Autók egy éves BKV bérlet áráért

használt autó, Suzuki Swift
Vágólapra másolva!
Manapság százezer forintért is hozzá lehet jutni érvényes műszaki vizsgával rendelkező autóhoz. A szocialista márkák helyett mi inkább a nyugati autók közül választanánk: leginkább a régi Swift a befutó.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán
A legolcsóbb használt autókat nem a kereskedésekben érdemes keresni

Az autó mindennapi életünk része, sok embernek csak a kényelmét szolgálja, de másoknak munkaeszköz, vagy az egyetlen mód a helyváltoztatásra. Sokan nem tudják megoldani autó nélkül az életüket, ezért kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyiért lehet már értékelhető, használható modellekhez jutni. A külföldi papíros, alkatrésznek árult jobbkormányos kocsik kiszűrése után meglepő eredményre jutottunk: 100 ezer forintért már egészen jó autókat lehet vásárolni.

Ez azért érdekes, mert nagyjából ennyibe, 107 ezer forintba kerül egy éves BKV-bérlet. Ha összvonalas bérletet veszünk, amely már bizonyos MÁV és Volán járatokra is érvényes, akkor 216 ezer forintot kell érte kifizetni. Ezért az összegért azonban már úgy vehetünk kocsit, hogy még a fenntartásra is marad pénz. Természetesen azt is figyelembe kell venni, hogy egy autó üzemeltetése is pénzbe kerül (benzin, szervizelés), de mindenképpen elgondolkodtató, hogy egy bérlet áráért már használható kocsikat lehet venni. Az általunk kiválasztott modellek egyszerűek, általában kevés bennük a meghibásodási lehetőség, a töréstesztjük ugyan siralmas, de a fenntartásuk is olcsón megúszható.

Forrás: Lada
A volt szocialista márkák közül talán a Lada volt a legnevesebb

Trabant, Wartburg. Lada, Skoda, Dacia - ezeket a márkákat már régóta ismerjük, tisztában vagyunk a gyengéikkel is. Az olcsón megszerezhető modellek között azonban már ott vannak nyugat-európai márkák is, és ott a mi autónk is.

Suzuki Swift

Forrás: Suzuki
A régi Swift olcsó és jó választás lehet

Nagyon úgy néz ki, hogy a Suzuki Swift szinte minden összeállításba belefér. A már kultikus "Mi autónk" első hazai generációja annyira sokat vesztett az évek alatt az értékéből, hogy százezer forintért is hozzá lehet jutni műszaki vizsgával rendelkező példányokhoz. A Swift ebben az árkategóriában nem is rossz választás, sőt a megbízhatósága és a rengeteg bontott alkatrész miatt kifejezetten olcsó lehet a fenntartása. A kisebb, egyliteres motorral sem megy rosszul, de az 1,3-assal már kifejezetten dinamikus. Mivel könnyű, és pörgős motorja van, élvezetes vezetni, és keveset fogyaszt. Egy korábbi összehasonlító anyagunkban még a hibrid Toyota Aurist is lenyomta. Töréstesztjére inkább ne legyünk kíváncsiak, de egyetlen összeállításunkban szereplő autó sem ezzel tűnik ki.

Peugeot 205

Forrás: Peugeot
Kicsit oda kell rá figyelni, de jó társ lehet

A 80-as években a Peugeot egészen jó, megbízható márkának számított, a helyi gyártású 504-es és 505-ös Afrikában is kedvelt modell volt, hiszen minimális karbantartással is eljártak. Európában a 205-ösnek jutott az a szerep, hogy egyszerű kisautóként megismételje elődje, a 104-es sikerét, és megerősítse a márka jó hírét, ami részben sikerült is. A kellemes rugózású 205-ösben csak az egyliteres motor volt gyengécske, felette már kifejezetten kellemes erőforrások találhatóak. Legendás dízelmotorja mindent kibír, gyakorlatilag lerohad róla a kasztni, akkor is megy. Elfogadhatóan kényelmesek az ülések, külső méreteihez képest tágas az utastér, és jó vezetni is. Az alapmodellek lágyabbak és kicsit billegnek, a kultikus GTI viszont a hot hatch kategória sztárja volt, ma már sajnos nagyon ritka. A százezerért elérhető modellek kidolgozása és felszereltsége elég egyszerű, cserébe bírják a strapát, kevés karbantartással is beérik.

Renault R5

Forrás: Renault
Nem érdemes a dízelt választani

A Renault legendás modelljei között ott a klasszikus R4-es, amely már annyira régi, hogy veteránnak számít. A félig-meddig utódjának tekinthető R5-ös is igazi elnyűhetetlen és olcsón fenntartható vérbeli kisautó, igazi slágermodell volt. A kis 5-ös elsősorban kényelmes rugózása miatt szerethető, de a térkínálatra sem lehet panasz. Francia autó révén az ülései sem rosszak, de a kelleténél több az elektronikai meghibásodás. Nagyon kis fogyasztású motorjai is voltak, de igazából a Turbo lett legendás a hot hatch rajongók között. Százezerért csak kis benzineseket lehet kapni, amelyek kanyarban dülöngélnek, és autópályán is gyengék, de városi szaladgáláshoz ideális társ lehet.

Fiat Panda

Forrás: Fiat
Nagyon egyszerű, de ebben rejlik a szépsége

Szerkesztőségünk egyik kedvenc autója a régi Fiat Panda, hiszen Gulyás kolléga is büszke tulajdonosa egy 1992-es példánynak. A szögletes kis Fiat igazi igénytelen, fillérekből fenntartható minimálautó, műszaki megoldásai annyira egyszerűek, hogy emiatt nagyon könnyű javítani. Felszereltsége annyira spártai, hogy nincs benne olyan extra, ami elromolhat. Biztonsága nem kiemelkedő, de ez a legtöbb régi autónál így van. Ha megbékélünk az egyszerűségével, akkor egy jópofa, vidám városi kisautót kapunk, amely meglepően tágas. 1980-tól 2003-ig gyártották, közben a minősége egyre javult. Ha valaki igazán jót akar, akkor nem a kissé gyengécske 750-est keresi, hanem a Pandánál már erősnek számító, 45 lóerős egyliterest. Olaszországban és Franciaországban még ma is rengetegen használják, tehát nem ciki beleülni.

Skoda Felicia

Forrás: Skoda
Az első VW-s Skoda

A Skoda 1994-ben hozta ki a Feliciát, amely már hivatalosan is a Volkswagennel együttműködve készült, valójában a Favorit erősen kipofozott változata volt. A végeredmény biztató lett, de arra már nem volt ideje, hogy nagy sikereket érjen el, hiszen addigra már a nyugati márkák is betörtek a keleti piacokra. Pedig a Felicia kellemesen rugózik, normálisan gyorsul és nem fogyaszt sokat. Ennek ellenére vannak hiányosságai, kifejezetten kellemetlen a vezetési pozíció, nem nagy élmény vele közlekedni, és erősen hajlamos a rozsdásodásra. Olcsón fenntartható, egészen strapabíró, a nagy csomagtartós Combi családosoknak jó vétel lehet.

A keleti blokk

Természetesen a filléres autók listája nem lenne teljes a rendszerváltás előtti keleti márkák nélkül, hiszen még ezekből is fellelhető néhány igazán értékes darab. Ezek ráadásul tényleg nagyon olcsók, szinte már csak a bontókban kapható hozzájuk alkatrész, de ha valaki kicsit nosztalgiázni szeretne, akkor százezerért már jó állapotú retróautókat is kaphat.

Skoda

Forrás: Skoda
Nem muszáj farmotorost választani, korszerűbb Favorit is van ennyi pénzért

A legnagyobb modellkínálat talán a Skodából van, hiszen az összeállításban szereplő félig VW-gyártmányú Felicia mellett Favoritot és régi 120-ast is be lehet még szerezni. Utóbbi nagyon igénytelen, igazi legendás autó, amely mellett az szólhat, hogy farmotoros és hátsókerekes. Mielőtt még azt hinné valaki, hogy lehet vele driftelni, gyorsan rögzítsük, hogy a maximum 58 lóerős motor inkább csak komótos haladásra elég. A Favorit sem sokkal erősebb, de már modernebb. A cseh gyártmányok ellen az szólhat, hogy nehéz hozzájuk alkatrész kapni és jellemzően drágább is.

Lada

Forrás: Lada
A jó öreg 1200-es szép oldtimer lehet

Az orosz cég annak idején talán a legjobb nevű kelet-európai márka volt. Rengeteg modellt találhatunk a használtautó oldalakon, de lényegét tekintve mind körülbelül azonos: orrmotor, hátsókerékhatjás. Persze ebben az árban már néhány elsőkerekes Samara is felbukkan, amely a 80-as évek végén az európai vetélytársakkal is felvette a versenyt. Az érdekesebb vételek között elsősorban a régi 1200-est (2101) érdemes kiemelni, amely még a Fiat ősre erősen hasonlított. Az utastérben ülve elkaphat minket a retró hangulat. Később már jöttek a 2105-ös, 2107-es kockák, de ezek nem tudtak sokkal többet a nagy elődnél, csak szögletesebbek lettek. Ettől függetlenül a Lada elég jól bírja a strapát, és alkatrészt is fillérekért lehet venni hozzá. Egyetlen hátránya a viszonylag magas fogyasztás, ami a jelenlegi üzemanyagárak mellett döntő tényező lehet.

Dacia

Forrás: Dacia
Nem sok öreg Dacia maradt az országban

Nagyon csekély számú Dacia maradt itthon a román felvásárlási láz után, akkor szinte minden mozdíthatót elvittek a szomszédok. Ennek ellenére egy-két 1310 TX-et még lehet találni. Ezeket bizonyára az elégedett tulajok tartották meg maguknak, akik megszerették a Daciát. Pedig a román márkára régen nem a kiváló minőség volt a jellemző, de cserébe tágas, kényelmes családi autók voltak. A ma még hazánkban létező példányok valószínűleg gondos gazdák autói, így van rá esély, hogy megfelelő állapotban vannak. Azt is érdemes hozzátenni, hogy ha valaki ilyet vesz, az szereti a kihívásokat.

Trabant

Forrás: Trabant
A minimálautó kombiban sem túl nagy, egykor mégis egész háztartásokat vitt le a hétvégi telekre

A jó öreg Trabi még ma is fut az utakon, bár a fővárosban már egyre kevesebbet látni. Elsősorban oldtimer rajongóknak lehet örömhír, hogy a még jó állapotú 601-esekkel tele vannak a használtautó keresők. Akár még egy jó kombira is lecsaphatunk kevesebb mint százezerért. A volkswagen-motoros 1,1-es jobb vétel, igaz sok szempontból már a négyütemű sem felel meg a kor kihívásainak, valójában már a gyártásakor sem felelt meg. Fénykorában sokat bírt, pedig kicsi, kényelmetlen és szó szerint törékeny. Csak műgyűjtőknek.

Wartburg

Forrás: Wartburg
Képességeit tekintve alig nőtt a Trabant fölé

A másik keletnémet csoda is sikeres volt hazánkban, még egészen sok működőképes példányt találni. Az eredeti Wartburg sem a bonyolult műszaki megoldásai, vagy a korszerű motorja miatt maradt meg a köztudatban, de a kocka 353-as legalább csúnya is volt. Tágas utastere és hatalmas csomagtartója legalább olyan legendás, mint a nyílászárók pléhhangja. Az eisenachi kocsira is az jellemző, mint zwickaui testvérére. A kezdeti kétütemű után jött a volkswagen-motoros, amely már egészen jól ment, igaz semmilyen más képessége nem igazodott a motorhoz, ma már mégis inkább csak a négyütemű való napi használatra.