Egyliteres motor a Ford Focusban

Vágólapra másolva!
Az új fejlesztésű háromhengeres benzines turbómotor az 1,6-os szívómotort váltja le, 100 és 125 lóerős változatban lesz kapható, és állítólag az erősebb is csak öt litert fogyaszt.
Vágólapra másolva!

Forrás: Ford

Az európai fejlesztésű háromhengeres Ecoboost turbómotor az egyik legmodernebb erőforrás a piacon, hiszen nemcsak a belső súrlódása nagyon alacsony, de kétoldali változó szelepvezérlést, 150 bar-os közvetlen befecskendezést, és turbófeltöltést is kapott. Állítólag a jellegzetes háromhengeresekre jellemző vibrációkat is sikerült nagyrészt megszűntetni. Különleges megoldás, hogy külön hűtőkörre kötötték az alumínium hengerfejet és az acél motorblokkot, amivel elérték, hogy utóbbi hamarabb melegedjen fel, így csökken a fogyasztás. Szokatlan megoldás az is, hogy a kipufogórendszer elejét a hengerfejjel egybeöntötték, így a kipufogógázok alacsonyabb hőmérsékleten távoznak a motorból, így segítve, hogy a motor az ideális benzin-levegő keverékkel üzemeljen. A motor lökete hosszú (82 mm), furatának átmérője viszont nem nagy (71,9 mm), emiatt lökettérfogatához képest nyomatékos a blokk, és az alapterülete sem nagyobb egy A4-es lapénál.

Forrás: Ford

Az erősebb változat 125 lóerőt és 170 (túltöltéssel 200) Nm nyomatékot szabadít rá az első kerekekre, a gyár szerint kereken ötliteres fogyasztás mellett. A régi négyhengeres, 125 lóerős 1,6-os szívómotor, amit ez a motor levált, 5,9 literes fogyasztással rendelkezett, nyomatéka 159 Nm, szén-dioxid kibocsátása 136 g/km volt. A fordosok kiszámolták, hogy 240 ezer kilométer alatt 5,3 tonnával kevesebb szén-dioxiddal terheli a környezetet az új motor, mint a régi 1,6-os.

Persze az új motor gyengébb változatának sincs oka szégyenkezni a maga 100 lóerejével és 4,8 literes átlagfogyasztásával. Elsőként a Focusban jelennek meg az ezres turbómotorok, de később a C-Maxban, a Fiestában, és a hamarosan érkező B-Maxban is találkozhatunk majd velük. Európa számára a Kölnben és a romániai Crajovában készülnek, összesen évi 700 ezer példányban. Elsőként Nagy-Britanniában jelent meg az árlistákon, ahol a 125 lóerősért 250 fonttal kérnek többet, mint a régi 1,6-osért.