Tovább nő a magyar autók átlagéletkora

Vágólapra másolva!
Az újautó eladások lassulása miatt csökkent a fiatal gépkocsik cseréje. Tovább öregedhet a közel 12 éves átlagéletkorú hazai autóállomány, mert egyre többen vásárolnak tíz évnél korosabb autót.
Vágólapra másolva!

Jelenleg növekvő irányt mutat a magyarországi használtautó-piac a Weltauto használtautó-kereskedő hálózata szerint. Az első félév során 210 344 használtautó talált új gazdára, ami 3,7 százalékkal magasabb (7551 db) a 2010-es évhez képest. A hazai készlet azonban véges, és ha nem történik változás az újautók értékesítésében, gondban lehetnek a használtautót keresők. Az újautó-vásárlások csökkenése a használt gépkocsik cseréjére is kihatással van, megfigyelhető, hogy a tulajdonosok később adják el autójukat.

A korábbi évekhez viszonyítva jelentős különbség tapasztalható a fiatal, 1-3 éves autók leváltásában. Amíg 2009 első félévében 35 655 három évnél fiatalabb kocsinak lett új tulajdonosa (15 százalékos arány), addig 2010-ben már 23 143 (11 százalékos arány) ilyen korú autót írtak át. Idén ez a szám a korábbiakhoz képest tovább csökkent: 2011 első hat hónapjában az összértékesítések 8 százalékát tették ki a három évnél nem idősebb négykerekűek aránya, ami 17 798 db gépkocsit jelent. A számok változásában nagy szerepet játszott az, hogy 2009-ben még sokan adták el 1-2 évesen autójukat. Tavaly már csak a kétéves korú kocsik esetében volt némi mozgás, idén pedig az első jelentősebb mennyiség (>10 000 dbfélév) a 3 éves gépjárműveknél látható.

"A magas euró árfolyam miatt jelenleg az autóimport is szünetel, így határon túlról sem töltődik a piac ebben a korosztályban. Ezzel szemben viszont egyre több külföldi érdeklődő tűnik fel a kereskedéseinkben, akik fél-, vagy egyéves autókat keresnek, hogy az árfolyam előnyöket kihasználva gépkocsit vásároljanak" - mondta el Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója.

A trend abból a szempontból is változott, hogy amíg korábban a tízévesnél fiatalabb autókat jellemzően 4-6 éves korban váltották a legtöbben újabbra, addig 2011-ben ez az intervallum kitolódott egy évvel. Ezáltal már a hétéves gépkocsik átírásának száma is megegyezik a 4-6 évesekével (2011-es adatok: 4 éves autó: 16 521 db; 5 éves autó: 16 946 db; 6 éves autó: 16 938 db; 7 éves autó: 16 447 db).

Jelentősen nőtt a tíz évnél idősebb gépjárművek esetében regisztrált tulajdonosváltások száma is. 2011-ben 97 505 db autót vásároltak ebben a korcsoportban, ehhez képest 2010-ben 88 821, 2009-ben pedig 86 179 esetben döntöttek az idősebb autók mellett. Amíg 2009-ben még 38 százalék volt ezen autók aránya, addig 2011-ben az összértékesítések 46 százalékát teszik ki a tíz esztendőnél korosabb gépkocsik.

"A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint az autópark jelenlegi átlagéletkora 11,6 év, ami azt jelenti, hogy a 2010-es adatokhoz képest is tovább nőtt az gépkocsik átlagéletkora. Ez alátámasztja a használatutó-piacon tapasztaltakat, ami rossz hír több szempontból is. Egyrészt a tendencia a biztonságos közlekedés rovására mehet, hiszen az idős, kiszámíthatatlan kilométert futott gépkocsik magasabb kockázatot jelentenek a forgalomban. Másrészt környezetvédelmi szempontból sem előnyös, hogy ilyen magas a korosabb autók száma, hiszen azok szennyező gáz kibocsátása jóval nagyobb a modern gépkocsikénál" - vélekedett Horváth Zoltán.

"Ennek a helyzetnek azonban nyertesei is vannak. Megfigyelhető ugyanis, hogy a gépjármű állomány korosodása miatt egyre többen viszik szervizbe autóikat. A kimutatások alapján az autószerelő műhelyek forgalma akár 30 százalékkal is nőtt az elmúlt időszakban.