Némán száguld 160 km/órával a hibrid 5-ös BMW

Vágólapra másolva!
A BMW bemutatta az 5-ös sorozat ActiveHybrid szériaváltozatát, amely akár 160 km/óránál is képes leállítani a benzinmotorját. Inkább a teljesítményre, mintsem a fogyasztásra gyúrtak a bajor mérnökök, a kétféle motor ugyanis összesen 340 lóerős.
Vágólapra másolva!

Ahogy az Audin kívül minden vetélytárs, a BMW is fogyasztás helyett inkább egy teljesítmény-orientált hibridet mutatott be, mivel az 5-ös ActiveHybrid fejlesztésénél a 306 lóerős, háromliteres turbós benzinmotorral hajtott 535i-ből indultak ki (az Audi kétliteres motorhoz társította a villanymotort).

Annyi a különbség a normál 535i-hez képest, hogy a hibrid nyolcfokozatú automatikus váltójában még egy 55 lóerős, 210 Nm-es nyomatékú villanymotort is elrejtettek, amely egy tengelykapcsolón keresztül kapcsolódik a váltóhoz. A villanymotor fékezésnél generátorként működik, és a csomagtartóban elhelyezett lítium-ionos akkumulátort tölti. Elég kis teljesítményűek (675 Wh) a saját hűtéssel rendelkező akkuk, csak négy kilométer megtételét teszik lehetségessé a benzinmotor beindítása nélkül, és azt is csak 35 km/órás átlagsebességgel.

Vitorlázó módban azonban akár 160 km/óránál is képes a hibrid BMW arra, hogy leállítsa a benzinmotort, és tisztán elektromos hajtással megtegyen néhány kilométert. A benzinmotor start-stop rendszert is kapott, így álló helyzetben leállítja magát. Hogy ilyenkor se süljenek meg az utasok nyáron, a klímakompresszor nem a benzinmotortól, hanem a lítiumos akkumulátoroktól kapja a működéshez szükséges energiát. Mivel a csomagtartó egy részét az akkumulátorok foglalják el, a befogadóképesség 520-ről 375 literre csökkent. Ez ugyan több az Infiniti M35h 350 literénél, de a jövőre érkező Lexus GS 450h már 465 litert tud majd felmutatni.

Forrás: BMW

Bár a BMW a legerősebb, leggyorsabb és legtakarékosabb hibridnek mondja a kategóriában az 5-ös ActiveHybridet, nem kell bedőlni neki, mert az Infiniti 364 lóerős és a Lexus 345 lóerős összteljesítményével szemben a bajor modell "csak" 340 lóerőt tud felmutatni, 5,9 másodperces gyorsulási adata pedig pontosan annyi, mint a Lexusé, és elmarad az M35h-étól (5,5 sec). Ami a legviccesebb, hogy az 535i villanymotor nélkül is ugyanilyen hamar éri el a 100 km/órát.

Forrás: BMW

A hibrid 5-ös átlagfogyasztása (6,4 l/100 km) és kombinált szén-dioxid kibocsátása ugyan egyelőre tényleg a legjobb a szegmensben, de csak akkor, ha feláras, áramvonalasra tervezett 18 colos felniket is megvásárolják hozzá, egyébként a 7,0 l/100-es és a 163 g/km-es értékei semmivel sem jobbak az Infinitiénél. A jövőre érkező új Lexus GS 450h ráadásul biztos, hogy 145g/km alatti szén-dioxid emisszióval érkezik majd. Tapasztalatainkból kiindulva a gyakrolatban valószínűleg a hibrid BMW nem tudja majd megközelíteni a háromliteres dízel 535d fogyasztását.

Forrás: BMW

A BMW hibrid 5-ösében szériafelszerelés lesz a négyzónás klímaberendezés és a navigációs rendszer. Utóbbi szoros kapcsolatban áll a hibrid hajtás vezérlésével: hegymenetre készülve például előre feltölti az akkumulátorokat, hogy a villanymotor hatékonyan segíthessen a hajtásba, mivel tudja, hogy az utána következő lejtőkön úgyis visszatöltődik majd az elhasznált elektromos energia. Arra is képes a BMW, hogy a beállított út végső szakaszára észrevétlenül feltöltse az akkumulátorokat, hogy az utolsó pár kilométert már elektromos hajtással, a szomszédok zavarása nélkül tehesse meg. Csak a hibrid modellnél van Eco-üzemmód a szokásos Sport és Comfort mellett, ebben a lehető legtakarékosabb működésre törekszik a vezérlés, és a lehető legtöbbször állítja le a benzinmotort.

A jövő márciustól rendelhető benzines-elektromos 5-ös kívülről csak pár ActiveHybrid felirat különbözteti meg a normál változatoktól, de a különleges, áramvonalas felni és a "Bluewater" fényezés is csak ehhez lesz rendelhető. Mivel a regisztrációs adó a hibridekre igen alacsony, elképzelhető, hogy a bonyolult technika ellenére versenyképes árat kalkulálnak majd neki.