egyforma erősek, a  Polo kis turbómotorja ismeri azt a fogalmat, hogy nyomaték, ha kell, alacsony fordulaton cipel minket, és ha úri kedvünk úgy tartja, még egy kis sportolásra is befogható. A Corsa mentségére legyen mondva, hogy a következő generációban már minden bizonnyal lesz élettel teli turbós benzinmotor is - mert az Opel is tud ilyet -, addig viszont nem kérdés, hogy melyik autó a jobb választás, ha benzines motorral vágyunk rájuk.

Nógrádi Attila


Műszaki adatok - Volkswagen Polo 1.2 TSI

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1197 cm3. Furat/löket: 71,0/75,6 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 74 kW (100 LE)/6000. Nyomaték: 130 Nm/4000. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3970/1682/1485 mm. Tengelytáv: 2470 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1463/1456 mm. Tömeg: 1013 kg. Terhelhetőség: 557 kg. Csomagtartó térfogata: 280-952 l. Üzemanyagtartály térfogata: 45 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,7 mp. Végsebesség: 190 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,3 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,6 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 124 g/km.

Alapár: (1.2 70 LE, Trendline) 3 306 040 Ft
Modell alapár: (1.2 TSI 105 LE, Comfortline) 4 149 320 Ft
Tesztautó ár: (1.2 TSI 105 LE, Comfortline - konfigurált) 4 429 010 Ft


Műszaki adatok - Opel Corsa 1.4 XER

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1398 cm3. Furat/löket: 73,4/82,6 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 74 kW (100 LE)/6000. Nyomaték: 130 Nm/4000. Sebességváltó: ötfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/dob. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3999/1737/1488 mm. Tengelytáv: 2511 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1485/1478 mm. Tömeg: 1160 kg. Terhelhetőség: 425 kg. Csomagtartó térfogata: 285-1100 l. Üzemanyagtartály térfogata: 45 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 11,9 mp. Végsebesség: 180 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,5 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 129 g/km.

Alapár: (1.0 65 LE, Selection) 2 970 000 Ft
Modell alapár: (1.4 100 LE, Selection) 3 170 000 Ft
Tesztautó ár: (1.4 100 LE, Color Edition - konfigurált) 4 515 000 Ft

Előző
  • 1
  • 2
Következő