Az Opel Ampera lett az Év Autója

Opel Ampera, Car of the year, az év autója 2012
Vágólapra másolva!
Ismét környezetbarát autó lett az európai Év Autója: az Opel Ampera/Chevrolet Volt a konnektorról tölthető hibrid hajtása miatt győzhetett.
Vágólapra másolva!

Idén először a Genfi Autószalon előestéjén hirdették ki, hogy melyik modell nyerte a 2012-es európai Év Autója díját. A szavazáson csak olyan modell vehet részt, amelyet az előző 12 hónapban mutattak be, minimum öt európai országban árulják, és már legalább ötezret eladtak belőle. A pályázó csak vadonatúj modell lehet, új motorral vagy modellfrissítéssel nem lehet bekerülni.

A 2012-es európai Év Autója-díjra 35 modellt jelöltek, amelyek közül végül hét került be a döntőbe: Citroën DS5, Fiat Panda, Ford Focus, Opel Ampera/Chevrolet Volt, Range Rover Evoque és a Volkswagen Up!. Ez utóbbi egyébként szinte teljesen megegyezik a Skoda Citigóval és a Seat Mii-vel.

Huszonhárom ország 57 szakírója szavazatai alapján a hét döntős közül a teljesen megegyező Opel Ampera/Chevrolet Volt duó nyerte meg az európai Év Autója díját, ezzel a Toyota Prius és a Nissan Leaf után ez a harmadik olyan év, amelyen zöld, környezetbarát modell nyert.

Hogyan történik a szavazás?

Magát az Év Autója-díjat Fred van der Vlugt, egy holland autós magazin, az Auto Visie kiadója alapította 1963-ban. Kezdetben kilenc ország 26 profi tesztelője, ma már 23 ország 57 képviselője adja szavazatát a legjobbakra. A pontozás szempontjai: dizájn, komfort, biztonság, gazdaságosság, kezelhetőség, teljesítmény, funkcionalitás, környezetvédelem, vezetői elégedettség, ár. Sokat nyom még a latba a technikai innováció és az ár-érték arány.

Minden évben az újdonságok közül a zsűri kiválasztja a hét legjobban tetsző autót, ők lesznek a döntősök. Ezután vezetik, tesztelik őket, majd 25 pontot oszthatnak szét minimum öt autó között, úgy, hogy abból egy maximum tízet kaphat. A szavazás végén kialakul a végeredmény, és átadják a címet. Ezt egy évig felragaszthatják az autókra is, reklámozhatják vele.

A nagyobb piacok országaiból több újságíró képviselheti magát, az angol, az olasz és spanyol piac hat főt delegál, a német, francia pedig ötöt. Magyarországot az igen csekély eladásai ellenére két újságíró, Gajdán Miklós és Surányi Péter képviseli.


Az Amperában és Voltban a zsűri elsősorban az új hajtási rendszernek szavazhatott bizalmat, ezek ugyanis már olyan hibrid hajtású autók, amelyekben a benzinmotor elvileg csak az akkumulátorok töltésére szolgál. Azért csak elvileg, mert a korábbi ígéretek ellenére bizonyos helyzetekben mindkét autónál besegít a hajtásba benzines motor is. Ennek ellenére a konnektorról is tölthető Ampera és Volt kis fogyasztásával és nagy hatótávolságával előremutató technológiát képviselnek, ezt jutalmazhatta a zsűri. Azért az érdekes egybeesés, hogy az a Chevrolet Volt lett az egyik Év Autója, amelynek pont a napokban jelentették be, hogy a gyenge kereslet miatt öt hétre leállítják a gyártását. Ezzel a győzelemmel az Opel már a negyedik ilyen díját gyűjtötte be, korábban a Kadett (1985), az Omega (1987) és az Insignia (2009) tudott nyerni. A márka az örökranglistán fellépett a negyedik helyre, csak a Fiat, a Renault és Ford nyert több Év Autója-díjat.

Forrás: Opel
Az Ampera a Volttal közösen nyert

A választáson a második helyezést a Volkswagen miniautója, az Up! szerezte meg, amely leginkább azért újdonság, mert hosszú idő után a VW-konszern visszatér ebbe a kategóriába. Az ötletes városi miniautót is fel lehet fogni környezetbarát modellként, hiszen az ilyen kisautók károsanyag-kibocsátása is sokkal kevesebb. Emellett még az automata vészfékező rendszer is újdonság. Kicsit érthetetlen , hogy az Up! mellett a másik két testvérmodell (Skoda Citigo és a Seat Mii) nem került fel a listára.

Forrás: Volkswagen
A Volkswagen miniautója lett a második

Meglepetésre csak a harmadik helyre futott be a Ford Focus, amely olyan vezetést segítő elektronikával van felszerelve, amelyek korábban csak jóval nagyobb, prémiumautóknál volt elérhető. Ilyen az éberségfigyelő, a gyalogosgázolást kivédő rendszer, az automata parkoló, a táblafelismerő, de a Focusban újdonság a holttérfigyelő és a sávtartó is. Emellett még kiváló, modern kis turbómotorok is bemutatkoztak a kifinomultabb Focusban.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A Focus csak a harmadik helyet szerezte meg

A választás legnagyobb kakukktojása a Range Rover Evoque, amely odaért a negyedik helyre, megelőzve a dízel-hibrid DS5-ös Citroënt, a Fiat Pandát és a Toyota Yarist.

A Fiat győzött legtöbbször, néhány Év Autójára nem is emlékszünk

A Fiat meglepően sokszor nyert, pontosan kilenc győzelmet szerzett a gyártó, amiből három-négy - ahogy írtuk - vitatható. A képzeletbeli dobogó második fokára a Renault léphet fel, amelynek hat győzelméből kettő-hármat tekinthetünk biztosan megérdemeltnek. A Ford a harmadik: az öt díjból hármat 1994-től szereztek, azóta sok a dobogós helyezésük is.

Nem csak típusok, márkák is eltűntek - az életben maradáshoz nem elég egy-két díj. Nincs már NSU, az Ro80-as (1968 Év Autója) bűn rossz Wankel-motoros olajzabáló volt, gyakorlatilag a cég gyilkosa, amely végül az Audiba olvadt. A Simca is eltűnt, az Austin is a múlté, ahogy a Rover is. A régi dobogósok közül ugyanerre a sorsra jutott a Hillman, az Autobianchi, az Oldsmobile és a Jensen is.

Az első hibrid autó, ami elnyerte a díjat, az a második generációs Toyota Prius volt, bár igazán az elsőnek illet volna ezt odaadni. Az első teljesen elektromos hajtású győztes a Nissan Leaf, amely tavaly, 2011-ben vitte el a díjat.

GyártóGyőzelmekTípus (év)
Fiat9124 (1967), 128 (1970), 127 (1972), Uno (1984), Tipo (1989), Punto (1995), Bravo/Brava (1996), Panda (2004), 500 (2008)
Renault616 (1966), 9 (1982), Clio (1991), Scénic (1997), Mégane (2003), Clio (2006)
Ford 5Escort (1981), Granada/Scorpio (1986), Mondeo (1994), Focus (1999), S-Max (2007)
Opel4Kadett/Astra (1985), Omega/Carlton (1987), Insignia (2009), Ampera (2012)
Peugeot3504 (1969), 405 (1988), 307 (2002)
Citroën3GS (1971), CX (1975), XM (1990)
Alfa Romeo 2156 (1998), 147 (2001)
Audi280 (1973), 100 (1983)
Nissan2Micra (1993), Leaf (2011)
Simca21307-1308 (1976), Horizon (1979)
Rover2P6 (1964), SD1/3500 (1977)
Toyota 2Yaris (2000), Prius (2005)
Volkswagen2Golf III (1992), Polo (2010)
Austin11800 (1965)
Lancia1Delta (1980)
Mercedes-Benz1S-Class (1974)
NSU1Ro 80 (1968)
Porsche1928 (1978)