Mélyrepülésben az autóeladások

Vágólapra másolva!
Szeptemberben a tavalyinál tíz százalékkal kevesebb új autót adtak el Európában, a magyar piac továbbra is vegetál.
Vágólapra másolva!

Szeptemberben az Európai Unióban 133 ezerrel kevesebb autó talált gazdára, mint a tavalyi év hasonló időszakában, ami 10,8 százalékos visszaesésnek felel meg. Összesen 1 099 264 eladást regisztráltak az őszi hónapban, amiből Magyarország mindössze 3521 tétellel vette ki a részét. Ez +0,8 százaléknak, vagyis stagnálásnak felel meg, bár sokan úgy is értelmezik, hogy a gazdasági világválság után összeomlott magyar piac nem tud hova zsugorodni. A fő felvevők, vagyis Németország, Franciaország és Olaszország (-25 százalék) komoly veszteségeket volt kénytelen elkönyvelni, egyedül Nagy-Britanniában javult nőtt az érdeklődés.

Még nyomasztóbb a helyzet, ha az elmúlt tizenkét hónapot vizsgáljuk, hiszen tavaly szeptember óta folyamatosan csökkentek az eladások, igaz, nem olyan mértékben, mint a legutóbb. A januártól szeptemberig tartó időszakban 9 368 327 személyautót adtak el az EU-ban, 7,6 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A kereslet csökkenésére a Volvo egyhetes gyárbezárással reagált, a Ford pedig ma bejelentette: saarlouis-i üzemében csökkenti a termelést, 80 dolgozójával pedig nem hosszabbít szerződést. Más autóipari szereplők is hasonló intézkedésekre készülnek, a PSA pedig már szeptemberben bejelentette egyik franciaországi gyárának bezárását. Eközben szárnyal az amerikai (plusz 12,7 százalék), illetve jól teljesít a kínai és az orosz piac, amiből mindenekelőtt a német prémiummárkák profitálnak.