A biztosítási lobbit sejtik az új rendelet mögött a taxisok

Vágólapra másolva!
Súlyosan diszkriminatívnak tartja a kormány honlapján megjelent új taxisrendelet-tervezetet az Országos Taxis Szövetség. Az utasonként letétbe helyezendő százezer forintos vagyoni biztosíték mögött biztosítási lobbit sejt a szervezet, amely az előírt műszaki feltételeket elfogadhatónak tartja.
Vágólapra másolva!

Legfeljebb tízéves autóval lehet taxizni, amelyet ötévente külön le kell vizsgáztatni erre a funkcióra - egyebek mellett ezt tartalmazza "a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról" címet viselő kormányrendelet tervezete, amely a kormány honlapján jelent meg. A rendelet külön kezeli a klasszikus taxi-, illetve a személygépkocsis személyszállító szolgáltatást, ez utóbbiba tartozik például a szállodai utasszállítás, vagy a repülőtéri minibusz szolgáltatás is.

A taxiban - a vezetőn kívül - legfeljebb 4-6 fő utazhat, és kötelező a taxaméter beépítése. A személygépkocsis személyszállító szolgáltatást végző jármű 4-8 utast szállíthat, és nem kell viteldíjkijelzőt beleépíteni. Mindkét szolgáltatás csak tevékenységi engedély birtokában végezhető. A taxisengedély csak meghatározott földrajzi területre szól, de ha a vezető a maga területén veszi fel az utast, átviheti másik területre. A személygépkocsis engedély viszont az egész országra szól.

A tevékenységi engedély feltétele a személyes megbízhatóság, a szakmai alkalmasság és a pénzügyi teljesítőképesség. Az első feltétel azt jelenti, hogy a vállalkozás szakmai irányítóját nem tiltották el korábban a taxizástól. A szakmai alkalmasság a szükséges vizsga letételét, míg a pénzügyi teljesítőképesség köztartozás-mentességet jelent. Ebbe a körbe tartozik a kocsinként - és szállítandó utasonként - 100-100 ezer forint vagyoni biztosíték letétele, amelyet elkülönített számlán kell tartania a fuvarozónak.

A bérautókat B kategóriás jogosítvánnyal és PÁV II. kategóriás pályaalkalmassági engedéllyel lehet vezetni. Ekkor a hatóság külön vezetői engedélyt állít ki, amely öt évig érvényes. A taxi jobb első ajtajára, legalább tíz centiméteres karakterekkel fel kell írni a tevékenységi engedély számát, továbbá a területi érvényességet.


Maximum tízéves autóval lehet taxizni, az ABS kötelező

Az Országos Taxis Szövetség szerint a rendelet ebben a formában a taxisok megélhetését veszélyezteti, ezért személyes találkozót kezdeményez a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot vezető Németh Lászlónéval. "A rendelet nem ismeretlen számunkra, három éve egyeztetünk róla a minisztériummal" - nyilatkozta az [origo]-nak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. "A kezdetektől fogva kikérték róla a véleményünket, mi folyamatosan elmondtuk, mi jó és mivel nem értünk egyet. Mégis minden bekerült a rendeletbe."

"Több levélben is jeleztünk kifogásokat, ezeket azonban végül nem vették figyelembe. A 25-ről százezer forintosra emelt biztosítás olyan tétel például, amely teljesen felesleges. Soha, senki nem vette még ezt igénybe, úgy érezzük, ez a rendelkezés a biztosítási lobbi hatására került a tervezetbe. Diszkrimináció továbbá, hogy egy taxisnak hatszoros árat kell fizetnie a műszaki vizsgáért. A taxi is csak egy autó, semmivel sem bonyolultabb eldönteni róla, hogy alkalmas a közúti közlekedésre vagy nem. Semmi nem indokolja, hogy ezért sokszoros árat kelljen fizetnie a szakmának."

"Elfogadhatatlan, hogy a taxisoknak ötévente vizsgát kell tenniük tudásukról, a szobafestőknek vagy zöldségeseknek sem kell. A kormány azt mondja, hogy fontos az egyéni és kisvállalkozások megtartása, ez a rendelet ugyanakkor szembemegy ezekkel a célokkal. Jelen formájában tízezer taxis megélhetését veszélyezteti a tervezet, ezért a miniszterasszonnyal személyes találkozót kezdeményezünk. A levelezés láthatóan nem vezetett eredményre, a rendelet pedig tíznapos határidőt adott a véleményezésre. A személyes találkozón tényekkel támasztanánk alá, hogy ez a rendelet nem elfogadható."

A tervezet szerint a taxi - az első üzembe helyezéstől számítva - nem lehet tíz évnél idősebb. Legalább Euro 3-as motorral kell rendelkeznie és kötelező felszereléssé válik a blokkolásgátló. A jelenlegi engedélyek 2014. március 31-ig maradnak érvényben. Metál Zoltán szerint a rendeletnek vannak jó elemei is.

"Az utasnak jogosan vannak olyan elvárásai, hogy az autóban biztonságban érezze magát. A rendeletben olyan elvárható kritériumokat határoztak meg, amelyekkel nem kívánunk vitatkozni, a tízéves korhatár és a blokkolásgátló előírása teljesen elfogadható. Mi csupán a súlyos adminisztratív és anyagi terheket jelentő rendelkezéseket számolnánk fel."