Új trükköket hoz a kilométerállás központi nyilvántartása

kilométeróra visszatekerés
Vágólapra másolva!
Január 1-jétől minden tulajdonos- és üzembentartó-váltásnál, illetve a műszaki vizsgák után is rögzítik a járművek kilométeróra-állását Magyarországon. A kereskedők szerint ettől a lépéstől nem várható a piac megtisztulása, a magyar használtautó-vásárlók irreális igényei miatt továbbra is lesznek olyanok, akik visszatekerik az órákat. 2012-től figyelni kell viszont arra, hogy az adásvételi szerződés kötelező tartalmi elemévé válik az óraállás rögzítése.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Már régóta gondot jelent a kilométeróra visszatekerés

Nemzeti sportnak számít a magyar használtautó-piacon a kilométeróra visszatekerése, egybehangzó szakértői vélemények szerint emiatt nemcsak a kereskedőket, hanem a gyakran az irreális elvárásokat támasztó vásárlókat is lehet okolni (lásd keretes írásunkat). Ettől függetlenül a vevők részéről teljesen jogos elvárás, hogy érdekeik védelmében tisztuljon a piac, és pontosan ezt a célt szolgálja egy január 1-jétől hatályos jogszabályváltozás. 2012-től a központi járműnyilvántartásban a kilométeróra által mutatott számokat is rögzítik, minden tulajdonos- és üzembentartó-váltásnál, illetve műszaki vizsga után frissítik az adatokat. Ezekhez korlátozás nélkül mindenki hozzáférhet 1250 forintos szolgáltatási díj megfizetése ellenében.

A vevők kedvéért a lélektani határ alá tekerik az óraállásokat

A legnagyobb hazai autós hirdetési portál, a hasznaltauto.hu elemzése szerint a portálon kínált közel 70 ezer személyautó kilométeróra-állásai érdekes eloszlást mutatnak. Szemes Árpád ügyvezető szerint ennek oka, hogy a kínálat a kereslethez próbál igazodni. "A vásárlók sokszor teljesíthetetlen elvárásokat támasztanak, egyszerre szeretnének kedvező áron, keveset futott autóhoz jutni" - magyarázza Szemes. "Fontos lélektani határ a 100 ezer kilométeres szint, nem meglepő tehát, hogy a kínálatban nagyon sok autó a 85-100 ezer kilométer közötti futásteljesítmény-kategóriában mozog. Szintén fontos határnak tűnik a 125 ezres szint, holott reálisan ennél jóval egyenletesebb eloszlást kellene kapnunk."

Forrás: hasznaltauto.hu

Az évjárat szerinti átlagos kilométereket vizsgálva kiderül, hogy a személyautókat 3-4 éves korukig nagyjából 25 ezer kilométernyi éves futásteljesítménnyel hirdetik. Ezután látványosan ellaposodik a görbe, és a bevallott éves futás átlagos mértéke 10 ezer kilométer alá csökken. Ha a negyedik év után évi 15 ezer kilométer átlagos futást tekintenénk reális átlagnak, a tizenkét éves autóknál a meghirdetett értékek már az ennek megfelelő szinttől is 25 százalékkal maradnak el.

Forrás: hasznaltauto.hu



A 2011. évi XCII. törvény a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999-es jogszabály módosítása révén teszi január 1-jétől a járműnyilvántartás részévé a járművek kilométerórája által mutatott értéket, valamint a kilométeróra-állás rögzítésének időpontját. A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) [origo]-nak küldött tájékoztatása szerint a kilométeróra-adat kétféle módon kerül be a nyilvántartásba.

Fotó: Vida János [origo]
Gyanúsan sok autót kínálnak éppen százezer kilométeres futásteljesítmény alatt

Egyfelől a tulajdonos, illetve az üzembentartó személyében bekövetkező változás nyilvántartásba vétele során az okmányirodában. A bejegyzés alapját ebben az esetben a változás bejelentésére szolgáló, teljes bizonyító erejű magánokirat képezi majd, amelynek január 1-jétől a jogszabályváltozás értelmében kötelező tartalmi eleme lesz a kilométeróra-adat is. Vagyis az eladóknak és a vevőknek is figyelniük kell arra, hogy ez a pont ne maradjon ki az adásvételi szerződésből, ellenkező esetben az autó átírását az okmányirodában nem tudják elvégezni.

"A felek, azaz az eladó és a vevő, illetve a tulajdonos és a majdani üzembentartó olvassák le a kilométeróra által mutatott értéket, ebben az esetben tehát a hatóság nem látja, nem ellenőrzi annak valóságtartalmát" - áll a KEK KH állásfoglalásában, rámutatva a szabályozás egyik gyenge pontjára. Frissül a kilométeróra-adat a közlekedési hatóság által kiállított műszaki adatlap alapján is, ha a műszaki vizsgálatot követően szükséges a forgalmi engedély cseréje. Ebben az esetben a közlekedési hatóság a megállapított kilométeróra-adatot a műszaki adatlapra feljegyzi, és azt az okmányiroda a forgalmi engedély cseréjének során jegyzi be a járműnyilvántartásba. Ehhez kapcsolódóan, ha a forgalmi engedély cseréje nem szükséges, a közlekedési hatóság a jármű műszaki megvizsgálását követően elektronikus úton juttatja el a járműnyilvántartásba a kilométeróra-adatot.

Nagy átverések

"Az elmúlt húsz évben az autókereskedelem az átverésekről szólt" - vallja Várkonyi Gábor autóvásárlási tanácsadó. "Még akik egyébként tisztességesen dolgoznak, azoknál is becsúszott egy-két olyan eset, amikor kompromisszumot kellett kötniük a lelkiismeretükkel. Amíg az újautópiac szárnyalása miatt a használt autóknál bőség volt, könnyű volt átveréseket csinálni, de a vásárlók idővel egyre tudatosabbak lettek. Ekkor fordultak a kereskedők a külföldi piacok felé, majd a behozott autókat 'leharmadolták': 300 ezres futásról 100 ezerre tekerték vissza őket. Ezt tudták elfogadni az irreális elvárásokat támasztó vásárlók, idővel a határ kitolódott 160 ezer kilométerre. Ennél nagyobb futásteljesítménnyel, 200 ezer kilométer felett szinte lehetetlen eladni autót Magyarországon, még úgy is, ha vezetett szervizkönyvvel rendelkezik. A papíron 120 ezres, semmilyen ezt igazoló okmánnyal nem rendelkező autóra viszont van vevő, mert sokan azt hiszik, hogy csak egyszer, csak nekik szerencséjük van, és kifogták a legjobb vételt a piacon."

"Szinte minden használtautó-kereskedő simlis, nem nagyon van olyan, aki még ne tekert volna. A mérték a kérdés, és ha lehet ilyet mondani, a 'korrektség': nem mindegy, hogy valaki 200-ról teker vissza 135-re, de nem csinál semmit a rossz műszaki állapotban lévő autóval, vagy 240-ről 120-ra pörget, de legalább kicseréli a motorban a teljes vezérlést és az egyéb kopóalkatrészeket. Oda kéne eljutni, hogy a kereskedők felfogják, szolgáltatást nyújtanak, az a módi, hogy olcsón megvesznek egy autót, visszatekerik, és jó nagy haszonnal eladják, már nem működik. Ugyanígy a vásárlók részéről is szemléletváltás szükséges, nem rendelhetnek alá mindent az árnak, áldozniuk kell a minőségre. A jó és a visszatekert, ócska használt autó között 10-15 százalékos árkülönbség van csupán, a többséget mégsem lehet rábeszélni arra, hogy a 900 ezres helyett az egymilliós kocsit válassza."

"Amíg a magyar vásárlóknak ilyen a mentalitása, sajnos nem kell csodálkozni semmin. Éppen ezért - és ezért talán megköveznek - azt mondom, nem tartom akkora bűnnek, ha valaki 200-ról 140-re visszateker egy órát abban az esetben, ha tudja, hogy az autónak nincs baja, és nem is lesz, mert gondosan rendben tartotta. Persze nem szép dolog, de egyébként az örökkévalóságig lehet árulni az amúgy jó állapotú autót. A gusztustalan, harmadolós tekerések valóban vérlázítóak, de ez ellen például a vevők is védekezhetnének műszaki átvizsgálással. Még mindig rengetegszer fordul elő, hogy a vásárlók csak azt követően viszik szervizbe az autót, hogy az adásvételi szerződést aláírták, és kifizették a kocsit. Nagyon egyszerű egyébként a piac összes problémáját az óratekerésre fogni, nagyjából olyan könnyű, mint a rendőrség részéről traffipaxozásból bevételt gyűjteni. Nem árt azonban arra is gondolni, hogy ha Magyarországon minden visszaélést megszüntetnének, akkor gyakorlatilag megállna a piac, mert nem lenne vevő a tiszta előéletű, viszont eltitkolhatatlanul (nagyon) sokat futott autókra."



"Az adatok folyamatosan kerülnek be a járműnyilvántartásba, így [a műszaki vizsgák rendszere miatt] egy új személygépkocsi esetén akár négy, egy már forgalomban lévő esetén pedig két év is eltelhet anélkül, hogy kilométeróra-adat kerülne a nyilvántartásba" - írja az Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala. Várkonyi Gábor autóvásárlási tanácsadó a látható hiányosságok miatt nem gondolja, hogy az új rendszer gyökeres változást hoz a magyar gyakorlatban, pedig a kilométerórák manipulálása ellen szükséges lenne fellépni. Ez a gyakorlat többszörösen is károsítja az ilyen autó megvásárlóját, egyfelől a reálisnál magasabb eladási ár miatt, ezt követően pedig a nem várt, rossz műszaki állapot miatti javítások költségei révén.

Fotó: Vida János [origo]
Az újabb autóknak már digitális a műszerük, de a csalóknak ez sem akadály

"A szemfüles kereskedő mostantól azelőtt tekeri majd az órát, hogy elviszi műszaki vizsgára a külföldről behozott autót. Vagy bármikor máskor, hiszen senki nem tudhatja, senki nem vizsgálja, hogy két műszaki vizsga között mennyit futott valójában egy autó" - mondja Várkonyi. "Ilyen értelemben nem fog változni semmi, talán megnehezíti a dolgot, de semmiképp sem szünteti meg teljesen. A vevőknek még véletlenül sem szabad azt gondolniuk, hogy a nyilvántartástól kapott adat százszázalékos biztonsággal igazolja az autó előéletét, csak támpontként szabad figyelembe venni a négy-öt másik mellett. Ettől még ugyanolyan sok telefonálás vár az alaposan, mindent ellenőrző vevőkre, és a műszaki átvizsgálást sem lehet kihagyni."

A nyilvántartásba bejegyzett adatokhoz való hozzáférést is az új jogszabály biztosítja. "Az adatszolgáltatás teljesítéséhez nem szükséges a cél és a jogalap igazolása, vagyis az információkhoz korlátozás nélkül, bárki hozzáférhet az adatszolgáltatás igazgatási szolgáltatási díjának, 1250 forintnak a megfizetését követően. A kérelem teljesítésekor szándékunk szerint a kérelmező az adott járműre bejegyzett valamennyi kilométeróra-adatot megkapja. Első lépcsőben, január 1-jétől az adatszolgáltatás teljesítésére személyes ügyintézés során az okmányirodákban, illetve a Hivatalhoz benyújtott írásbeli kérelem megválaszolásával kerül sor. A Hivatal a későbbiek folyamán lehetővé kívánja tenni az adatok elektronikus úton történő lekérdezését, és az igazgatási szolgáltatási díj elektronikus megfizetésének lehetőségét is. Az ehhez szükséges fejlesztések felmérése folyamatban van" - áll az [origo]-hoz eljuttatott anyagban.

Belgiumban sikerült megszüntetni az órák visszatekerését - Car-Pass

A magyar szabályozás szigorúsága meg sem közelíti a Belgiumban Car-Pass néven üzemeltetett rendszerét. Az országban néhány év alatt egy százalék körüli értékre szorult vissza a manipulációk száma annak köszönhetően, hogy nem csupán tulajdonosváltások és a műszaki vizsga, hanem minden olyan esemény során központilag regisztrálják a kilométerállást, amikor javítást, átvizsgálást végeznek az autón, akár egy szűrőcsere esetén is. Ehhez természetesen ki kellett építeni a szükséges technikai infrastruktúrát, kemény szankciókat kellett kilátásba helyezni, szó szerint kikényszerítve a szemléletváltást.

Magyarországon jelenleg nehezen elképzelhető, hogy egy szigorúbb szabályozás bevezetése esetén se lehetne pillanatok alatt olyan szervizt vagy kisebb műhelyt találni, amely vállalja, hogy nem továbbítja a kilométeróra-állást az elvégzett javítás után. A január 1-jétől hatályos szabályozással kapcsolatban sem egyértelmű, hogy kapcsolódnak-e komoly szankciók a visszaélésekhez, az ezzel kapcsolatos kérdésünkre a KEK KH nem válaszolt. "Alapvető változást csak olyan rendszer bevezetése hozna, amely jóval rendszeresebb adatrögzítést ír elő, illetve amelyben a lebukások gyakorisága és a retorziók súlya megfelelően elrettentő hatást gyakorol" - fogalmazta meg ezzel kapcsolatos véleményét Szemes Árpád, a hasznaltauto.hu ügyvezetője.