Hibrid exkluzív(an) fogyasztóknak - Audi Q5 Hybrid Quattro menetpróba

2011.06.20. 11:43

Benzinzabálóval biorépáért a piacra? Közel két tonna, és 16 millió forint? Jólét és értelem? Rejtélyes, vagy éppen könnyebben megválaszolható kérdések sokaságát veti fel az Audi premierhibridjének első menetpróbája.

Fotó: Lencsés Csaba [origo]
Hathengeres teljesítményt ígér az Audi négyhengeres fogyasztással. Előbbi rendben is van, de a gyári 6,9 literes átlagfogyasztásnak a közelébe sem tudtunk menni
(Még több fotóért kattintson a képre!)

Egy gyorsan feloldott rejtéllyel kezdjük. Mi az a LOHAS? Nos, ez a gyári besorolása az Audinál legújabb termékük, a Q5 Hybrid Quattro vásárlói célcsoportjának (Lifestyles of Health and Sustainability). A német prémiummárka megfogalmazása szerint ők az egészséget és a hosszú távú fenntarthatóságot szem előtt tartó életmód kepviselői. Céljuk átgondolt, gyakran exkluziv fogyasztási szokásaikat kifejezetten környezettudatos életmóddal ötvözni.

Az Audi megfogalmazása szerint igyekeznek megtalálni a jólét és az értelem közötti harmóniát. Különösen érdeklődnek a legújabb technikák iránt, miközben kifejezetten klima- és környezettudatos módon élnek. Még mindig az Audi szerint: ők a bioüzletek és -piacok rendszeres vásárlói, akiket magas fokú környezetvédelmi tudatosság jellemez a járműválasztásában is. Állítólag Európában nagyjából 49 millió tagjával a világ legdinamikusabban növekvő vásárlói célcsoportja. Nos, állítólag közülük kerülnek ki a Q5 hibrid leendő vásárlói. A kérdés csak az, hogy ez a kocsi biotermék-e? Vajon tényleg környezetbarát jármű az Audi történetének legelső hibridje?

Ferrarival környezetet védeni?

Szűkítve a szédítő horizontot, először nézzünk körül magyar földön, ahol biztos piaci alapokról indul a Q5. A kisebb Audi-SUV eddigi 2,5 éves pályafutása idehaza sikertörténet, hiszen könnyedén lenyomta két riválisát, az X3-as BMW-t és a Mercedes GLK-t (lásd az értékesítési adatokat a keretes írásunkban). További piaci előnyt hozhat számára, hogy ezekkel ellentétben immár hibrid hajtáslánccal is megrendelhető, amely a jól ismert kétezres, turbós TFSI motorra épül.

Nyert meccs, de jön a dízelhibrid

Meglepő különbségeket találunk a három német prémiummárka kisebbik szabadidő-autóinak az értékesítési adataiban. 2010-ben ugyanis az Audi 177 darab Q5-öst adott el Magyarországon a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint, miközben a modellcserén éppen tavaly átesett X3-as BMW-ből 49 darab kelt el, a méretre legkisebb Mercedes GLK-ból pedig 53 darab. Erre a piacra érkezik a hibrid Q5, amelynek belátható időn belül nem lesznek közvetlen versenytársai. Egyelőre sem a Mercedes-Benz, sem a BMW hazai importőre nem tudott beszámolni róla, hogy jönnének ezek benzines-elektromos változatai. Érkezik viszont hamarosan az 5-ös ActiveHybrid, de ami ennél sokkal nagyobb durranásnak ígérkezik: egy éven belül bemutatja a Mercedes az E 300 BlueTec Hybrid nevű dízelhibridjét. A gyári adat szerint csupán 4,1 liter gázolajat fogyaszt majd százon.


A némileg átdolgozott négyhengeres (változott a főtengely csapágyazása és a turbó hangolása) 211 lóerőt tud, 350 Nm-es nyomatéka pedig már 1500-tól egészen 4200-as fordulatszámig elérhető. A motor teljesítmény-, illetve forgatónyomaték-szintjét és hatásfokát az "Audi valvelift system" (AVS) nevű rendszer fokozza tovább, mégpedig úgy, hogy a terhelés és a fordulatszám függvényében két fokozatban szabályozza a kipufogószelepek emelését.

Fotó: Lencsés Csaba [origo]
159 g/km a gyári adat szerint a károsanyag-kibocsátása - legalábbis, ha 6,9 litert fogyasztunk százon. Ha a dupláját, akkor már nem

Persze az igazi újdonság mégiscsak a fullhibrid hajtásláncának elektromos fele, az elektromotor-akkumulátor páros. Előbbi egy önindítóként is szolgáló állandó gerjesztésű szinkronmotor, amely lassításkor generátorüzemre váltva táplál vissza energiát. Habár a legnagyobb teljesítménye 40 kW, azaz 54 lóerő, a maximális forgatónyomatéka 210 Nm, ami - pláne, hogy pluszban kapjuk - rengeteg. Csak összehasonlításképpen: egy ma átlagosnak mondható 1,6-os szívó benzinmotor a maga 115-120 lóereje mellett is csupán olyan 150-160 Nm nyomaték leadására képes.

Fotó: Lencsés Csaba [origo]
Állítólag ez a rendszer kerül majd az A6 és az A8 hibridbe is

A Q5 Hybrid valós összteljesítményét természetesen nem úgy kapjuk meg, hogy összeadjuk a belsőégésű és az elektromos motor adatait. A 211 és 54 lóerős, valamint 350 és 210 Nm-es egységek együtt, maximálisan és átmenetileg 245 lóerő és 480 Nm nyomaték leadására képesek. Átmenetileg, hiszen csak arra a rövidke időre, amíg az akkumulátorok merülni nem kezdenek a teljes töltöttség állapotából. Azért ez a nyomaték így is brutális; csak hogy megint egy szemléletes példát hozzak, ugyanennyit ad le a Ferrari California V8-as blokkja. Vessenek meg, de szerintem a "magas fokú környezetvédelmi tudatosság" nem igényel ekkora erőt.

Két tonna vassal járni biopiacra?

Az energiát tároló lítium-ion akkumulátorokat a csomagtartó padlózata és a hátsó tengely közé szerelték. Az eredeti Q5-öshöz hasonlóan 460 literes rakodótér így nem bővíthető lefelé, és pótkerék sincs, annak ellenére, hogy mindössze 26 liter térfogatú és 36,7 kilogramm súlyú a 72 cella, amelyeknek az üzemi névleges feszültsége 266 volt (kisütési és töltési teljesítménye 39 kW). Ezt egy magasfeszültségű kábel köti össze az elektromotoron át az egész hajtáslánc eszével, a motortérben elhelyezett teljesítményszabályozó elektronikával. Ez az egyenáramot szolgáltató akkumulátor és a váltakozó áramú motor között egyfajta áramváltó feladatát tölti be.

Könnyebb az Audi akksija

Joggal felmerülő kérdés, hogy meddig bírhatják az egyre szaporodó hibridjárművek akkumulátorai. A messze legnagyobb tapasztalattal rendelkező Toyota Motor Hungary Kft. munkatársai állítják, hogy az elmúlt bő évtizedben itthon forgalomba került hibridjeiknél még nem volt probléma ezzel, maximum a szürkeimportban behozott, és korábban törött, majd szakszerűtlenül javított egységekkel lehet zűr. Hogy igaz lesz-e ez a németek termékére is, azt ma még nem tudni, egy valamiben már biztosan a Toyota-Lexus páros elé ugrott a hibridek gyártóinak szűk mezőnyében még zöldfülű Audi. Miközben a Q5 akkumulátora 36,7 kilogramm, addig 40 és 75 között mozognak az 1997, vagyis a legelső generációs Prius piacra kerülése óta legyártott Toyota és Lexus hibridek akkumulátorai. A japánok energiatárolói - az Audival ellentétben - nikkel-metálhidrid technológiájú cellákat tartalmaznak, típustól függően eltérő számban, egymáshoz sorosan kapcsolódva. A névleges feszültségek 201.6 V (Prius II.) és 288 V (nagyobb Lexusok) között mozognak. Az akkumulátorok kapacitása 6,5 Ah, amely mellett 20-28 kW kisütési és töltési teljesítménnyel rendelkeznek - ha valaki villamosmérnök, és tudja értelmezni ezeket a számokat.


Fontos kérdés a hibrid rendszer hűtése. Az elektromotort egyszerűen a benzines egység hűtőrendszerére kötötték, az akkumulátorok viszont két irányból is kaphatnak hűs levegőt. Alacsonyabb hőterhelés mellett saját ventillátora az utastérből szív ide temperált levegőt, ám ha ennek ellenére tovább melegednek az akksik, akkor a saját párologtatója is működésbe lép, amelyet az autó légkondija működtet. A teljesítményszabályozó elektronikát pedig a saját, parányi vízköre hűti.

Fotó: Lencsés Csaba [origo]
Akkumulátorok a hátsó tengely felett. Normál esetben ide kerül a pótkerék, vagy a csomagtartó padlózata alatti plusztárolóhelyek

Az új hajtáslánc megkövetelte, hogy jelentősen átdolgozzák a nyolcfokozatú automata sebességváltót, amely hidraulikus nyomatékváltó-egység nélkül került a hajtásláncba. Ennek helyére ezúttal a tárcsa alakú elektromotor illeszkedik, amelyet olajfürdőben futó lamellás kuplung köt össze, illetve választ le a benzinmotorról.

Már-már unalomig sok a technikai finomságból, nem is folytatjuk. De vajon mennyit nyom mindez a mérlegen a már jól ismert quattro összkerékhajtással nehezítve, tudván, hogy csak a hibrid hajtásrendszer pluszsúlya 145 kilogramm? Tök üresen az autó 1910 kilogramm, amit kisebb-nagyobb extrákkal (pl. motorosan csukható csomagtérfedél) simán a két tonna fölé tudunk vinni.

Forrás: Audi
Hatalmas tömege ellenére kiválóan viselkedik az úton, csak a határozott pedálreakciókra reagál megfontoltan

Na, ennél a pontnál kell - immár nem is először - jó mélyen elgondolkodni a LOHAS-csoportba tartozóknak. Két tonna fémet, olajat, gumit, műanyagot és textilt elvenni a természetből, feldolgozni és mozgatni azt, nem éppen a környezet megkíméléséről és a fenntartható fejlődésről szóló nemes cselekedet. Kifejezetten klíma- és környezettudatos életmód? Biztos, hogy jó lelkiismerettel mennének ezzel a kocsival répáért a biopiacra? Kizárólag, ha szemtelenül keveset fogyaszt.

Előző
  • 1
  • 2
Következő