Rugalmasabb, de drágább lesz a műszaki vizsgáztatás

műszaki vizsga
Vágólapra másolva!
Ideiglenes rendszámot kapnak a versenyautók, részecskeszűrővel mehetnek külföldre a régebbi buszok, és némileg rugalmasabb lesz a vizsga határidejének kezelése is. Hamarosan jelentősen drágulhat a műszaki vizsga is, a motorkerékpároké például a háromszorosára nőhet.
Vágólapra másolva!

A jelenlegi szabályok szerint, ha valaki nem várja meg a járműve műszaki érvényességének lejártát, és már jó előre bejelentkezik a vizsgára, elveszíti azt az időszakot, amennyivel előbb megy el. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha valakinek január 1-jéig tart a műszakija, de már hetekkel korábban elmegy - hogy elkerülje az év végi rohamot -, egy hónapot hagy a rendszerben, ugyanis az új műszaki érvényessége a vizsga időpontjától számít, nem a forgalmiba bejegyezett lejárattól.

Ezt a gyakorlatot szünteti meg (részben) egy fejlesztési miniszteri rendelet, amely 2012. július 1-jén lép életbe. E szerint, ha valaki a műszaki érvényességének lejárta előtt legfeljebb 30 nappal elviszi a járművét időszakos vizsgára, akkor nem a vizsga napjától, hanem a forgalmi engedélyben bejegyzett dátumtól kell számítani a frissen megszerzett műszaki érvényességet. "Ennek a változtatásnak elsősorban a taxisok örülhetnek, akiknek fontos, hogy ne essen ki egy napra se az autó a munkából, és nekik számít, hogy az az idő, amelyet korábban elveszítettek, amennyivel előbb mentek műszaki vizsgára, ne essen ki" - kommentálta a változtatás Lovas Károly, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a közeljövőben jelentősen emelkedhetnek a vizsgadíjak is.

"Még tart az egyeztetés, de a jelenlegi tervek szerint a személygépkocsik forgalomba helyezési és időszakos műszaki vizsgáztatásának díja 16 290 forintról 22 ezer forintra emelkedik. A segédmotoros kerékpár vizsgáztatása 3090 forintról 5 ezer forintra nőne, a motorkerékpároknál pedig a jelenlegi 4360 helyett 11 ezer forint lenne az új költség. Jelenleg arról folyik a vita, hogy a vizsgadíjból mennyi folyjék be a kincstárba, és mennyi maradjon a vizsgáztatónál. Jelenleg ez nagyjából fele-fele arányt képvisel, pedig az állam csak a "szoftvert" biztosítja, míg a vizsgáztatást végző külső partner az összes többit. A műszaki vizsgák mintegy 85 százalékát megbízott szerződéses partnerek végzik, és csak a maradék 15 százalék történik állami vizsgaállomásokon" - mondta az Autóklub főtitkárhelyettese. A szakember szerint az évi mintegy 1,8 millió műszaki vizsgával számolva jelenleg 14-15 milliárdos éves bevétele van ebből az államnak.

A múlt héten jelent meg az a rendelkezés is, amely lehetővé teszi, hogy legfeljebb egy évre versenyjármű is kaphasson forgalmi engedélyt. A versenyautóban lehet bukócső, legfeljebb 3 ülőhely alakítható ki benne, és kötelező az üléseken a legalább 4 pontos biztonsági öv. A közúti járművek műszaki vizsgáztatásáról szóló, 1990-ben hozott rendelet módosításának másik új szabálya szerint nem számít átalakításnak a részecskeszűrő - katalizátor - utólagos beépítése, ha az eszköznek van alkalmazási engedélye a közlekedési hatóságtól. Külföldi beépítésnél a gyártó és a szakműhely igazolása szükséges. "Ez főleg az utazási irodák dolgát könnyíti meg, mert nem kell beruházniuk egy új buszba, hanem a régiek korszerűsítése után is mehetnek nyugatra" - mondta Lovas Károly.