Dakar: ismét Peterhansel az élen

Vágólapra másolva!
A Dakar-rali negyedik, 326. kilométeres szelektív szakaszán az autóknál Peterhansel győzött a Minivel és átvette a vezetést, Szalayék pedig remek napot tudhatnak maguk mögött, több mint negyvenet előztek. A motorosoknál Coma nyert, de a hátránya még mindig nyolc perc az összetettben.
Vágólapra másolva!

Marc Comának megint azzal telik a Dakarja, hogy Cyril Depres-t üldözi. Már sokszor bebizonyította, hogy lehetetlen helyzetből is fel tud jönni, és így tett ma is, amikor a francia motorosnál két perccel jobb időt ért el. Már az elején megelőzte Casteu-t, Rodrigues-t, Goncalves-t és Verhoeven-t, a 137. kilométernél pedig két perccel jobb volt Despres-nél. Ez a különbség a CP2-nél, 115 kilométerrel arrébb már közel négy perc volt, és úgy tűnt, hogy a katalán lefelezi a különbséget legnagyobb kihívójával szemben, de végül csak 2 perces előnnyel ért be a célba.

Az élmezőny mögött haladóknak már egyre kevesebb beleszólásuk van a két KTM-es küzdelmébe, hiszen a harmadik helyezett versenyző is már fél órás lemaradással követi őket az abszolút értékelésben. A negyedik szakaszon Frans Verhoeven érte el a harmadik legjobb időt annak ellenére, hogy elektromos gondok miatt néhány percre meg kellett állnia a szelektíven. Mögötte Helder Rodrigues futott be, és ő volt az egyetlen motoros, aki probléma nélkül ment ma végig, megelőzve Goncalves-t, Casteu-t, majd Chaleco Lopezt is, aki csatlakozott Casteu-vel egy kisebb csoporthoz, akik 15 percet veszítettek el rosszul választott nyom miatt.

Forrás: DPPI
Coma két percet ledolgozott az összetett hátrányából

Az autóknál változott a sorrend, amely most már kezd úgy kinézni, ahogy azt a verseny előtt sokan megjósolták. Stephane Peterhansel 5 perc 41 másodperces előnyt gyűjtött össze az összetettben, miután megnyerte a napi szakaszt. Mögötte csapattársa, Orlando Terranova végzett a BMW X3-al, a harmadik helyre pedig Giniel De Villiers érkezett meg a Toyota Hilux-szal. A dél-afrikai pilóta eléggé megbízható versenyző, az eddigi összesen nyolc Dakarjából mindig az első hétben végzett. Már most is a második helyen áll az összetettben, pedig először megy ezzel az új fejlesztésű, 300 lóerős, 4,6 literes V8-as benzines pickuppal, és nem volt sok ideje összeszokni vele.

Forrás: DPPI
Peterhansel ismét megmutatta, miért nevezik Mr. Dakarnak

Az első napokon mutatott rámenős versenyzés után Al-Attiyah tovább folytatta erőltetett tempóját, hiszen a két első ellenőrző ponton (a 137. és a 252. kilométernél) a katari Hummer-pilótáé volt a legjobb idő. Aztán Al-Attiyah megrekedt egy saras részen, és 13 percet veszített el azzal, hogy megpróbált kikecmeregni onnan a nem összkerék-meghajtású géppel, így már fél órás hátránnyal követi Peterhanselt az összetettben. Csapattársa, a narancsszínű Hummerrel versenyző Robby Gordon reggel még a második helyen tudhatta magát az abszolútban, de több defektet is kapott, amelyekkel 18 percet veszített összesen, de az összetettben így is csak 16 perc 23 másodperc a hátránya.

Forrás: DPPI
Robby Gordon vezetési stílusa sok defektet eredményezett

A Szalay-Bunkoczi kettősnek végre jó napja volt, mintegy negyven autót előztek a szakaszon, és mindezt technikai gondok nélkül tették. A páros a 83. helyről kezdte a napot, és a 31. legjobb időt érte el, az összetettben a 45. pozícióba léptek előre. Az utat patakátkelések színesítették és a végén 50 kilométernyi fesh fesh (vagyis laza szerkezetű, púder homok) jelentette a nehézséget. Az opeles kettős addigra már túl volt egy defekten, majd pedig a mély homokban utolért két versenyzőt, akik nem akarták elengedni, úgyhogy estére nemcsak az Antarában kellett volna légszűrőt cserélni, hanem a versenyzőkre is ráfért volna egy komplett nyálkahártya- és tüdőcsere.

Forrás: DPPI/Opel Dakar  Team
Ezúttal végre hibátlanul üzemelt a magyar Opel Antara

"Az ötvenedik kilométerig már megelőztünk tizenkét versenyzőt, majd kaptunk egy jobb hátsó defektet, úgyhogy elmentek hárman. Kezdhettük újra, s mire vége lett a szakasznak, negyvennél tartottunk, mindezt úgy, hogy az utolsó harminc kilométeren folyamatosan a porban autóztunk, mert az előttünk lévő buggy nem engedett el. A fesh fesh-ben pedig a por miatt nem tudtunk annyira közel menni hozzájuk, hogy magunktól előzési pozícióba kerüljünk, pedig gyorsabbak voltunk, úgyhogy ott sok időt veszítettünk" - mondta Szalay Balázs, aki szerint nagyon kellett figyelni az éles sziklák, kövek miatt defektveszélyes úton.

Forrás: DPPI
De Villiers már feljött az összetett második helyére az új Toyotával

Ami az autót illeti: ezúttal jól bírta a hőséget és a magasságot is, bár Szalay nem akar semmit sem elkiabálni, inkább megnézné a számítógépes adatokat, mielőtt bármit is mondana. Tény viszont, hogy a szervizesek kedden éjszakába nyúlóan dolgoztak a probléma megoldásán, még Robby Gordon mérnöke is átjött segíteni az Opel-csapathoz, hogy elemezze az adatokat. A sok munka meghozta gyümölcsét, végre megint egy technikai gondoktól mentes napja volt a csapatnak.

Forrás: DPPI
Szurdokokban és saras, vizes terepen vezetett az út

A kamionoknál ismét a De Rooy-Iveco csapat tagjai zárhatnak örömteli napot, hiszen már egymás után harmadszor viszik haza a szakaszgyőzelmet. Az első helyezett Gerard de Rooy mellé ráadásul Miki Biaison és Hans Stacey csatlakozott a pódiumon, és az összetettbeli első három helyet is ők birtokolják. Ales Loprais (Tatra) betört szélvédő miatt veszített némi időt a szakaszon, az egykor rettegett Kamazok legjobb eredménye pedig egy hetedik hely volt, amelyet Ayrat Mardeev ért el.

Az argentin quadosok átvették a hatalmat a saját kategóriájukban. Az első ötben négy hazai versenyző található a napi szakasz végeredményében, az egyetlen "idegen" a chilei Ignacio Casale a negyedik helyen. Tomas Maffei nyerte meg a szakaszt a Patronelli testvérek előtt, Lucas Bonetto pedig az ötödik pozícióban fejezte be a napot. Az összetettben Tomas Maffei közel három perccel vezet Alejandro Patronelli előtt.