Az autók számára is eljött a tavasz

tavaszi felkészítés
Vágólapra másolva!
Nem csak a nyári gumi felszereléséből áll az autók tavaszi felkészítése. Egy alapos tisztítás fontos a sérülések feltérképezésében, és az ápolásra is érdemes odafigyelni.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]
Ideje lecserélni a téli gumikat nyárira

Nemcsak télen kell felkészíteni az autónkat a rideg időjárásra, hanem tavasszal is fontos a visszaállás a melegre. A gumik cseréje mellett alapos tisztítás, állapotfelmérés és megfelelő ápolás is szükséges az autó megfelelő állapotának fenntartásához.

Az első és legfontosabb ilyenkor a téli gumikat nyárira cserélni. Krajcsovits Sándor, a Toyota termékkommunikációs vezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy a csere időpontjának eldöntése előtt érdemes végiggondolni autózási szokásainkat. Ha leginkább éjszaka vagy hajnalban használjuk az autót, vagy olyan külföldi helyszínre készülünk, ahol lehet még hó, akkor lehet még várni. De ha valaki nappal autókázik, akkor már most eljött az ideje a cserének.

Fotó: Tuba Zoltán
Nagyon fontos, hogy az autót alaposan mossuk le

"Tavasszal a lamellák okozta belső súrlódás és a melegebb aszfalt miatt a téli gumi hamar túlmelegedhet, ami fokozott kopással jár, illetve az abroncs tönkre is mehet" - figyelmeztet a szakértő. Ilyenkor már nem ideális a téli gumik tapadása, ez növelheti a fékutat, és kanyarokban is bizonytalanabb a jármű, mint nyári abronccsal. Emellett a téli gumi használatától a fogyasztás is nő, tehát sok szempontból jobb választás még időben feltetetni a nyári gumit. "A lecserélt téli gumit csökkentett légnyomással érdemes állítva tárolni, néha átforgatni. Felszerelés előtt a nyári gumik és a pótkerék állapotát is érdemes ellenőrizni (guminyomás, szelepsapka, sérülésmentesség)."

Ilyenkor a kerék kiegyensúlyozásának ellenőrzése sem árthat (centrírozás), hiszen a rázó kerék a vezetést is zavarhatja. Ha jó gumis műhelyben végeztetjük a cserét, akkor ezt mind elvégzik helyettünk, sőt egyre több helyen a téli gumik tárolását is megoldják.

Forrás: Genertel

Használt gumi felszerelésénél fontos lehet, hogy egy nyári abroncs minimális profilmélysége 1,6 milliméter, tehát 2 mm-nél kisebb profilmélységű abroncsot már nem szabad visszaszerelni. Az is fontos, hogy ezek a gumik a gyártástól számított 5 évig megfelelő minőségűek, tehát ennél öregebb abronccsal már nem lesz megfelelő az autó tapadása. Azért is érdemesebb új gumit választani, mert a frissebb fejlesztésű abroncsok jobb teljesítményre képesek, bizonyos esetekben tovább bírják, és a kisebb gördülési ellenállásuk miatt csökkentik a fogyasztást is.

Honnan tudjuk, hogy hány éves a gumi?

Az abroncsok oldalán rengeteg jelölést találunk, amelyek a méretet, a megengedett súlyterhelést, a maximális sebességet, a forgásirányt határozzák meg, de akár a gyártás, helyét és idejét is le lehet róluk olvasni.

A méret azért fontos, mert csak a gyári méretet szabad felszerelni, illetve a gyár által megadott váltóméretet. Ha nem így teszünk, akkor extrém terhelést kaphat a kerékcsapágy, és téves értékeket fog mérni a sebességmérő (sosem mér pontosan, de ilyenkor extrém sokat is csalhat).

Forrás: [origo]
A gumi oldalfalán van a DOT-szám, az utolsó négy jegy számít (ez a gumi 2009 kilencedik hetében készült)

De nemcsak a méret fontos, hanem az abroncs kora is. Ezt a DOT-számból lehet kiolvasni, amit a gumi oldalfalán helyeznek el. A DOT-felirat után találhatunk egy hosszabb betű- és számsorozatot, amelynek az utolsó négy számjegyét kell figyelnünk. Ezek közül az első kettő a gyártás hetét, a második kettő a gyártás évét mutatja, tehát ha a végén 3509-et látunk, akkor az annyit jelent, hogy 2009 35. hetében gyártották. Ha használt gumiabroncsot vásárolunk, akkor ezt a számot mindenképpen nézzük meg, öt évnél régebbit ne vegyünk meg!



Sokan ezzel lezártnak tekintik az autó tavaszi felkészítését, de van azért még pár apróság, amit a szakértő is kiemel. Például ilyenkor nagyon fontos az alapos mosás, hogy a szennyeződéseket a legkisebb résekből is eltávolítsuk. A sótartalmú kosz bizony szép lassan szétmarhatja a karosszériát, ezért fontos az alvázmosás is. A karosszériát először nagy nyomással, majd finom szivaccsal is érdemes tisztítani, utóbbi közben észrevehetjük a kisebb sérüléseket. A háztartási súrolószerek ártanak a fényezésnek, tehát mellőzni kell ezek használatát.

"A motormosással csínján kell bánni, nem érdemes nagy nyomással mosni, nehogy a csatlakozók beázzanak, illetve a hűtők lamelláiban is kárt tehet a nagy nyomású víz. Ezért a motormosást bízzuk szakemberre" - figyelmeztetett Krajcsovits Sándor, aki szerint egyre több márkakereskedő kínál már ingyenes tavaszi átvizsgálást, így érdemes ezt igénybe venni.

Fotó: Tuba Zoltán
A küszöbök és az alváz alapos mosása is erősen javasolt, itt állhat meg a legtöbb sótartalmú kosz

Ha mégis magunk vágunk bele az autó felkészítésébe, akkor először jöhet egy teljes állapotfelmérés. A fényezés mellett az alvázvédelem is sérülhet, emelőn azt is érdemes átvizsgálni. A kisebb leverődéseket javíttatni illik, hogy a helyükön ne alakulhasson ki rozsda.

"A mai autók motortere általában alulról burkolt, de a hideg és az esetleges mechanikai behatások miatt leeshet néhány rögzítő csavar, patent, ezeket érdemes ellenőrizni, hiszen a leszakadt panel drágább, mint pár csavar" - mondta a szakember, majd hozzátette, hogy ugyanez a helyzet a kézifék bowdenjével. Az is lóghat a törött rögzítő patent miatt, a csere olcsóbb, mint ha leszakad a komplett kézifékbowden.

A futómű egy érzékeny pont, télen sok a kátyú, ha ezek egy részét találtuk csak el, akkor is elállítódhatott. A szakember szerint olcsóbb egy állítás és lengéscsillapító-vizsgálat, mint ha a hibásan álló kerekek miatt elkopik egy gumi. Kipörgésgátlóval szerelt autóknál csúszós úton a rendszer fékezéssel őrzi meg a tapadást, ezért a hajtott kerekek fékbetétjére is oda kell figyelni, a kerékcserénél ez is megér egy pillantást.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A motortér mosását bízzuk szakemberre

A motortérben a gumicsövek állapotára is oda kell figyelni, nem árt egy kis ápolóanyaggal lefújni őket. Amelyik repedezett, azt érdemes cserélni, nehogy nyáron, a nagy melegben az autópályán araszolva durranjon el valamelyik hűtéscső. Amennyiben a tél folyamán alkalmaztunk a hűtő előtt takarólapot, azt mindenképpen távolítsuk el, hogy a hűtő már teljes kapacitással működhessen. A tömítéseket is ellenőrizni kell, és a folyadékszintek ellenőrzése, cseréje sem árt. Az ablakmosó folyadékot cseréljük ki olyanra, amelyik majd hatékonyabb lehet a szúnyogokkal szemben.

A könnyűfém felnik tisztítására is vannak savmentes tisztítószerek, amelyek leszedik a fékport, de utána a felnit egy speciális, hőálló bevonattal is le lehet fújni, ami a későbbiekben védőréteget képez.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A felnik tisztítására vannak speciális szerek, amik a fékport is eltávolítják

Az utastér teljes tisztítása is fontos, főleg az olyan helyekre érdemes odafigyelni, ahol megállhatott a nedvesség, hiszen ez a káros baktériumok és gombák kedvelt helye lehet. Az üvegeket illik rendesen letisztítani, hiszen a finom porréteg bizonyos fényviszonyoknál jelentősen csökkenti a kilátást. Kis karcok az üvegeken még polírozhatók, de a nagyok miatt már inkább csere javasolt. A különböző gumitömítéseket illik direkt erre szánt szerekkel ápolni, és a speciális műanyagápolókkal bizony még a műszerfalat, oldalkárpitokat is jobb állapotba hozhatjuk.

Krajcsovits Sándor szerint a klíma tisztítása és ellenőrzése fontos, sok autóban már otthon is megoldható egy pollenszűrő cseréje, de előtte érdemes elolvasni a kezelési útmutatót.

Fontos még, hogy a csomagtartóban is rakjunk rendet, a téli használatra rendszeresített eszközöket (hólapát, hólánc, takaró, kesztyű, kabát) vegyük ki, hiszen ezzel könnyebb lesz az autó, csökken a fogyasztás. Ilyenkor a pótkerék állapotát, légnyomását is érdemes beállítani, és a kötelező kiegészítők meglétét is ajánlott ellenőrizni.