Az új Rio sok szempontból hatalmas ugrás az elődhöz képest
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)
Kicsit erőltetettnek tűnik, de az új Kia Rio hazai bemutatóján az autó méreteit és árát látva az első generációs Opel Astra jutott eszembe. A két autó méreteiben nagyjából megegyezik, miközben az Astra ára az akkori viszonylatban olyan szinten lehetett, mint most a Rio alapára. Szerencsére a két autó ezen kívül nem sok mindenben hasonlít egymásra.
Az első két generáció formailag nem volt túl izgalmas
Igen nagyot nőttek a kategóriák, elérték, hogy az új Rio a B-szegmensből már akkora, mint egy húsz évvel ezelőtti kompakt, azaz egy Golf méretű autó. Az új generáció mindössze két centiméterrel hosszabb, 2,5-lel szélesebb és másféllel alacsonyabb a korábbinál, de a tengelytávolsága már 7 centimétert nőtt. Ennek köszönhetően a hátsó lábtér is nagyobb lett 34 mm-rel, ami abból érzékelhető, hogy egy 180 centiméter magas sofőr mögé be tud ülni egy ugyanilyen magas felnőtt. A hátsó fejtér egyébként meglepően nagy, akár kétméteres ember is ülhet hátul. A csomagtartó hat százalékkal nőtt, már 288 literes, ami a 60/40 százalékban lehajtható ülések lenyitásával 923 literesre bővíthető.
Hét centiméterrel hosszabb a tengelytávolság
Technikailag hatalmasat fejlődött a világ, a Rio már tele van olyan elektronikával, amilyen korábban csak a luxusautókban volt elképzelhető. Menetstabilizáló, kipörgésgátló, vészfékasszisztens, ABS és egy olyan berendezés, amely megcsúszáskor a megfelelő ellenkormányzás irányába könnyíti el a kormány rásegítését. Hat légzsák, sokkal merevebb karosszéria várja az utasokat, miközben a kényelmi felszereltség is más szinten van, mint a régi Astra idejében.
Hátulról is jól mutat, akár egy Sportage
A motorkínálat első ránézésre kis visszalépés, nem technikai téren, inkább teljesítményben. Az 1,2 literes alapmotor (85 LE) a Picantóból lehet ismerős, míg az 1,4-essel (109 LE) a Cee'dben találkozhattunk párszor. A dízelkínálat gyengült egy kicsit, hiszen a korábbi Rio 1,5 literes 110 lóerős motorja már a múlté, most a Vengából ismerős 1,4-es turbódízel az erősebb 90 lóerővel. Az igazi újdonság a háromhengeres 1,1 literes turbódízel, amely nem csak a 75 lóerős teljesítményére lehet igazán büszke. Ezzel a motorral (és egy gyengébb felszereltséggel) elérték, hogy az autó mindössze 3,2 liter/100 km-es vegyes átlagfogyasztásra is képes, a szén-dioxid-kibocsátása pedig 85 g/km, ami hibrid autókat is megver.
Hazánkban egyelőre a két benzines bizonyíthat csak, a dízelre jövő évig várni kell. A kisebb, alapváltozatot sikerült egy rövid tesztút alatt kipróbálni, így már van valami fogalmunk arról, hogy mit tud a hárommilliós alap Rio.
Már az alapfelszereltség is erős, széria a kormányról vezérelhető hifi, a légkondicionáló
A motor meglepően nyomatékos alul, biztatóan mozdítja meg a karosszériát, de a gázpedál további lenyomására nem sok izgalmas történik. Nagyjából 4000-es fordulatszámig egyhangúan húz, majd egy kis erő is érezhető. A váltó mozgása csak átlagos, kicsit zavaró, hogy a kettes és a négyes használatához nagyon hátra kell húzni a kart. A kormányzás túl steril, az elektromos szervorásegítés már álló helyzetben zavaróan sokat segít, mozgás közben sem élvezetes az autó irányítása. Ettől függetlenül a Riót nem sokkal rosszabb vezetni, mint a konkurenseket, inkább az a baj vele, hogy nem adja vissza a külső alapján elvárható sportosságot.
Cikkajánló |
Egyébként az egész autó ilyen, a sajtóanyagban látott csodaszép műszerfal az alapváltozatban elég komor fekete, kemény anyagokkal. A felszereltség jó, de az utastér hangulata lehetne kicsivel jobb is. A térkínálat megfelelő, de az első ülések háttámláját kemény műanyag lap borítja, ami a hátul ülő lábterében zavaró. A rugózás sem nagyon sportos, a hátsó ülésen utazva kicsit sokat hullámzik az autó fara. A menetzajok viszont szerények, és összességében azért elmondható, hogy nem vall szégyent a kategóriában.
Akciósan már 3 millió forintért is kapható
Az új Rio jó méretekkel megáldott autó, épp annyira tágas, hogy családi autóként is képes bizonyítani. Az alapmotorral ugyan kicsit vérszegény, de ebben a kategóriában ennyiért nem várhatunk túl sokat. A bevezető akció miatt most minden Rio ára 150 ezer forinttal olcsóbb, így az alapmodell (1,2 LX) bekerült hárommillió forint alá. Az 1,4-es benzines hatfokozatú váltóval mindössze 200 ezer forinttal drágább, tehát az jobban megérheti, de a magasabb felszereltségi szintek felára sem ijesztő.
Akciós árlista | Eco | LX | EX | EX Limited |
1.2 CVVT | 2 999 000 | 3 349 000 | 3 749 000 | |
1.4 CVVT | 3 549 000 | 3 949 000 | ||
1.1 CRDi | 3 349 000 | 3 399 000 | 3 749 000 | 4 149 000 |
1.4 CRDi | 3 949 000 | 4 349 000 |
A konkurensekhez képest az új Rio nem riasztóan drága, sőt egy kicsit lefelé lóg ki a kategóriából. Jól látszik, hogy az igazán nagy vetélytársakhoz van pozicionálva (Fabia, Fiesta, Corsa,Yaris, Polo), de a Clio 2,4 milliós ajánlatával nem tud versenyezni. Ehhez az is hozzátartozik, hogy a Rio alapfelszereltsége sokkal gazdagabb. Elvileg már szeptembertől elérhető Magyarországon, ebben az évben 245 darabot szeretne a hazai importőr értékesíteni.
Ford Fiesta 1.25 | Honda Jazz 1.2 | Hyundai i20 1,25 | Mazda2 1.3 | Opel Corsa 1.2 | Peugeot 207 1.4 | Renault Clio 1.2 | Skoda Fabia 1.2 | Toyota Yaris 1.3 | VW Polo 1.2 |
3 161 000 | 3 390 000 | 2 949 000 | 3 369 900 | 3 185 000 | 3 099 000 | 2 440 000 | 2 843 000 | 3 295 000 | 3 484 750 |