Vágólapra másolva!
Az oktatók csalásainak a megelőzése és a diákok tanulásának a megkönnyítése miatt bekamerázta kocsijait egy vidéki autósiskola, és ezzel próbálkozik egy budapesti is. A közlekedési hatóság támogatja az ellenőrizhetőséget, de nem tervezi, hogy kötelezővé teszi a többi iskola számára a bekamerázást.
Vágólapra másolva!

Fotó: Lencsés Csaba [origo]
Közelről így néz ki a szélvédőre tapasztott kamera...

"Szöulban 14700 taxi van bekamerázva. Az első tesztkameránkat mi is ettől a gyártótól rendeltük" - emlékszik a tavaly nyári tesztüzem indítására Gajdos Zoltán, a Hajdúring autós iskola vezetője. Április 1-től ők használnak elsőként Magyarországon az oktatóautóikban külső és belső felvételeket rögzítő kamerát. Céljuk a tanulók színvonalasabb oktatása, és önmaguk számon kérésének lehetővé tétele.

Fotó: Lencsés Csaba [origo]
...amelyet a tükör alatt már alig lehet észrevenni

Zötyögős volt a kezdet. Az első beszerelt kamerák túl nagynak bizonyultak, ráadásul kislátószögűek voltak ("csak a kormány széléig vettek, lemaradt az irányjelző"), és még drágák is. "A most használt végleges technikát egy kereskedőnőtől rendeltük Kínából. Nem beszélek egy szót sem angolul, csak beírtam a Google-fordítóba a szöveget, így egyeztem meg a kínai hölggyel chaten. Azóta is érdeklődik, hogy jól működik-e" - idéz fel mosolyogva Gajdos egy újabb kezdeti nehézséget.

Megelőzi a csalásokat

Egy debreceni tízemeletes épület második emeleti átalakított lakásában ülünk a laptop előtt. A falakon KRESZ-táblák ábrái mindenütt, ez a tanterme az immár tíz éve Hajdúring Közérdekű Közhasznú Alapítvány néven működő autósiskolának. A suli tulajdonképpen két ember és két Suzuki Swift. A több mint 30 éve óta oktató Gajdos Zoltán és a fia, Gajdos Zoltán Zsolt találta ki osztrák minta nyomán, hogy megpróbálkozik ezzel a nálunk teljesen új módszerrel.

A technika egyáltalán nem bonyolult. Mindkét Swiftjükbe beszereltek a visszapillantó tükör alá egy-egy 170 fokos látószögű kétcsatornás kamerát. Ez SD-kártyára rögzíti az oktató viselkedését és a diák mozdulatait, másrészt a kocsi előtti utat is. Emellett a parányi műanyag dobozka GPS segítségével nyomon követi a jármű mozgását, és egy térképen tárolja. De mi értelme van mindennek?

Először is ellenőrizhetővé válik az oktató. Több cikkben foglalkoztunk már azzal, hogy az oktatók saját maguk állítják, csalásra készteti egy részüket az árverseny. A kamera által rögzített felvételek azonban kizárják a diák megrövidítését, hiszen kiderül belőlük, hogy levezették-e az előírt 50 perces órát, volt-e autópályás és éjszakai vezetés. Ellenőrizhetők a tanár instrukciói és a stílusa is - egyfajta fekete dobozként funkcionál a rendszer.

Fotó: Lencsés Csaba [origo]
Így néz ki a laptop képernyőjén a kétcsatornás felvétel. Balra alul az aktuális sebesség látható

A tanuló számára is hasznosak lehetnek az utólag közösen kielemzett felvételek, éppen egy ilyet nézünk vissza a laptopon. A megosztott képernyő jobb oldalán az egyik tanuló rutintalan kormánytekerését, széles fejforgatását látjuk, balra tőle pedig azt, hogy merre halad eközben a kocsival. Később nem indexel a kereszteződésben, leginkább az ilyen szituációkat hasznos visszanézni és megbeszélni. Mit és hol hibázott a tanuló, hogyan kellett volna a közlekedési szituációt helyesen megoldani. A tanulók akár haza is vihetik a saját tanórájuk felvételeit, és otthon is elemezgethetik.

Mennyibe kerül egy jogosítvány?

49 ezer Ft, 59 ezer Ft - repkednek a csábító összegek az autósiskolák honlapjain, jobbnál jobb ajánlatokkal hirdetik a B kategóriás jogosítvány megszerzését. Nem kérdőjelezzük meg ezek valóságtartalmát, de nem árt tudni: csak a vizsgadíjak 26 ezer forintba kerülnek, nyolcezer az elsősegély-tanfolyam ára, emellett kell elvégezni az elméleti tanfolyamot (sok helyen csak ez 30 ezer Ft körüli összeg), és ezen felül kell kötelezően levezetni 29 órát. Ennek óránként az átlagos díja általában 2-3 ezer Ft között mozog.


Olcsó rendszer, nem drágább oktatás

A jogász végzettségű ifjabb Gajdos jelenleg szövegezi a szerződést, ezzel akarják hivatalossá tenni diákjaik beleegyezését a felvételek készítésébe. Egyelőre úgy oldják meg, hogy az első órán az autóban ülve megkérdezik az újoncot, hozzájárul-e a folyamatos felvételhez. Ha valaki nemet mond a kamerába, kikapcsolják, de az elmúlt egy hónapban senki nem ellenkezett. "Gyorsan belátták a diákok a hasznát" - mondja Gajdos Zoltán.

A hasznosnak tűnő oktatási módszer után egyelőre nem kapkodnak Debrecenben. Pedig a végül darabonként 65 ezer forintért beszerzett kamerák miatt egy fillérrel sem drágították meg az oktatásukat Gajdosék. "Vannak pénzesebb iskolák, akik feltűnően olcsó áron hirdetik magukat. Sőt néhányan közülük létrehoztak egy oldalt, ahová a szerintük 'nem csaló' iskolákat rakták fel. Én erre azt mondom, hogy aki becsületes, az hagyja magát bekamerázni. Vállalja arccal" - közli Gajdos.

Más is kísérletezik

Találtunk Budapesten is egy autósiskolát, ahol már egy éve kísérleteznek valami hasonlóval, de ők egyelőre nehézségekbe ütköznek. "Az oktatók egy része nem érzi magát annyira magabiztosnak, hogy felvegye a mozdulatait a kamera. A legfiatalabb diákjaink egy része pedig jobbnak mondja magát a tandíjat fizető szüleik, valamint a barátaik előtt annál, mint ahogyan valójában vezet" - állítja Hertelendi Zoltán, a Bajcsy Autósiskola vezetője.

Fotó: Lencsés Csaba [origo]
Gajdos Zoltánék tanítványai nem tiltakoznak

A fővárosi oktató ennek ellenére nagyon optimista a kamerás képzés jövőjével kapcsolatban. "Csak pozitívumai vannak, ezért szerintem három-négy éven belül kötelező lehet nálunk is" - fogalmazott az iskolavezető. Szerinte két dolog kell ehhez: "erős társadalmi ráhatás és az NKH döntése".

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) tud a magyar és a nemzetközi kezdeményezésekről, azonban a széleskörű elterjedést szerintük "vélhetően a kamera alkalmazásával kapcsolatos társadalmi, adatvédelmi, jogi és módszertani aggályok" nehezítik. Közlésük szerint támogatnak minden olyan fejlesztést, amely az átláthatóságot és a hatékonyságot növeli, "azonban kötelezővé tétele nem szerepel a fejlesztési elképzelések között".

Az elméleti vizsgát már felveszik

A kamerás képzés úttörői előszeretettel mondogatják, hogy az elméleti vizsgát már kamerák előtt végzik a tanulók, "van tehát jogalapja a kocsik bekamerázásának". Az NKH által kijelölt számítógépes termekben valóban úgy zajlik a számonkérés, hogy a vizsgabiztos által egy központi szerverről lekért kérdéssor megérkezésével egy időben bekapcsolnak a kamerák is, amelyek a vizsga végéig figyelik a tanulókat.


A vizsgán lehetne igazán nagy haszna

"Nagyon fontos, hogy a gyakorlati vizsgákat is be kellene kamerázni. Abból van a sok vita, ott történnek az igazán gusztustalan dolgok" - állítja Hertelendi László. Kérdésünkre, hogy mire gondol, a korrumpálhatóságot említette, "amelyet nagyon nehéz bizonyítani". Hozzátette: a biztosok védelmében is jó lenne a kamera, hiszen "a vizsgáztatás reggeltől délutánig rendkívül fárasztó, elnézhetnek ők is egy-két szituációt".

Másként látja ezt az NKH. "A gyakorlati vizsgán a vizsgázó teljesítményének értékelését szakmailag felkészült - rendszeres továbbképzésen részt vevő - szakemberek bírálják el, melynek objektivitását nem lehet elvitatni. A vizsgabiztos feladata, hogy eldöntse, hogy a vizsgázó a biztonságos, szabályos, önálló közlekedésre felkészült-e, mely felkészültséget kizárólag kamerás felvételekből nem lehet megállapítani" - közölte a hatóság.