Csalibringával és vázszámmal a tolvajok ellen

Vágólapra másolva!
A lekötött bringák többségét néhány pillanat alatt el lehet vinni, a profik párban, gyakran megrendelésre dolgoznak, és bármit el tudnak kötni. Újbudán senki ne hagyjon biciklit az utcán, a legnagyobb veszélyben a Merida biciklik vannak. Egy jó lakaton kívül vázszámos adatbázissal és csalibringával küzdhetünk ellenük.
Vágólapra másolva!

Kétfajta bringás létezik, akitől már loptak el biciklit, és akitől fognak - tartja a bringás közhely, de egy kis odafigyeléssel és némi anyagi ráfordítással már annyira meg lehet nehezíteni egy tolvaj dolgát, hogy könnyebben elköthető bicikli után nézzen. Ilyenből rengeteg akad, mert sokan a bicikli megvásárlása után már sajnálnak akár több tízezer forintot is kiadni profi lakatért, és beérik egy olcsó sodronnyal, amely egy műanyag tokba húzott drótkötelet jelent. Ezek semmit se érnek. "A legtöbbhöz nem is kell erővágó, akár egy egyszerű fogóval is elcsíphetőek, de ugyanez vonatkozik a valamiért nagyon biztonságosnak gondolt gerinc, vagy más néven görgős láncokra is, mert ez is csak egy egyszerű drótkötél, amelyet fémgörgőkbe húznak. Ez is egy mozdulattal elvágható a zár mellett" - avat minket a műhelytitkokba az igazi nevét inkább titkoló, szerelőként dolgozó, szabadidejében a bringalopási szokásokat tanulmányozó Papírkutya, aki szerint az U lakat jelenti a legnagyobb biztonságot, de nem mindegy, hogy milyet és hogy használunk.

Kerülni kell a bevásárlóközpontokban kapható 2-3 ezer forintos U lakatokat, mert ezek olcsó utánzatai a nagy márkák zárjainak, amelyeket 6-7 ezer forinttól kínálnak. Legalább egy ilyet érdemes venni egy új bringához, de aki igazán komolyan gondolja, 30-35 ezerért is tud U lakatot venni. Az árkülönbséget a fém ötvözete és a zár indokolja, a komoly lakatok már a fagyasztásnak, különböző savaknak, feszítésnek és egyéb kínzásoknak is ellenállnak. Minél kisebb egy U lakat, annál nehezebb dolga van vele a tolvajnak, de természetesen igaz az az alapszabály, hogy hiába vesszük meg a legdrágább lakatot, ha rosszul kötjük le vele a bringát, nem ér semmit. Természetesen az U lakat sem csodaszer, idővel az is levágható, csak nem mindegy, hogy két perc vagy egy óra alatt lehet egy biciklit elkötni. Az U lakatoknak jellemzően pincékben, mélygarázsokban és tárolókban állnak neki a tolvajok, vagyis ott, ahol zavartalanul fűrészelhetnek akár egy órán át.

Minél kisebb és drágább egy U lakat, annál jobban véd

  • Érdemes beruházni egy legalább 6-7 ezer forintos U lakatba, de aki igazán komolyan gondolja, vesz egy másik típust is, és egyszerre használja mind a kettőt. Kerülni kell a drótköteles láncokat, mert ezeket könnyedén és gyorsan el lehet vágni. A láncok közül is csak edzett, hőkezelt láncot érdemes használni.
  • Sokan magukra tekerik (a derekukra, vagy a felsőtesten átvetve) a láncot biciklizés közben, ez azonban óriási hiba, ugyanis, már egy alacsony sebességnél történő esésnél is komoly sérülést okozhat.
  • A biciklit úgy érdemes lekötni, hogy a vázat és a hátsó kereket lehetőleg együtt kell rögzíteni valami fix helyhez. Érdemes egy kicsit sétálni és keresni egy vasrácsot, gázcsövet és egyéb nehezen elvágható, deformálható, törhető dolgot, mert már egy közlekedési táblát is könnyen ki lehet emelni a helyéről.
  • Érdemes mindkét kereket lekötni, akár két U lakattal is, pláne, ha a kerékagynak gyorszáras rögzítése van, és egy mozdulattal kivehető. Aki nem akar lemondani a gyorszár kényelméről és a gyors kerékkiszedésről, vegyen biztonsági gyorszárat, amely csak akkor engedi ki a kereket, ha a bringát felfordították.
  • Ha tehetjük, kössünk össze több kerékpárt, de ezeket is úgy, hogy ne egy irányba álljanak, így a tolvajnak nehezebb dolga lesz, ha el akarja tolni.
  • Aki beszalad egy boltba, és csak letámasztjuk a biciklit, előtte tegye a váltókat legnehezebb fokozatba, így a tolvajnak nehezebb dolga lesz elillanni.
  • Írjuk fel a kerékpár vázszámát, és regisztráljuk az erre szakosodott oldalakon, de rendőrségi feljelentést is ennek alapján tudunk tenni, ha ellopták a biciklit. Jó ötlet egy műanyag lapra felírni a nevet, telefonszámot, és elrejteni a nyeregcsőben, így utólag könnyebben lehet azonosítani, ha esetleg előkerül az ellopott kerékpár.
  • Ritka, de létező lopási módszer, amikor a tolvaj egy másik lakatot tesz a biciklire. A meglepett tulaj rendszerint haza, vagy segítségért megy, ám mire visszaér, már csak a bicikli hűlt helyét találja. Ilyen esetben mindig ki kell hívni a rendőrséget és jegyzőkönyvet felvetetni és nem szabad felügyelet nélkül hagyni a biciklit az idegen lakat eltávolítattásáig.
  • Mindig úgy kössük le a kerékpárt, hogy ne akadályozza a közlekedést és a gyalogosforgalmat!
  • Ha már elvitték a biciklit, akkor minden esetben jelentsük be a rendőrségen, még akkor is, ha nem bízunk benne, hogy nyomozni fognak utána, mert a hatóság csak így kaphat pontos képet arról, hogy mekkora gond az adott kerületben, településen a kerékpárlopás.

Forrás: AFP/Jacques Loic
Ha nem boldogulnak a zárral, visznek minden mozdíthatót a tolvajok

Papírkutya szerint alapvetően háromféle lopási kategória létezik: a szipus, a megélhetési és a profi, aki rendszerint rendelésre dolgozik. "Az első gyakorlatilag bármit visz, amit lát és tud. A sodronnyal lekötött bicajok többségét már egy ötszáz forintos fogóval is el tudja vinni, így nem rossz befektetés, még akkor sem, ha a bringákat csak néhány ezer forintért tudja továbbadni. A megélhetési bringatolvaj már nézi, hogy mit visz el, és többnyire másodmagával dolgozik. Az egyik a "szerszámosláda", nála vannak a célszerszámok, ő adja a másiknak az elkötéshez szükséges alkatrészt, aki csak vág, és már teker is. Aki egyedül dolgozik gyakran kivágott aljú sporttáskát használ, ezt ráteszik a bringára, vagy csomagtartóra, így kívülről úgy néz ki, mintha a táskában keresne valamit, valójában a zárat babrálja takarásban. Az igazán profik rendelésre dolgoznak, ők rendszerint nagy értékű versenybringákat visznek el, amelyeket előtte kifigyelnek. Ezeket vagy azonnal alkatrészekre szedik, vagy külföldre viszik őket." Papírkutya elmondása szerint tőle még nem loptak el bringát, egy barátjától viszont már elvitték a nagy értékű kedvencét, ami után elhatározta, hogy tesz is valamit a tolvajok ellen. Néhány barátjával 2009-ben létrehozták a lopottbringa.hu oldalt, ahol a károsultak feltölthetik az eltűnt bringák adatait és a lopás körülményeit.

Egy belvárosban lekötött Merida van a legnagyobb veszélyben

"Az a baj, hogy hozzánk csak akkor jönnek, ha már nincs meg a bicikli, pedig a megelőzés sokkal fontosabb lenne, ugyanakkor nagyon érdekes eredmények születtek az eddig feltöltött adatokból. Nem meglepő, hogy Budapesten viszik el a legtöbb bringát, azon belül is a XI. kerület a legfertőzöttebb, de ha utcákra bontjuk, akkor már a pesti belváros egyes részei a legveszélyesebbek. Az adatbázisunk szerint a Merida és a Magellán márkájú mountainbike-ok tulajdonosai félthetik leginkább a bringájukat, ezekből vitték el ugyanis a legtöbbet, második a Caprine, amelyet alig lemaradva a Kelly's és a Gepida követ."

Forrás: lopottkerekpar.hu
A XI. kerület toronymagasan vezeti a kerékpárlopási listát

"Nagyon jó lenne, ha a rendőrség kicsit jobban rászállna a kerékpárosokra, mert alapvetően a bűnmegelőzés lenne az ideális. Engem személy szerint nem zavarna, ha például a hidakon időnként razziát tartanának, és felírnák a kerékpárok vázszámát és a használók adatait, mert csak így lehetne visszaszorítani a lopásokat. Nagyon sok kerületi rendőrséget megkerestünk már, és sok helyen kifejezetten segítőkészek voltak, figyelik az adatbázisunkat, de arra is volt példa, hogy együtt raktunk ki csalibringákat a fertőzött helyeken. Ezzel a módszerrel tavaly 17 tolvajt fogtunk el a fővárosban. Természetesen nem várható el, hogy minden sarkon ott legyen egy rendőr, ezért a kerékpárosoknak maguknak is össze kellene tartaniuk és egymásra figyelniük. Egy piros lámpánál akár szólni is lehet a másiknak, hogy az általa hurcolt lánc nem sokat ér, használjon inkább mást" - tanácsolja Papírkutya, aki szerint ezzel a módszerrel csajozni is remekül lehet.

Regisztrálással és biztosítással minimalizálható a kár

Rendszám híján egyedül a bicikli vázszáma szolgálhat egyértelmű azonosításra, de a legtöbb kerékpáros ennek még a létezéséről sem tud. A vázszámot a kerékpárt felfordítva, rendszerint a pedáltengely alján kell keresni és feljegyezni, ugyanis ennek alapján lehet rendőrségi feljelentést is tenni, ha eltűnt a bicikli. A vázszámot érdemes feltölteni a bringareg.hu oldalra, amelyet kerékpárosok hoztak létre a rendőrséggel együttműködve. Szintén csökkenthető a kockázat és az anyagi kár biztosítással, de ennek megkötéséhez szükség van a számlára. Az éves díjak - konstrukciótól és értékhatáról függően - 4 ezer forinttól 14 ezerig terjednek.


A leggyakrabban a kerékpárok alján, a középső tengelynél találjuk a vázszámot

Évről-évre nő a bejelentett lopások száma, csak minden tízedik bicikli kerül elő

A rendőrségtől kapott adatok alapján az elmúlt években, átlagosan 15 százalékkal emelkedett a bejelentett kerékpárlopások száma: 2008-2011. években 6480, 7896, 9181, 10 508 esetet regisztráltak. 2012. első felében 4470 ellopott biciklit jelentettek be, míg ez a szám 4085 volt 2011 hasonló időszakában. Az elmúlt öt év átlagában a nyomozások eredményessége 21,17 százalékos volt, ami azt jelenti, hogy nagyjából minden ötödik bicikli előkerült. Az adatok mellett a rendőrség hangsúlyozta, hogy az elmúlt években mind Budapesten, mind a vidéki nagyvárosokban ugrásszerűen megnőtt a kerékpárok rendszeres "közlekedési eszközként történő igénybevétele", amit nem követett biztonságos, kamerával is védett kerékpártárolók kialakítása a frekventált helyeken.