Két autó egy áráért - Porsche 911-menetpróba

2011.11.28. 14:20

Motor, váltó

A downsizing, azaz a motorok lökettérfogatának a csökkentése a 911-est is utolérte, igaz csak a Carrerát, azaz az alapváltozatot: az előd 3,6 literes, hathengeres boxermotorja helyett az újba "csak" egy 3,4 literest építettek, míg a Carrera S motorja maradt 3,8 literes, ami nem azt jelenti, hogy ezt az erőforrást ne tervezték volna át alaposan. Mivel a Porsche nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy a környezetvédelmi normák szigorodása miatt gyengébb autókat dobjon piacra, ezért a Carrera kisebb motorjából kerek öt lóerővel többet hoztak, így már az alapváltozat is 350 lóerős, igaz ezért jobban meg kell dolgozni, mint korábban, mert a csúcsteljesítmény 7400-as fordulatnál jelentkezik, míg az előd 6500-nál volt a topon. A Carrera S 3,8 literes motorja változatlan lökettérfogat mellett 15 lóerővel lett erősebb, így kerek 400 lóerős, ugyancsak 7400-as fordulat mellett. A nagyobb fordulaton dolgozó motor hangját jobb zajszigeteléssel ugyan kiszűrték, de mivel egy sportautónál fontos a motorhang, ezért úgy oldották meg a komfort kontra sportosság kérdéskört, hogy gombnyomásra "kihangosítható" a motortérben zajló folyamat. Membránok erősítik fel a boxermotor zihálását, amint levegőt szippant a hengereibe, így egészen egyedülálló "mechanikus zajokban" gyönyörködhetünk, ha úri kedvünk úgy kívánja.

Forrás: Porsche

A motorok átdolgozásánál a hatékonyság és ezzel együtt a károsanyag-kibocsátás csökkentése volt a fő vezérelv, amihez egy sereg jól és kevésbé jól ismert trükköt is bevetettek. Története során most kapott először start/stop rendszert a 911-es, amellyel állítólag akár 0,6 litert is meg lehet spórolni 100 kilométerenként. Még ennél is nagyobb megtakarítást, 100 kilométerenként állítólag 1 litert is hozhat az átlagon az úgynevezett "coasting", azaz a siklás funkció, ami azt jelenti, hogy az automata váltóval szerelt 911-esben gázelvételnél szétkapcsol a hajtáslánc, ami után az autó szabadon fut, nem veszít lendületet, így a visszagyorsítás sem igényel akkora gázadást. A "coasting" kitalálása nyilván nem kis mérnöki feladat lehetett, ugyanis egy motor akkor fogyasztja a legkevesebbet, konkrétan nullát, amikor terhelés nélkül, tehát motorfékkel gurulunk, ám a jelek szerint a megszerzett lendületből még többet ki lehet hozni.

A világon a 911-es Porsche kapott először hétfokozatú kézi váltót. A hetedik, gyakorlatilag csak overdrive funkciót betöltő fokozatot azért vetették be, mert így rövidebbre tudták venni az első hatot, ami a pörgetést jobban igénylő motor estében nem volt rossz ötlet. Elrontani egyébként nem lehet a váltást, mert hetedikbe - egy határolónak köszönhetően - csak ötödikből és hatodikból rakhatjuk a kart, így nem fordulhat elő, hogy a száguldozás hevében negyedikből húzunk egy hetediket. A hétfokozatú váltómű egyébként szoros műszaki rokonságban áll a Porsche már jól ismert és felárért rendelhető duplakuplungos (PDK) automata váltójával, amit szintén átterveztek az új modell kedvvért, így nem is meglepő, hogy gyorsabb és takarékosabb vele a 911-es, mint a kézivel: egy Carrera S-nek 4,5 másodperc kell a 100 km/órás tempóhoz kézi váltóval, míg ugyanez PDK-val 4,3 másodpercig tart.

Karosszéria

Az új 911-es karosszériájához egy sereg különböző szilárdságú és súlyú fémet használtak, hogy a lehető legkönnyebb végeredményt kapják: a felépítmény mintegy fele alumíniumból van, de akad itt nagyszilárdságú acél és némi magnézium is, amelyeket ragasztással, szegecseléssel és persze hegesztéssel illesztettek egy 911-es formájú fémkupaccá. A Porsche állítása szerint összesen 80 kilót sikerült lefaragni a karosszéria súlyából az elődhöz képest, úgy, hogy a torziós merevség mintegy húsz százalékkal nőtt. Nem elhanyagolható szempont, hogy a tengelytávot jelentősen, tíz centivel megnövelték, míg az első nyomtávot nagyjából öttel (a Carrera 46 mm, Carrera S 52 mm).

Forrás: Porsche

Teljesen áttervezték a 120 km/órás tempónál automatikusan (vagy gombnyomásra) előrenyíló hátsó szárnyat, ami most már nem maga a motorházfedél, hanem ez alá került és jóval szélesebb lett, mert így állítólag hatékonyabban tereli a levegőt az autó feneke körül. A Porschénál uralkodó maximalista hozzáállásra jellemző, hogy a hátsó szárny dőlésszöge automatikusan változik annak fényében, hogy a kedves tulaj éppen mennyire nyitotta ki az (opciós) tolótetőt, ami megváltoztatja az autó hátulja felé tartó levegő áramlását, így akkor is maximális a hátsó szárny által termelt leszorítóerő, ha éppen süttetjük a fejünket.

Futómű

Természetesen az új 911-es új futóművet is kapott, áthangolták a csillapítást, és újratervezték az alkatrészeket, ahol csak lehetett, könnyebb anyagokat használtak: az első lengéscsillapítónál például 2-2 kilót sikerült lefaragni, könnyebb lengőkarok beépítésével. A futómű kapcsán a PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) rövidítést kell elsősorban megjegyezni, ugyanis ennek a zseniális (és természetesen opciós) fejlesztésnek köszönhetően jelentősen csökkenthető a karosszéria dőlése és bólintása a kanyarokban, illetve fékezésnél-gyorsításnál. A négy hidraulikus pumpát használó rendszer automatikusan működik, és ott emeli meg a karosszériát (akár 7 centivel is), ahol a leginkább közelítene az aszfalt felé, tehát az ívkülső kerekeknél, így a gumik dőlésszöge sem változik annyira, ergó nagyobb felületen érintkezhetnek az aszfalttal.

Forrás: Porsche

A Porsche Active Suspension Management (PASM), azaz az elektromosan állítható futómű már ismerős lehet az elődből, ám ezen is csiszoltak egy keveset, még több szenzort vetettek be, hogy még több adatot nyerjen a rendszer, amely így még pontosabban tudja kiszámolni, hogy mennyire kell keményíteni, vagy lágyítani a csillapítók keménységén. A sofőr a Normal és a Sport beállítások közül választhat. A PASM feláras extra a Carrerához, az S változathoz viszont alapáron jár.

Forrás: Porsche

Természetesen a Porsche esetében még a sportosságot is lehet fokozni némi pluszpénzért: akik időnként versenypályára is szeretnének menni, azoknak feltétlenül meg kell majd rendelniük a Sport Chrono nevű csomagot, ezzel ugyanis szó szerint megtáltosodik a 911-es. A Sport Chrono csomag kipipálása esetén kapunk egy csinos analóg stopperórát a műszerfal közepére és egy Sport Plus gombot a középkonzolra. Ez utóbbit megnyomva a PDK váltó még gyorsabban fog működni, és kegyetlenül forgatja a motort, a gázpedál reakciója még élénkebb lesz, és a futómű is keményebbre veszi a figurát a start-stop funkció pedig szépen elköszön.

Így korrigálja a karosszéria dőlését a kanyarokban a 911-es

Újdonság, hogy a Sport Chrono csomag része lett az aktív motortartó bak is, amit eredetileg a kő kemény 911 GT3-hoz fejlesztettek. Ennek az a lényege, hogy a motortartó bakok mágnesezhető folyadékban lubickolnak, így az utastérbe alig jut el valami a boxermotor rezgéseiből. Egy versenypályán, ahol a tizedmásodpercekért folyik a küzdelem, egy "lazán rögzített" motor már előnytelen lehet, mert befolyásolhatja a hajtást a hirtelen és nagy sebességű irányváltásoknál, ezért a Sport Plus gomb megnyomásával a motortartó bakok is felkeményednek, elvégre sportolás közben az a legkevesebb, hogy érezzük a motor rezgéseit. Aki ezek után azt mondja, hogy a Porsche mérnökei nem érdemlik meg a karácsonyi prémiumot, az egy szőrösszívű szörnyeteg.

Műszaki adatok - Porsche 911 Carrera Coupé
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 3436 cm3. Furat/löket: 97,0/75,5 mm. Hengerek/szelepek száma: 6/24. Teljesítmény: 257 kW (350 LE)/7400. Nyomaték: 390 Nm/5600. Sebességváltó: hétfokozatú kézi vagy hétfokozatú PDK. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa 330 mm/hűtött tárcsa 330 mm.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4491/1808/1303 mm. Tengelytáv: 2450 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1532/1518 mm. Tömeg: 1400 kg. Terhelhetőség: 415 kg. Csomagtartó térfogata: 135 l. Üzemanyagtartály térfogata: 64 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 4,8 mp. Végsebesség: 289 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 9 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 212 g/km.

Műszaki adatok - Porsche 911 Carrera Coupé S
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 3800 cm3. Furat/löket: 102,0/75,5 mm. Hengerek/szelepek száma: 6/24. Teljesítmény: 294 kW (400 LE)/7400. Nyomaték: 440 Nm/5600. Sebességváltó: hétfokozatú kézi vagy hétfokozatú PDK. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa 340 mm/hűtött tárcsa 330 mm.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4491/1808/1295 mm. Tengelytáv: 2450 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1538/1516 mm. Tömeg: 1415 kg. Terhelhetőség: 435 kg. Csomagtartó térfogata: 135 l. Üzemanyagtartály térfogata: 64 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 4,5 mp. Végsebesség: 304 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 9,5 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 224 g/km.



Előző
  • 1
  • 2
Következő