Most rajzolja a jövő autóit - interjú Stégmár Ákossal, a BMW formatervezőjével

Vágólapra másolva!
Dolgozott a Mercedesnek, az Audinak és a Mazdának is a jokohamai tervezőkozpontjában, jelenleg a jövő BMW-inek az utasterén dolgozik Münchenben. Stégmár Ákos szerint nem csak az autók külseje, hanem az utastere is meglepően meg fog változni a következő években.
Vágólapra másolva!

- Hosszabb-rövidebb ideig dolgozott mindhárom híres német prémiummárkánál. Kérem, foglalja össze, hogy milyen különbségek vannak az Audi, a Mercedes és a BMW tervezőközpontjában a munkamódszerekben és a munkakörülményekben.

- Úgy hiszem, ezek között a cégek között a munkakörülményekben szinte semmi különbség nincs. Mindhárom cég a lehető legmagasabb szinten próbálja foglalkoztatni a munkatársait. A designrészleg általában elég fontos részt vállal a cégről kialakult arculatban - a Mercedes például büszkén mutatja az Enzo Piano által tervezett tervezőrészleget.

- Milyen különbségek vannak ennél a három márkánál abban, hogy miként alakul ki egy-egy autó formavilága?

- Jelenleg a legnagyobb különbséget a design adhatja a márkák között. A három említett márka között a fejlesztésen belül igazán nagy különbséget nem lehet felmutatni. Ami azonban nagyban hozzájárul egy autó végső formájának a kialakításához, az a CAD (háromdimenziós tervezőprogram) használata. Az összes cég manapság 3D-ben kell, hogy meghatározza a formákat, de az a cég, amelyik az 1:1-es modellt manuálisan átformálja, sokkal finomabb formai megoldásokat érhet el. Úgy tűnik, ez a legújabb trend: vissza a kézi megformáláshoz. Természetesen azért előzetesen az arányokat 3D-ben határozzuk meg.

- A minőség és az innováció terén ez imént említett három német márka a világ élvonalában van. Hogyan lehet egy autó külső-belső formáját is "világverővé" tervezni? Ha tetszik, úgy is kérdezhetem, hogy ezeknél a cégeknél a dizájnrészlegek vezetői (valamint a formatervezők) miként próbálják elérni azt, hogy az autóik formája tükrözze azt a rengeteg mérnöki munkát és minőséget, ami a ruha alatt van?

- Ez a három cég nem véletlenül világelső. Mindhárom cég tudja, hogy a sikerhez a lehető legrátermettebb munkatársakat kell megszereznie. Az a munkakör, ahol én is tevékenykedem, nagyon keresett - sokan szeretnék a jövő autóit megálmodni. Ezek közül a fiatalok közül kiválasztani azokat, akikben nagy fejlődési lehetőséget látni, nem könnyű feladat. A tervezésben, fejlesztésben nagyon sok tehetséges ember vesz részt mindhárom autós cégben. A tervek kiválasztása a főtervezőkön, illetve azután a cég vezetőségén múlik. A világelső tudás nagyon egyszerű megoldások összessége is lehet, ami az eddig összegyűjtött tapasztalatokra épül, de amint mondani szokták: a mesterszakács is csak vízzel főz. A világelső tudás és minőség jórészt az egyes emberekhez vezethető vissza, akik tervei és megoldásai a gyártásig eljutnak.

- Hogyan jellemezné maximum 2-2 szóval a Mercedes, az Audi és a BMW jelenlegi modellkínálatának formavilágát?

- Audi: finomított geometria, számomra egyre kiszámíthatóbb.
- Mercedes: keresi új arcát, szerintem ez jó jel.
- BMW: kiforrott, innovatív formavilág.


Stégmár Ákos 2006-os diplomamunkája, egy Smart-tanulmány volt

- Több évig dolgozott a Mazdánál is. A német vagy a japán munkaerő a precízebb?

- Ez egy elég érdekes kérdés: én szívem szerint inkább úgy válaszolnék, hogy egy autómárka sem egyetlen nemzetiségű. Talán a Mazdánál volt a legnagyobb a japán tervezők aránya - külföldi majdhogynem csak a tengerentúli (Frankfurt, Irvine) stúdiókban dolgozott, és csak nagyon kis százalékban Japánban. A yokohamai Advanced Design-részleg, ahol én is dolgoztam, kivétel volt. Laurens van den Acker (aki azóta a Renault főtervezője) szeretett volna több külföldi tervezőt felvenni a cégbe, hogy "többszínűek" lehessenek a megoldások.

- Milyen különbségeket tapasztalt a két ország autótervezőinek a gondolkodása között?

- Japánban sokkal nyugodtabb körülmények között dolgoztam, de ez valószínűleg annak is köszönhető, hogy az Advanced Design-stúdió Yokohamában volt, azaz nem a cég központi tervezőirodájában dolgoztam. A központi stúdiók sokkal nagyobb feszültség alatt vannak, több projekttel, nagyobb felelősséggel, hiszen egyenesen a gyártásba készítenek terveket. A Mazdánál nagyon élveztem a szabadságot, amit kaptam egy-egy tervezési feladatnál. Egészen más hozzáállást igényel konkrét, gyártható megoldásokat tervezni. Japánban úgy éreztem, sokkal inkább meg volt engedve az álmodozás. Fontos a cégen belül inspirálni a tervezőket, talán ezért van szükség az Advanced Design (gyártást megelőző, kutató jellegű tervezés) részlegére. Gyorsabban lehet reagálni arra, ami a világban történik - merészebb terveken keresztül lehet felmérni a vásárlóközönség reakcióját.


Ilyennek álmodta meg a Smart Buggy utasterét

- A japán vagy a német autógyártásról szól majd az előttünk álló évtized? Esetleg Dél-Koreáról?

- Erre nagyon nehéz válaszolni. Dél-Koreában a Hyundai es a Kia nagyon nagy ugrást tett az utóbbi években, mind dizájnban, mind technikai fejlesztésekben. A német cégek nagyon innovatívak, sok esetben épp itt kerül először gyártásba egy-egy technológia vagy új megoldás. A világ szeme manapság Kínán van. Ott megvan minden, ami egy nagyon gyors fejlődéshez kell. Japán hasonlóképpen alulról kezdte egy fél évszázaddal korábban.

- Min dolgozik most?

- Autóbelsőkön. :) Gondolom, mindenki tisztában van azzal, hogy mint autótervező, több évi hallgatást fogadtam meg a szerződésben, amit aláírtam.

- Mi az eddigi legkomolyabb munkája? (beleértve az összes eddigi autós céget, ahol dolgozott)

- Az európai cégeknél, mint diák dolgoztam. A feladataim inkább diákhoz mért feladatok voltak, de sikerült mindkét cégben (Audi, Mercedes-Benz) valami apró maradandót alkotni, ami később vagy gyártásba, vagy bemutatásra került. Az Audinál az első TT-nek sikerült egy általam tervezett kerékötletet gyártásig vinni. A Mercedes a BlueZero-tanulmányautóban mutatta be azt a kormányt, amely az ötleteim alapján készült. Az eddigi legkomolyabb munkáimon most dolgozom.

Forrás: Mercedes-Benz
A Mercedes BlueZero tanulmányának kormánya, Stégmár ötletei alapján készült

- Tervezett már külsőt és belsőt is. Melyik nagyobb kihívás és miért?

- Mindkét feladatnak megvannak a nehézségei. Személy szerint azonban úgy érzem, az ergonómiai és a technikai megkötéseket összehozni egy jó hangulatú tervben igazán bonyolult feladat. Az autóbelső összetettségét megpróbálni formailag összefogni egész embert kívánó feladat.A vásárló a kocsi külseje alapján dönt a vásárlásnál, ez szívügy. Azonban a vásárló a márkakereskedésből kigurulva a kocsi belsejében tölti ideje nagy részét. Az anyagok minősége és a kocsi használhatósága, kezelhetősége sokban múlik a jó belsőterven. Az ember az autóbelsőn keresztül érzi sajátjának a kocsit.

- Mi a csúcs, amit elérhet egy autóipari formatervező és mennyi idő alatt lehet eljutni idáig?

- Karrierként a csúcs főtervezővé válni. Vagy saját cégben, mint ahogy Giugiaro tette, kilépve az akkor nagyon jónevű Bertone-stúdióból, vagy egy cég élén állva befolyásolni a márka jövőbeli arculatát. Van, aki személyes csúcsokat állít fel: autókülső vagy -belső tervet gyártásig végigvinni szintén csúcsot jelenthet.

- Az autók külsejében egyre újabb és újabb ötletek jelennek meg, a belsők tervezésében viszont nem nagyon láttam semmilyen izgalmas változást az elmúlt másfél évtizedben. Mi lehet ennek az oka?

- Én ezt személy szerint épp ellenkezőleg látom. Számomra a kocsi külseje kis lépésekben változik, ellentétben a belső térrel. Az elektronika és az új technológiák gyors fejlődése nagymértékben hozzájárulnak ehhez. Azt hiszem, a kocsik belseje a jövőben meglepően változhat. Az ergonómia jelenleg kialakult normái nem fognak változni, hiszen az emberek köré épül az autó. Az azonban, hogy ki hogyan használja az autót, a jövőben komoly változásokat hozhat.


A számítógépes grafikák és tervek után egy makett is készül a tervről

- Melyik Ön szerint a valaha készült legszebb autó?

- A Citroen DS számomra nagyon magas helyet foglal el a ranglétrán. De folytathatom a sort: Citroen SM, Lotus Elise, Opel Speedster, Aston Martin Rapide, BMW Z4 Coupe, Aptera (utóbbi remélem összejön). Tanulmányautók: BMW Vision EfficientDynamics, BMW i8, BMW i3, Mazda Taiki és Mazda Furai, Saab Aero X, sok-sok Renault tanulmány, pl.: Renault Vel Satis 1998-ból, Renault Talisman (belső tér), Peugeot Quasar.

- Melyik az a jármű, amellyel a legboldogabb lenne tulajdonosként? (oldtimer, de akár koncepcióautó is lehet). Illetve milyen "privát autót" használ jelenleg?

- Egy BMW Z4 Coupéval egészen biztosan nagyon meg lennék elégedve, de a közelmúltban bemutatott BMW i8 és BMW i3 szintén nagyon izgalmas. A "privát autóm" jelenleg egy 2001-es, vászontetős Renault Twingo. Ez egy olcsó, vidám kisautó, amely a nagyvárosi mindennapok mellett a nagyobb kirándulásokat is élvezetessé teszi.