Autólogó-történelem III. - A Porschétól a Wartburgig

Autólogó-történelem
Vágólapra másolva!
Az autók emblémáit a gyerekek is felismerik, ezek az évszázados jelvények komoly értéket képviselnek az autógyártók számára, de mennyit tudunk róluk? Háromrészes sorozatunkban megidézzük a márkák alapításának és a logók születésének történetét. A harmadik részben kiderül, hogyan került ágaskodó paripa a Porschék orrára, felfedjük az Eksztázis Szellemének titkát, magyarázatot keresünk a Skoda emblémáira, és megfejtjük a Volvo logójának jelentését.
Vágólapra másolva!

Összeállításunk első részét itt, második részét itt találja.

Porsche

Forrás: [origo]Forrás: [origo]Forrás: Porsche
Württemberg tartomány és Stuttgart város címeréből született a Porsche emblémája

Ferdinand Porschéról és főművéről, a VW Bogárról, valamint fiáról, Ferry Porschéról és a sportkocsik történetéről a Bogár-sztorit feldolgozó és a Porsche unokáról megemlékező cikkünkben már szót ejtettünk, ezért most csupán a lovacskás embléma eredetéről írunk. Ferdinand Porsche számtalan jól sikerült verseny- és luxusautó konstruktőre volt, neve végül mégsem került fel egyetlen autóra sem. Ezt már a fia valósította meg, aki önállóan tervezte első sportkocsiját, és apja segítségével alapította meg a saját gyárát Stuttgart-Zuffenhausenben. Önálló jelvényben még Ferry sem gondolkodott, csupán egy PORSCHE feliratot készített az autók hátára.

Forrás: Porsche
1955-ben, a 356-os orrán tűnt fel először a Porsche logója

Azonnal felismerhető logóra az amerikai forgalmazás megkezdésekor volt először szükség, egy üzleti életben jártas kaliforniai kereskedő hívta fel a figyelmét arra, hogy meg kell különböztetni az autóit más sportmodellektől, ehhez pedig nem lesz elég egy csillogó felirat. Ferry Porsche Franz Xaver mérnök segítségével más autógyártókhoz hasonlóan a városa jelképét vette alapul, és Württemberg tartomány címerének közepébe Stuttgart címerét emelve megalkotta a máig változatlan emblémát. Először az 1955-ös 356-os kormánykerekén és csomagtartóján jelent meg, 1959-től pedig már a dísztárcsákon is feltűnt. A többi már történelem, a logó feltűnését azonban Ferdinand Porsche már nem érhette meg.

Renault

A pikáns emblémájáról híres Renault története egy igazi autóbolond kisgyerek valóra vált álma. Louis Renault egész gyerekkorában a gépek bűvöletében élt, első autóját 21 éves korában, 1898-ban rakta össze, majd testvéreivel, Marcellel és Fernand-nal közösen megalapította a Société Renault Fréres (Renault testvérek társaság) nevű vállalkozást Boulogne-Billancourt területén. Az első logót 1900-ban rajzolták a három testvér nevének kezdőbetűiből. Miután több autóversenyen is sikerrel indultak, megváltoztatták a logót egy fogaskerékre, amelynek a közepébe egy korabeli versenyautó rajza került.

Forrás: [origo]
A jellegzetes 1972-es változatot Victor Vasarely tervezte

Elérkezett a világháború, és átálltak a fegyverek, majd a fronton jól teljesítő FT-17-es tank gyártására, ezért úgy érezték, hogy hazafias sikereikre az emblémával is meg kell emlékezni: az 1919-es logóban már egy tank töri át kör alakú keretét. Miután visszatérhettek az autógyártáshoz, útkeresésképpen terveztek egy viszonylag egyszerű, csíkozott, Renault feliratos változatot, majd 1925-ben rátaláltak a védjegyükké váló gyémántformára, amelynek leghíresebb, 1972-es változatát Victor Vasarely tervezte. A művész gyakori vendég volt a Renault-nál, hiszen több plakátot is tervezett az autógyár számára.

Rolls-Royce

Nincs még egy autómárka, amelyiknek akkora presztízse lenne, mint a Rolls-Royce-nak, ami a luxus és a fényűzés szimbólumává vált. Az autók királyának minősége és exkluzivitása legendás, de nemcsak a brit gyártónak, hanem a jellegzetes orrdísznek is megvan a maga romantikus története. Henry Royce 1904-ben készítette el első autóját, 1906-ban pedig a forgalmazással foglalkozó Charles Rollsszal közösen megalapította a Rolls-Royce Limitedet. Frissen felhúzott gyárukat 1908-ban Sir John Montagu avatta fel. Az alapítók közeli barátja az autózás úttörője volt, sokáig a neves The Car Illustrated autós újságot szerkesztette, gyűjtötte a kocsikat, és versenyzett is velük.

Forrás: Rolls-Royce
Sir Montagu reménytelen szerelmére utal az első, suttogó Emily szobor

Angol nemes létére beleszeretett titkárnőjébe, Eleanor Thorntonba, akit a társadalmi különbségek miatt nem vehetett feleségül, mégis őt szerette, akkor is, miután rangjához méltón megnősült. Két igaz szerelmét, az autót és Eleanort egy orrdíszben egyesítette, amelyet Charles Sykestól rendelt, aki Eleanorról mintázta a nőalakot. Reménytelen szerelmüket a lány ajkához emelt keze szimbolizálta, ezért a szobor a Whisper (suttogó) nevet kapta. Az orrdísz divattá vált, egyre több kocsin bukkant fel. Az alapítók el akarták kerülni, hogy autóikhoz méltatlan díszeket erősítsenek a hűtők tetejére, ezért rendeltek egy hivatalos szobrocskát az eredeti alkotójától, aki ismét Eleanort mintázta meg.

Forrás: Rolls-Royce
Balesetvédelmi okokból a Spirit of Ecstasy képes besüllyedni a hűtőbe

1911. február 6-án készült el a kezeit hátrahajtó, szélbe hajoló nőalak, akinek ruháját szárnyakként emeli magasba a menetszél. A hivatalos dísz először a Spirit of Speed (a száguldás szelleme), végül a jobban csengő Spirit of Ecstasy (az eksztázis szelleme) nevet kapta, de gyakran hívják egyszerűen csak Emilynek. Bár készült karcsúbb derekú, tupírozott frizurájú vagy térdelő alak, mégis az eredeti, álló maradt fenn, de valójában nincs két megegyező, mert a legenda szerint az öntőformákat minden darab elkészülése után összetörték. 1951-ig Sykes és a lánya készítette kézzel, ezüstözött bronzból az egyenként sorszámozott Emilyket, ma már a cég ötvöseié a feladat. A lopások miatt később nikkelötvözetre váltottak, majd a balesetvédelem miatt terveztek egy szerkezetet, amely Emilyt a hűtőbe süllyeszti.

Skoda

A csodás feltámadást megért cseh márka logója soha véget nem érő vitákra és viccelődésekre adott már okot, hiszen mindenki azt lát bele az emblémába, amit akar. Van, aki szerint egy kakadut ábrázol, még szerencse, hogy 86 évvel az Angry Birds előtt született. A márka gyökerei pedig annál is régebbi időkre, 1895-ig nyúlnak vissza, amikor Václav Laurin és Václav Klement megalapította műhelyét kerékpárok gyártására a csehországi Mladá Boleslavban. Első modelljük a Slavia nevet kapta, majd hamarosan ötre bővítették a választékot, és két év garanciát kínáltak a Laurin & Klement biciklikre.

Forrás: Skoda
Nem kakadut, hanem indián fejet ábrázol a Skoda logója

Az első, 1895-ös embléma közepébe is a Slavia név került, majd 1899-ben első motorkerékpárjuk is elkészült, ezután váltottak a jobban csengő Laurin & Klement névre, az 1905-ös jelvényre már az L&K nevet írták. 1911-ben bemutatták az első automobilt is, az 54 lóerős S modellt, amely megtetszett a plzeni fegyvergyárosnak, Emil Skodának. Együttműködést ajánlott a L&K-nak, amely Skoda néven, ovális emblémával kezdett személy- és teherautó-gyártásba. A "vörös indiánnak" nevezett jellegzetes, 1923-as logót egy indián fej és nyíl ihlette, ezek akkoriban kedvelt díszek volt a főnöki irodákban.

Forrás: Skoda
Az s betű kis kalapja lett a sportmodellek védjegye

Ez a megosztó jelvény a szocialista működés alatt, sőt még a Volkswagen-konszernhez való csatlakozáskor is megmaradt, de kapott egy babérkoszorús keretet, amely a márka hagyományait szimbolizálja, az indián fejet pedig zöldre színezték, hogy ezzel fejezzék ki környezettudatos szemléletüket. Szintén vitára ad alapot a sportmodellek különös ismertetőjegyének szánt "v" alak, amely semmilyen logikai rendszerbe nem illik bele, hiszen a csúcsmodellek RS utónevet kapnak. Meglepetésre a brit piacon a félreértések elkerülése érdekében VRS névvel törtek be, a megoldás azonban a Skoda névben van. A tervezők egy nemzeti jellegzetességet kerestek, a jelvény tehát nem más, mint az S betű kis kalapja.

A második oldalon a Subaru, a Toyota, a Trabant, a Volvo és a Wartburg logójáról olvashat.