Röviden jó - Chevrolet Cruze ötajtós-menetpróba

Chevrolet Cruze ötajtós
Vágólapra másolva!
3,5 millió forintból jó családi autót csinálni igazi kihívás. A Chevrolet jó nyomon jár, a Cruze ötajtós karosszériával sem hibátlan, de eleget tud ahhoz, hogy jó vétel legyen. A horvátországi menetpróbán a három év után bemutatkozó új karosszériaváltozatot már a felfrissített motorokkal próbáltuk ki, bár az alapmodellt gondosan otthon felejtették.
Vágólapra másolva!

Fotó: Balogh Bence [origo]
Két évig kellett várni a praktikusabb, ötajtós Cruze-ra
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Daewoo nincs többé, Detroit halott, elérhető árú családi autóra vágyó vevő viszont több van, mint valaha. Ők pedig ma már nem elégednek meg akármivel, egy kis divatozásra és kényelemre vágynak nehezen összekuporgatott pénzükért. A Cruze 2009-ben túllépett saját árnyékán, karakteresebbre sikerült és komolyabb autó benyomását keltette, mint eddig bármi, ami kikerült a General Motors bűvkörébe tartozó koreai cégcsoporttól. Közben világautó lett, Amerikában sem nevették ki, már ott is Cruze-ból adnak el a legtöbbet, a kör bezárult.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Az egyik legjobb vétel a kategóriában jó ár/érték aránya, minősége és vonzó külseje miatt

Két év után véget ért a négyajtós kivitel egyeduralma, elkészült a majdnem kilenc centiméterrel rövidebb ötajtós változat. Engem a csepp Kadettre emlékeztet, hasonló szögben hajlik a tető és a hátsó ablak, majd ugyanolyan meredeken kezd lejteni a csomagtérajtó, mint távoli Opel rokonán, ami azt jelenti, hogy alapvetően eltalált, de nem kifejezetten aktuális a formaterve. Ez az alacsony építésű, optimistán könnyed külső a harsány lámpával, élek helyett gömbölyded formákkal inkább a kilencvenes évek formavilágát idézi.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Jók az új karosszéria arányai, látszik, hogy sok hely jut a csomagoknak

Szándékosan lavíroz a divatozás és a konzervatív ízlés között, hiszen mindenkinek tetszenie kell. A maga nemében jól sikerült, hamisítatlan népautó külseje van. Szinte látom magam előtt az M7-esen a szélső sávban, 90-nel, nyugodtan araszolni, tetőcsomagtartóval és figurás napvédő koronggal, odabent a családdal, akik büszkék rá, nem is vágynak többre. Nincs benne semmi felvágás, cserébe olcsójánosnak sem tűnik benne a vezető. Ez a koncepció az autó minden részletén érezhető.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Kanyarban jól jön a kicsit feszes rugózás, alig dől a karosszéria

Ez persze egyáltalán nem jelent rosszat, sőt, a Cruze igazi nagy dobás. Szűkre szabott költségkerettel sikerült egy bárki számára vállalható autót faragni. Utastere is ügyesen tartja a lépést a korral, formáiba, anyagaiba nem lehet belekötni. A műszerfal hátizsákokról ismerős, lyukacsos textilborítása egyenesen zseniális ötlet, jól néz ki, nem koszolódik és otthonossá teszi a jól összeszerelt belsőt. Helykínálata külső méreteihez igazodik, arányosan sokkal jobban áll térrel, mint a kívül nagy, belül kicsi Astra, mellyel padlólemezén osztozik.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A kilencvenes évek ötajtósaira emlékeztet a ferdehátú Cruze

Az ötajtós erőssége a hely, bár a négyajtós 450 literjével szemben "csak" 413 liternyi raktere van, de ezzel a kategóriában a nagyobbak közé tartozik, ráadásul a nagyra nyíló ötödik ajtón át olyasmiket is betehetünk, amiket a szedánosoknak házhoz kell szállíttatniuk. Szinte teljes szélességében hozzáférhető a síkfalú csomagtartó, bővíteni is lehet, amolyan kilencvenes évek módra egyszerű ülésdöntögetéssel. A kemény filccel borított padló alatt szükségpótkeréknek van hely, nem is érdemes folyton cipelni a nagy és nehéz kereket.

Fotó: Balogh Bence [origo]
413 liternyi rakteret pakolhatunk tele, egyszerűen bővíthető, más trükköt nem tud

Amiben számszerűen is többet nyújt, az a hátsó fejtér. Teteje később kezd lejteni, mint a négyajtósé, csak a hátsó kisablak feletti tetőlemez kerül túl közel az utasok fejéhez. Látszólag a C oszlop sem vastag, de sajnos csak látszólag, maga a hátsó ablak pedig odabentről nézve nagyon kicsi, éppen annyi kilátást enged, amennyi a tükörben hátralátáshoz kell. Hátsó ablaktörlő jár hozzá, de a praktikus autóban gondolkodó mérnökök terveztek rá egy kis légterelőt is, ez a két csík elvileg segít tisztán tartani, ezt majd itthon kipróbáljuk.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Az utolsó Opel Kadett és az első Astra szellemisége él tovább a Cruze-ban

Szélesebb lett az ötajtós, de a nyomtávja nem változott, ezzel együtt a vezethetősége sem. Hajtásláncait felfrissítették, mégis ráférne a Cruze-ra néhány korszerűbb motor. Jelenleg egy 1,6-os 124 lóerős és egy 1,8-as 143 lóerős benzinessel és egy 163 lóerős kétliteres dízellel kapható, az 1,7-es dízel hamarosan bekerül a kínálatba. Az alapváltozat papíron nem tűnik rossznak, viszont a rettenetesen hosszú áttételezésű ötfokozatú váltó miatt a négyajtós karosszériával nagyon lomha és kelletlen volt, nem is hozták el Horvátországba, rögtön az 1,8-assal indítottak. Ez sem menti meg a benzinesek becsületét, tempós haladáshoz tiporni kell, de a vérnyomásunk nem az izgalomtól megy majd fel.

Mi minden változott a motorháztető alatt?

Az ötajtós bevezetése rejtett modellfrissítést is hozott, amely elsősorban a hajtásláncokat érintette. Az 1,6 literes alapmotor sűrítését 10.8:1-ről 11.0:1-re emelték, változtattak a kipufogógáz visszavezetésen, öntöttvas blokkot kapott és a motorvezérlést is átprogramozták, akárcsak az 1,8 literesét, melynek szívócsövébe pillangószelep helyett egy áramlási ellenállást csökkentő forgóalkatrész került. A kétliteres közös nyomócsöves turbódízelen is változtattak, az egyik legfontosabb újdonság, hogy már teljesíti az Euro5-ös szabványt.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A kétliteres dízelmotornak van elég nyomatéka, hogy dinamikusan mozgassa a Cruze-t

Két vezérműtengelyes lett és a fogasszíjat láncra cserélték. Növelték a sűrítését és a változó geometriájú turbófeltöltőn is finomítottak. A dízelhez végre hatfokozatú kézi váltóval jár, de az ötfokozatú szerkezethez is hozzányúltak, súrlódási veszteséget csökkentő tűgörgős csapágyazást kapott, az első és a második fokozatban pedig tripla kúpos szinkrongyűrű könnyíti meg a kapcsolást. Hamarosan egy 1,7 literes dízellel bővül a motorpaletta, turbós benzinmotorral továbbra is csak az amerikai piacon rendelhető.



A női családtagok lelki nyugalmát biztosító, békés andalgáshoz elég ez a motor, és annak ellenére, hogy nyomatékszegény, már alacsony fordulaton is felkapcsolhatunk a korrekt váltóval, amely rövidnek és pontosnak tűnik, de a gyors kapcsolástól frászt kap és akadozni kezd. Ebből is látszik, hogy a Cruze a nyugalomra összpontosít. Csak az a baj, hogy nem a puszta teljesítményhajszolás, hanem az életösztön az, ami miatt alulmotorizáltnak érzem. Egy előzésnél hiába pörgetjük fel, közepes fordulaton megtorpan, lustán gyorsít, fent pedig mire már mutatna valamit, ki is fullad és ez nekünk jobb esetben is kilenc liter benzinbe kerül.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Jó minőségű a beltér, nagyszerű ötlet a textil bevonat

Aki hajlandó lemondani a csendről és bevállal egy kis dízelhangot, megduplázhatja a motor nyomatékát a nagy gázolajossal, amely már elég nagyot képes lendíteni a karosszérián. Bár van némi késés a gázreakcióban, a hozzá járó új, hatfokozatú váltóval már harmonikusabb a Cruze, így kellemes vezethetősége és jóindulatú viselkedése is értelmet nyer. A benzines elektromos szervókormánya könnyen jár, a dízel hidraulikus szerkezete egy árnyalatnyival nehezebb, cserébe érzékenyebb. Futóműve jól bírja a kanyargást, jól csillapítja a karosszéria kilengéseit, van rugózása, csak apróbb úthibákon tűnik túl feszesnek.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A kompakt Chevy helykínálata, komfortja és biztonsága megfelel a kategória átlagának

Mivel csodák nincsenek, egyelőre ennyi fért a Cruze-ba, biztosan lesz még jobb, de már így is meggyőző ajánlat. Az identitászavaros Astránál máris jobb vétel, többek között azért, mert ma a Chevy játssza az Opel régi szerepét. Ésszerű választás, kényelmes, biztonságos autó, kilógó lóláb nélkül, jó minőségben, klímával, hat légzsákkal, menetstabilizálóval, CD-s rádióval, elektromos ablakokkal és tükrökkel 3 599 000 forintos alapáron. Jelenleg ez az egyik legjobb ár/érték arányú alsó-középkategóriás a magyar piacon, de csak addig, amíg meg nem érkezik a kombi, amely még nagyobb dobásnak ígérkezik.