Legoland büszkesége - Volkswagen Touran 1.2 TSI-teszt

2011.12.20. 9:50

Szögletes, szabadon variálható, és kész alkatrészekből áll, mint a Lego. A downsizing-őrület jegyében többé már a Touran sem kapható szívómotorral, a régi 1,6-os helyét a turbós 1,2-es vette át, de vajon meddig lehet elmenni a kicsinyítéssel? A VW kompakt egyterűje feldobja a labdát, mi pedig kénytelenek vagyunk lecsapni, és kideríteni, van-e egyáltalán jártányi ereje?

Mi ez, és mi az új benne?

Nehéz újdonságról beszélni, ha a Touranról van szó, hiszen csupa ismerős elemből ollózták össze Wolfsburgban, hogy végül a konszern majdnem legkisebb egyterűje kerekedjen ki belőle. Minden, ami bemutatása óta változott rajta, csak arra volt jó, hogy még jobban illeszkedjen a márka jelenlegi kínálatába. Már 2003 óta kapható, ez volt az egyik első Volkswagen, amely a tág határok között variálható moduláris padlólemezre épült, ezt kapta meg az ötös Golf is.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A felfrissített Tourant Könnyű összekeverni más Volkswagenekkel
(Még több fotó a Volkswagen Touranról a galériában. Kattintson a képre!)

2010-ben viszont fordult a kocka, az akkor hétéves autót a hatos Golf stílusában aktualizálták. Áttervezték a karosszériáját és frissítették a műszaki hátterét. A nagy öreg, 1,6-os benzines végleg kikerült a kínálatból, a Volkswagen pedig olyat tett, amit ritkán szokott: meglepte a piacot, egy merész húzással az 1,4 TSI turbós benzines után az 1,2 TSI motort is betette a Touran orrába. Autóról és motorjáról külön-külön eddig jó benyomások értek, mégis nehéz volt elképzelni, mire elég a Polót dinamikusan, a Golfot viszont már visszafogottabban mozgató kis turbós ebben a viszonylag nagy testben.

Hogy néz ki?

Ízlésről lehet vitatkozni, az viszont tény, hogy mindegyik Volkswagen úgy hasonlít egymásra, mint a tyúkanyó után baktató kiscsibék, mégis Walter da Silva és az egész formatervező-csapat becsületére válik, hogy legalább olyan kellemesek a szemnek, mint a sárga apróságok. Minden szegletük a német tárgyilagosságról árulkodik, különösen igaz ez a végsőkig szögletesített egyterűekre. Nehéz lenne akár egy jellegzetes részletet is kiemelni a formáról, a legújabb, szigorú arc azonban az eddigi legjobb mindközül, a Tourant is vonzóbbá teszi, bár nekem a hátsó már túlságosan élre vasalt.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Innen nézve akár Sharan is lehetne, ebben is van hét ülés, de a Touranban sokkal kisebb a hely

Jellegtelen lámpái úgy fekszenek rajta, mintha egy kifeszített vászonra festették volna fel őket. Egy biztos, presztízst egy ideig még biztosan nem kell vásárolnia a Volkswagennek, óriási tartalékai vannak belőle. Nagyjából alapfelszereltségű tesztautónk belsejében viszont szűkmarkúan mérték a cicomát, ingerre csak a viháncoló gyerekektől számíthatunk. Minden szürke vagy fekete, ráadásul a Touranban nem nehéz itt-ott kiábrándító műanyagokra bukkanni, cserébe az egészet pazarul szerelték össze. Olyan amilyennek látszik, korrekt és funkcionális.

Műszaki tartalom

A Volkswagen konszern egyik ütőkártyája a sok szabadon variálható műszaki részegység. A Tourant is ezekből építették fel, az 1,2 TSI beszerelése viszont nagy önbizalomra vall, ami az egész autót izgalmasabbá teszi. Bár először véletlenül újra az 1.4 TSI tesztautó slusszkulcsát kaptuk meg, ragaszkodtunk a kis turbóshoz, mégis ez a kocsi egyetlen része, amely még képes meglepetést okozni. Szinte elvész az orrában az 5000-es fordulaton 105 lóerős motor, melyet ebben a méretosztályban elsősorban az 1550-es fordulaton jelentkező, 175 Nm-nyi maximális nyomatéka tesz használhatóvá. Talán a nagytestvérnél is jobban sikerült konstrukció, ehhez is hatfokozatú váltó jár, melyet elindulás után rögtön végigkapcsolgathatunk.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Szinte elvész a Touran orrában az 1.2 TSI motor, meg tudja mozdítani, de nem jó választás hozzá

Olyan alacsony fordulaton szeret vegetálni, hogy gyorsforgalmi utakon már a hatodikra is szüksége van, bár nem szabad feltétlenül hinni a váltásra figyelmeztető nyilaknak, mert hajlamos túlvállalni magát. A pillanatnyi fogyasztásmérőt nézve sokszor érdemes eggyel kisebb áttételt választani. Egyébként is kényes pont a fogyasztás, az egész dowsizing-dolog kirobbantója, ugyanis ezzel nem áll valami jól a Touran. 7,5 literre sikerült leszorítani az átlagot, de nem kell lámpától lámpáig gyorsulnunk vele, hogy 9 litert lenyeljen. Ilyesmiben kár is gondolkodni, mert hamar elérjük a határait, nem sok dinamizmust lehet kicsikarni belőle.

Milyen vezetni?

Papíron is gyengus teljesítménye ellenére meglepően jól viselkedik a Touran, hát persze, hiszen biztosan nem erőltették volna ezt a kis motort, ha nyögvenyelősen működne, mégiscsak németekről van szó. Róluk viszont tudni kell, hogy a spórolás nagymesterei, úgyhogy nem árt résen lenni. Sík úton, vasárnap délután fel sem tűnik, hogy éppen annyit tud, amennyi a mozgatásához szigorúan kell. Határozottan indul, nem okoz gondot, ha tartani kell vele a tempót.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Személyautós vezetési pozíciója és könnyű kezelhetősége családbaráttá teszi

A maga módján jól, kicsit komótosan reagál a gázadásra, végig úgy érezzük, hogy haladunk, még a hangját is alig hallani, viszont ahogy kiszabadulunk vele az unalmas hétköznapokból, hirtelen mindez kevés lesz. Emelkedőn elindulni, pláne tolatva már igazi kihívás, mert alul rettentően gyenge. Amíg nem épül fel a turbónyomás, ott maradunk az 1,4 tonnás családi busszal egy kisautó szívómotorjának erejével. Hasonló a helyzet, ha csurig pakoljuk, ilyenkor előzni pedig végképp veszélyes próbálkozás.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A belső tér összeszerelési minősége jó, az anyagok kisautósak

Ez a motor csak városi szaladgálásra vagy kisebb kirándulásra elég, ilyenkor fel sem fog tűnni, hogy egyterűt vezetünk. Üléshelyzete személyautós, és olyan könnyen kezelhető, hogy nem csodálkoznék, ha valaki csukott szemmel összekeverné egy Polóval. Viselkedése, rugózása, kormányzása közel áll a kisautóhoz, még a pedálok is hasonlóan vannak bekötve, nem is beszélve a vonalzóval és szögmérővel tervezett középkonzolról. Élményt ne várjunk tőle, de nem fogunk elaludni, mint a Toyota Versóban. Ha valóban arra használjuk, amire való, ne csak önző okokból válasszunk hozzá nagyobb benzinest vagy dízelmotort.

Milyen benne utazni?

Utasként még ennyi sem tűnik fel, a Touran alapmotorral is ugyanolyan szépen rugózza ki az úthibákat, ugyanolyan tágas helyet és variálható üléseket kínál, egészen pontosan hetet. Elölről hátrafelé romlik a komfortérzet, de általánosan jól formázottak az ülések. Ilyenkor mindig hamis mosollyal vágunk neki a leghátsó sor kipróbálásának, de ez általában az arcunkra is fagy, mert ebben a méretben csak a Dacia Logan MCV csomagtartójában van valódi felnőtt méretű ülés. A síkba hajtogatható székek legnagyobb erénye a kis helyigény. Azért ülni is lehet rajtuk, de aki ide kerül, hosszabb úton biztosan gyakori pihenőkért nyaggatja majd a sofőrt.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Nagyra nyílnak az ajtók, kényelmes a beszállás, a csomagtartó pereme alacsony

A második sor három sínen mozgatható ülése addig jelent előnyt, amíg szeretnénk a lábtérrel variálni, és hárman utazunk, hiszen így jobban el lehet férni rajtuk. Amikor viszont csak egy vagy két utas jut hátra, furcsa lesz, hogy az utastér legszélén kell ülni, ráadásul a csomagtér bővítésénél is nagy lépcső keletkezik, amikor lebuktatjuk őket. Öt üléssel 695 literes raktere több mint nagy. Rekeszből is van jó néhány, tehát mindent kipipálhatunk, csak a belső hangulat lehetne egy árnyalatnyival barátságosabb. Vigasztalódjunk azzal, hogy anyunak könnyebb dolga lesz a takarítással, bár néhány karcolódó műanyaggal egy idő után ő sem tud majd mit kezdeni.

Megéri az árát?

Ez a kivitel a legolcsóbb módja a Touranhoz jutásnak, 5 956 000 forintot kérnek a kívül-belül dísztelen Trendline alapmodellért, amely minden alapvető extrát tartalmaz, de néhány apróság jól jöhet a 6 301 000 forintos Comfortline szintről. A nagyobbik, 140 lóerős benzinesért félmillióval, a legkisebb, szintén 105 lóerős 1,6-os dízelért majdnem egymillióval kérnek többet. Aki a tesztelt alapmodellhez hasonló autóban gondolkodik, annak érdemes lejjebb is körülnéznie, mert elképzelhető, hogy az ötszemélyes Golf Plus is megfelel a családnak, melyet a hozzá jobban passzoló 105 lóerős 1.2 TSI-vel 5 357 250 forintért haza lehet vinni.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Nagyok az ablakok, jó odabentről a kilátás, de láthatóan ötszemélyes autóban gondolkodtak

Érdekes, hogy a kisebb Golf Variantot drágábban, 5 454 750 forintért kínálják, annál mindenképpen jobb vétel az egyterű változat, de a hétülésesek között is van ellenfele bőven. A Renault Grand Scenic 1,5-ös dízellel is megáll listaáron 5 940 000, akcióban 5 540 000 forintnál. Mazda5-öst 1,8-as benzinessel akcióban 4 999 900 forintért vehetünk, és még az 1,6-os, 115 lóerős dízel is olcsóbb a gázolajos Tourannál.

Cikkajánló

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Fotó: Balogh Bence [origo]

Utazik a család
- VW Touran 1.4 TSI-teszt

Szekrény focistáknak
- Renault Grand Scenic-teszt

Hullámzó teljesítmény
- Mazda5-menetpróba


Összegzés

A korszerűtlen és idejétmúlt 1,6-os szívómotor helyett már friss fejlesztésű, kis turbós benzines alapmotort ad a Volkswagen a Touranhoz is. Nincs ezzel semmi gond, maguk a wolfsburgiak sem állítják, hogy nem tudnak ennél jobbat. Ha innen nézzük, jó hír, hogy az itthon általában kedvelt alapmodell vevőinek is jár a legújabb fejlesztés, mellyel egyáltalán nem használhatatlan az autó, csak éppen arra nem való, amire eredetileg kitalálták. Persze nem minden a teljesítmény, a Touran ebben a konfigurációban is hozza a formáját, de ha másért nem, fogyasztása miatt érdemes egy erősebb változat mellett dönteni, mert a kedvező, 5,9 literes értéket csak az érdi emelkedőn lehet vele megközelíteni, szigorúan lejtmenetben.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 
1197 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 77 kW (105 LE)/5000. Nyomaték: 175 Nm/1550. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4397/1794/1674 mm. Tengelytáv: 2678 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1541/1514 mm. Tömeg: 1453 kg. Terhelhetőség: 627 kg. Csomagtartó térfogata: 121-695-1989 l. Üzemanyagtartály térfogata: 60 l. 
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 11,9 mp. Végsebesség: 185 km/óra. Átlagfogyasztás: 6,4 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,5 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 149 g/km.