Markáns, de a Toyotától többet várnék - Toyota Yaris 1,33-teszt

Toyota Yaris
Vágólapra másolva!
Az új Yaris felhagyott néhány egyedi megoldásával, de cserébe jobb autó lett.  Végre markáns a megjelenése, és a felszereltsége mellett az árába sem lehet belekötni, de egy Toyotától fájó pont, hogy a motorkínálat nem fejlődik.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A harmadik generációs Yaris sokkal férfiasabb megjelenést kapott, de másra is odafigyeltek
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Mi ez, és mi benne az újdonság?

Már nem lehet azt mondani, hogy a Yaris a Toyota legkisebb autója, hiszen az iQ három éve már átvette ezt a megtisztelő címet, de a márka kínálatában, magyar szempontból ez az egyik legfontosabb modell. Az első Yaris 1999-ben jelent meg, a Starlet jogutódjaként, de annál lényegesen ötletesebb kivitelezésben. Rögtön meg is nyerte az Év Autója díjat, amit a 2005-ös második generáció már nem tudott megismételni. Az aranyos kisautóból ekkor egy jóval nagyobb zömök lufi lett, de a képességei még mindig vonzóbbá tették. Az első két szériából hazánkban közel 33 ezer darabot adtak el, az eddigi csúcsot 2004 jelentette (4675), ám az utóbbi években rohamosan csökkentek az eladási adatok: 2009-ben 817 darab, 2010-ben pedig már csupán 557 Yaris kelt el. Az elsősorban nők között népszerű modell a harmadik generációval férfiasabb megjelenést kapott, ami népszerűvé teheti a vásárlók körében, hiszen nyolcvanat már az értékesítés kezdete előtt sikerült belőle eladni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Már 3 millió forint alatt is elérhető, de egy közepesen felszerelt 1,33-as már 3,4 millió forint

Hogy néz ki?

Külsőre úgy néz ki, mintha a második generáció átrajzolása lenne, hiszen a körvonala alig változott, de nagyobb annál. Tíz centiméterrel hosszabb, a tengelytávolság öt centimétert nőtt, miközben 2 centiméterrel alacsonyabb lett. Talán ez utóbbi is az oka annak, hogy szélesebbnek érződik, miközben ilyen téren nem változott. Az új Yaris legnagyobb pozitívuma a formavilága, ugyanis sokkal markánsabb, karakteresebb lett. Szemből nézve férfias, erőtől duzzadó jelenség lett, de hátulról már nem annyira meggyőző. Az élek és a lámpák összhangja nem sikerült annyira jól, de összességében a Yaris így is egy jelenség. A formai reform nem csak a megjelenés miatt fontos, a légellenállást is sikerült csökkenteni, a Yaris 0,287-es légellenállási együtthatója nem számít rossznak.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Tíz centiméterrel hosszabb, mint az elődje, de még mindig kisebb, mint a legtöbb kategóriatárs

Belül is változott a világ, de ebben már nem látok akkora reformot. A műanyagok kemények, bár a szálcsiszolt kinézetűk különleges. A középső szellőző egy kicsit jazzes, de alapvetően egyedi hangulata van a műszerfalnak. Az érintőképernyős multimédiás egység leköti a figyelmet, így első pillanatban fel sem tűnt, hogy mi a furcsa. Aztán rájöttem: a műszerek kitartó munka árán visszakerültek az eredeti helyükre, a kormány elé. A kijelző sem digitális, hanem analóg, vagyis a Yaris már ebben is átlagos. Ez jó, bár a Yaris-hívők biztosan hiányolni fogják.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az 1,33-as, 99 lóerős motor kifejezetten csendes és jól fogyaszt

Műszaki tartalom

Lassan megszokhatjuk, hogy az autógyártóknál a generációváltás már nem jelenti azt, hogy a motorválaszték is megújul. Tökéletes példa erre a Yaris, amely motorok terén semmit nem változott. Az egyliteres, 69 lóerős mellett a tesztelt 1,33-as, 99 lóerős jelenti a benzines kínálatot. Az egyetlen dízel a régi ismerős 1,4-es 90 lóerővel. A Yaris elöl MacPherson, hátul torziós rudas felfüggesztése elsősorban azért érdekes, mert érezhetően keményebbre hangolták.

Természetesen a nagyszilárdságú acél és alumínium alkalmazásával az autó is merevebb, az Euro NCAP töréstesztjén ötcsillagos minősítést ért el. A merevebb karosszérián mégis sikerült spórolni, azonos felszereltséggel húsz kilogrammal könnyebb, mint elődje. Ezt úgy érték el, hogy könnyebb kárpitokat, ajtózárakat alkalmaztak, elspóroltak egy ablaktörlőt, és már a hátsó üléssor sem sínen csúsztatható.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Menetteljesítményei kifejezetten jónak számítanak a kategóriában

Milyen vezetni?

Mostanában a Toyotákat egyre jobb vezetni, kicsit odafigyelnek arra is, hogy a vezetési élmény javuljon. Jó példa erre az új Avensis, amely a négyes összehasonlító tesztünkben (Opel Insignia, Renault Laguna, Toyota Avensis, VW Passat) gyengébb motorja ellenére is kifejezetten jól muzsikált.

Az új Yarisban nincs semmi turpisság, de a futóművét úgy hangolták át, hogy kicsit feszesebb legyen. Ettől persze rossz utakon kicsit jobban ráz, de nem zavaró mértékben. Természetesen ennek is alulkormányzott a viselkedése, más modellekhez képest talán egy kicsit erősebben is, de így a képzetlen vezetők sem állnak fejre vele. Egyébként minden vezetést segítő elektronikával felruházták, így az autó a fizika határain belül minden nehéz helyzetet megold helyettünk.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
6,7 liter/100 km-es vegyes átlagfogyasztást mértünk, ami kifejezetten jó

A kormány vastag, jó fogású, de még ennél is örömtelibb, hogy direktebb az áttétele. Az elektromos szervo egy kicsit túl sokat rásegít, de összességében elég kellemes vezetni. Ebben nagy szerepe van a kiváló váltónak: a hatfokozatú egység nagyon pontos, és rövid utakon jár.

A motorra nem sok rosszat lehet mondani, de az is igaz, hogy mostanában ezek az 1,4 literes 100 lóerő körüli motorok elég halottak. Egyrészt a környezetvédelmi normák miatt, másrészt pedig már egy ilyen kisautó is több mint egy tonnát nyom a mérlegen. Szerencsére a Yaris nem a legnehezebbek közül való, ezért a kis motor aránylag lelkesen mozogatja a kategória egyik legkisebb karosszériáját. Ebben szerepet játszik a hatfokozatú váltó is, amely jó áttételezésének köszönhetően jól gyorsítható a Yaris, de autópályán 130-nál is csak körülbelül 3400-at forog a motor.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Kicsit feszesebb a futóműve, mint az elődé

A 99 lóerős erőforrás legnagyobb erénye mégsem a rugalmassága, sokkal inkább a kulturált járás, a csendes működés és a kedvező fogyasztás. A nemrég tesztelt 1,4-es, 100 lóerős Chevrolet Aveo menetteljesítményekben sem hozta a Yaris szintjét, hangosabb is volt, és többet is evett. Nagyjából ugyanez jutott eszembe a Corsáról is. Az Aveo (7,5 liter/100 km) és a Corsa (7,2 l/100 km) vegyes átlagához képest kifejezetten kedvező a Yaris teszt alatt mért 6,7 liter/100 km-es értéke, de ezt is lendületesen vezetve érte el. Ha valaki odafigyel a váltásjelző iránymutatásaira, és a gázpedált is finomabban használja, az ennél is jobb, hat liter körüli átlagot is megcélozhat.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Jó fogású a kormány, nagyon jól kapcsolható a váltó

Milyen benne utazni?

A méretnövekedés, ezen belül elsősorban a tengelytáv növelése egyértelműen az utastér hasznára vált. Már nem kell csúsztatható hátsó üléssor ahhoz, hogy négy felnőtt kényelmesen elférjen. A csomagtartó is 25 százalékkal hosszabb, 288 literes, ráadásul a padló szintje is változtatható. Lehajtható támlákkal egy nem teljesen sík, de 768 literes raktér tárul elénk.

Az első üléseknek jobb a tartása, az utastérben csökken a zajszint, a futómű keménysége ellenére a rugózási komfort sem rossz. A felszereltség javulásával az új funkciók is betörtek az utastérbe, a Touch & Go névre keresztelt fedélzeti multimédiás rendszer nemcsak a hagyományos szórakoztatásról gondoskodik, hanem már lehetőség van az internetes csatlakozáson keresztül térképet letölteni, időjárásról, benzinárakról információt szerezni, sőt egy speciális Facebook-alkalmazással még közösségi életet is élhet a tulajdonos. A bluetoothos telefoncsatlakozás után akár a képernyőn is írhatunk sms-t, az USB-be bedugott pendrive-ról pedig a központi kijelzőn is megnézhetjük a képeket. A kijelző egyébként nagyon jó minőségű képet mutat, aminek a tolatáskor hasznát is vehetjük.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az első ülések oldaltartása jobb lett

Megéri az árát?

Még a régi Yarist is lehet kapni a Toyotánál, az egyliteres Life-csomaggal most akciósan 3,3 millió, az 1,33-as ugyanezzel 3,6 millió forint, míg a dízelért 4,1 millió forintot kell otthagyni. A régiben a Life-csomag olyan, mint az új Active-felszereltséggel, plusz még hozzá a designcsomag (3,85 millió Ft), bár ebben így már olyan extrák is lesznek, ami a régiben még nem volt elérhető (15,5 cm átmérőjű érintőképernyő). Ebből kifolyólag nehéz megmondani, hogy az új modell pontosan mennyivel drágább a réginél, de maximum kétszázezerrel. Igaz jobb felszereltséget is kapunk cserébe.

A tesztautó egyébként legjobb Executive felszereltségű modell volt, amihez még hozzárakták a Touch&Go-csomagot, amely lényegében egy 159 ezer forintért rendelhető navigáció. Így az autó teljes ára picivel több mint 4,4 millió forint, ami egy kisautóért nem kevés pénz, de manapság már megszokhattuk, hogy ilyen felszereltségű kisautókat körülbelül ennyiért lehet megvásárolni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Hátul is elgenedő a térkínálat

Nem meglepő módon a konkurensek sem olcsóbbak, elég csak ránézni a Volkswagen Polo 1,2 TSI árára, amely a legjobb Highline-csomaggal 4,4 millióról indul, de még nincs benne navigáció és néhány extra, ami a Yarisban alap. Egy jól felszerelt (Elegance) Skoda Fabia is ilyen összegről indul, de az Opel Corsa 100 lóerős motorral, körülbelül azonos felszereltséggel is 4,4 millióra jön ki. Azok a modellek, amelyek olcsóbbak (például a Chevrolet Aveo 1,4-es 100 lóerős motorral 3,5 millió Ft), általánosságban rosszabb minőségűek és nem ennyire jó a felszereltségük.

Cikkajánló

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Fotó: Balogh Bence [origo]

Fotó: Vida János [origo]

A legolcsóbb hibrid -
Honda Jazz Hybrid-teszt

Már csak ez hiányzott -
Kia Rio 1.2-teszt

Ferde szemű igásló -
Chevrolet Aveo 1.4 LTZ-teszt



Három modell van még a kategóriában, amelyekkel mindenképpen érdemes összehasonlítani. A Honda Jazz régóta az egyik legjobb kisautó, ami tágas utasterével, ötletes variálhatóságával hívja fel magára figyelmet. Ebből egy 99 lóerős, 1,3-as modell fullos felszereltséggel 4,65 millió forint, vagyis a Yarisnál kicsivel drágább. A kategória legélvezetesebb autója a Mazda2, amelyből már az 1,3-as 84 lóerős TE Plus-csomaggal 4,5 millió, de ennél jobban megéri a fullos 1,5 GTA-t venni (102 LE), amely 4,73 millió. Összességében ez is kicsivel drágább, miközben a felszereltsége nem olyan jó. A kategória legfontosabb újonca a Kia Rio, amely elsősorban 7 éves garanciája miatt lehet extravonzó. Az 1,4-es, 109 lóerős Rio hatfokozatú váltóval és a legmagasabb EX-felszereltséggel is csak 4,2 millió forint, de ebben sincsen érintőképernyős navigáció.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
288 literes lett a csomagtartó, a padló alatt van még egy rekesz

Összegzés

Már nem olyan különleges és ötletes, mint az első generáció, de ettől még jó modell az új Yaris. A konkurensekhez képest a menetteljesítményei kicsivel jobbak, kulturáltabban működik és kevesebbet is fogyaszt. Már a vezetési élmény is javult, a megjelenése is markánsabb, azonban a motorválaszték stagnálása kicsi fekete pontot ér. Bár sokan azt gondolják, a Yaris nem drága, hiszen a felszereltsége általánosságban igazolja az árát. Ettől függetlenül egy ilyen nagy modellváltástól valami nagy durranást is várna az ember. Erre pedig jövő évig várni kell, akkor érkezhet a hibrid. Már alig várjuk.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1329 cm3. Furat/löket: 72,5/80,5 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 73 kW (99 LE)/6000. Nyomaték: 125 Nm/4000. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3885/1695/1510 mm. Tengelytáv: 2510 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1485/1470 mm. Tömeg: 1065 kg. Terhelhetőség: 405 kg. Csomagtartó térfogata: 286/768 l. Üzemanyagtartály térfogata: 42 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 11,7 mp. Végsebesség: 175 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,4 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,7 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 123 g/km.