Új, elektromos turbót fejleszt a BMW

Vágólapra másolva!
A BMW úgy csökkentené a turbólyukat, hogy egy elektromos motor segítene be a feltöltő gyors felpörgetésébe.
Vágólapra másolva!

Napjainkban újra a turbómotorok korszakát éljük, hiszen a gyárak lökettérfogat-csökkentő stratégiájának (downsizing) a feltöltött motorok a kulcsai. A kis turbómotorok elvileg ugyanakkora teljesítményre, forgatónyomatékra képesek, mint adott esetben másfél-kétszer nagyobb szívó társaik, de alacsonyabb fogyasztás mellett.

Ugyanakkor a turbófeltöltésnek vannak hátrányai, bár az évtizedek alatt ezeket eredményesen csökkentették. Az egyik ilyen hátrány a turbólyuk, vagyis a motor a gázpedál lenyomása után csak egy kis késéssel tud reagálni. Erre részmegoldást jelenthet a kis turbó alkalmazása, hiszen a feltöltő hamar felpörög, de kevés levegőt képes szállítani, ezáltal a motor sem képes olyan kiugró értékekre (teljesítmény, nyomaték). Ha erős motort szeretnénk, akkor nagyobb turbót kell alkalmaznunk, ez azonban lassan pörög fel, nagyobb a turbólyuk.

A BMW már eddig is élen járt ezeknek a jelenségeknek a kiküszöbölésében: a problémát először az ikerturbóval oldották meg, ahol egy kis és egy nagy turbófeltöltő egymást kiegészítve működött nagyon hatékonyan: alacsony fordulaton a kicsi, magas fordulaton a nagy dolgozott. Később bevezették a Twin Scroll Turbót, amelyben a kipufogóoldalt kettesével vezették be a turbóba, így gyorsabban tudott reagálni.

Úgy néz ki, hogy a BMW nem érte be ennyivel, pedig a motorjaik már eddig is nagyon alacsony fordulatszámról, kiváló reakcióval adták le nyomatékukat. A bajorok egy új, elektromos turbó fejlesztésébe kezdtek, ami tovább csökkentené a turbólyukat.

Forrás: f30post.com

A megoldás kulcsa egy elektromotor, amely a gázpedál érintésére segítene gyorsabban felpörgetni a turbót, így akár nagyobb feltöltőt is alkalmazhatnak. Amikor a motor éppen nem üzemel, akkor egy kuplunggal le tudná kapcsolni a kompresszoroldalt, és ilyenkor az elektromos motor generátorként üzemelne, töltené az akkumulátort. Elvileg a rendszer rajzon nem bonyolult, de a megvalósítása biztosan sok időt vesz még igénybe, a két kuplung miatt a költsége is kérdéses.

A BMW már szabadalmaztatta az új megoldását, ami azt jelenti, hogy komolyan foglalkozik ezzel a kérdéssel.