Súlyosabb bírság járhat az ittas vezetésért és piroson áthajtásért

Vágólapra másolva!
Péntektől szigorúbban büntethetik a rendőrök az ittas vezetést, amelyért a sofőr véralkoholszintjétől függően 150-300 ezer forintos bírság is járhat, emellett több büntetőpontot kaphatnak a szabályszegők. A július 1-től hatályos változások között a leglátványosabb a külföldi autósokat érinti: aki nem fizeti be a bírságot, annak a kocsiját visszatarthatják a magyar rendőrök. Videó.
Vágólapra másolva!

Fotó: Mudra László [origo]
Határozathozatal nélkül kiszabhatnak a rendőrök többszázezres bírságot júliustól

Több ponton változnak az autósokat érintő jogszabályok július 1-től. Szigorúbb lesz például a rengeteg személyi sérüléses és halálos balesetet okozó ittas vezetők büntetése. Véralkoholszinttől függően 150 ezer forint (0,5 ezrelék alatt), 200 ezer (0,51-0,8 ezrelékig) vagy 300 ezer forint (0,8 ezrelék fölött) lehet a bírság. Az ittas sofőrökre 6-8 büntetőpontot szabhatnak ki az őket megállító rendőrök, a jogosítványt viszont csak akkor veszik el, ha az ittasság mértéke eléri a 0,8 ezreléket, ami már bűncselekménynek számít.

A piroson és sárgán, valamint a vasúti átkelő tilos jelzésén áthajtók büntetése júliustól 100 ezer forint lesz. (A KRESZ valójában úgy fogalmaz, hogy a közlekedési lámpa sárgájánál meg kell állni, ha a megállás biztonságos, és nem veszélyeztet másokat - A szerk.) Változik a biztonsági öv használatára vonatkozó bírságolás is: lakott területen belül 15 ezer forintot róhat ki a rendőr minden egyes be nem kötött emberre egy autóban, lakott területen kívül emberenként 30 ezer, autóúton és autópályán 40 ezer forint a bírság. Büntetőpontot természetesen csak a sofőr kaphat a biztonsági öv becsatolásának elmulasztásáért.


A külföldiek szerint jogos, hogy ha nem fizettek, akkor visszatartsa a rendőrség az autójukat. Nézze meg videónkat!

Szigorodik a pontrendszer is, kisebb szabálysértéseknél (például előzési szabályszegésnél) az eddigi maximum 5 pont helyett 8, gondatlan bűncselekmény esetén 6 helyett 9 pont adható maximálisan, míg szándékos bűncselekménynél 9 helyett 11 pont jár. Ez azt jelenti, hogy akár már két súlyos szabályszegéssel elérheti valaki a 18 pontot, amely a jogosítvány féléves bevonásával jár.

A közlekedésbiztonság javításával magyarázta Óberling József, az ORFK Közlekedésrendészeti Osztályának a vezetője a változtatásokat. Mint mondta, 2020-ig a felére szeretnék csökkenteni a magyar közutakon balesetben elhunytak számát.

Határozathozatal nélküli bírság

"Teljesen új, soha nem alkalmazott eljárási rend" - mondta Óberling arra a júliustól élő gyakorlatra, hogy ha a megállított sofőr beazonosítható, a szabályszegése kétség kívül megállapítható és ezt ő nem is vitatja, akkor a rendőr ott a helyszínen, szóban megbírságolhatja, mégpedig határozathozatal nélkül (pénzt nem kell fizetni neki, csekket kap a vétkes). Ezt követően fellebbezésnek helye nincs, mindössze bírósági felülvizsgálatot kérhet a sofőr 30 napon belül.



Rosszul járhatnak a szabályszegő külföldiek

A külföldi szabálysértők bírságainak hatékonyabb behajtását szolgálja az a szintén júliustól hatályos változás, miszerint a korábbról be nem fizetett büntetéssel rendelkező autósok járművét visszatarthatják a magyar rendőrök. Az Országgyűlés még december 20-án fogadta el ezt a jogszabályváltozást, amelynek hatálybalépését azért tolták ki többek között júliusig, hogy addig létrejöjjön az a központi nyilvántartás, amely tartalmazza a korábbi (be nem fizetett) közigazgatási bírságokat.

Ennek ellenére Óberling József nem tudta megmondani csütörtökön az [origo]-nak, hogy működik-e majd másnaptól a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) által létrehozott rendszer. Cikkünk megjelenéséig az NKH sem válaszolt kérdésünkre.

Forrás: MTI/Honéczy Barnabás
A rendőr mutatja majd meg a külföldinek, hogy hol kell hagynia az autóját

Amennyiben működik majd a rendszer, és az derül ki belőle, hogy a közúti ellenőrzésre megállított külföldi autósnak 15 napnál régebbi bírságtartozása van, a rendőr elveheti a forgalmiját, és egy várakozási helyre kísérheti az autóját. Erről négy nyelvű (angol, orosz, német, francia) nyomtatványt ad át az autósnak. Akkor kapja vissza a sofőr a kocsi papírjait, ha kiegyenlíti a tartozását, addig viszont a rendőrség nem köteles vigyázni az autójára.

Nincs meghatározva, hogy mennyit kell beszedniük

Óberling szerint átutalással, később pedig bankkártyával és egyes koncentrált ellenőrzéseknél akár készpénzzel is kifizethetik majd a külföldiek az adósságukat. Arra a kérdésre, hogy a korábbi tesztek után ma mennyi közlekedési rendőrnél működik kártyalehúzó mobil terminál, azt felelte, hogy nulla. Hozzátette: jelenleg tárgyalnak 200 terminál beszerzéséről.

Az ORFK-n szervezett háttérbeszélgetésen újságírói kérdésre úgy felelt az ezredes, nincs kvótája a rendőrségnek arra, hogy mennyi bírságot kell kiszabniuk egy évben. Közlése szerint a bírságokból egy fillér sem kerül a rendőrség kasszájába, sőt azt állította, a rendőrség ellenérdekelt abban, hogy minél több ilyen ellenőrzést tartson, ugyanis az számukra plusz költséggel jár.