Észrevétlenül lopják a bérautókból az alkatrészeket

autókölcsönzők és tolvajok, lefoglalt autóalkatrészek egy illegális bontóból
Vágólapra másolva!
A nullával egyenlő a védekezési lehetőségünk - mondják az autókölcsönzősök arra a módszerre, amikor a bűnözők legálisan kibérlik az alig futott bérautókat, majd azok szinte új alkatrészeit leharcoltakra cserélik. A kölcsönzősöknek nincs lehetőségük a visszahozott autók alapos és állandó műszaki vizsgálatára - nem is biztos, hogy észreveszik a csalást.
Vágólapra másolva!

Forrás: AFP/Photononstop
Tíz óra alatt kicserélhető egy 1,3 millió forintos váltó (képünk illusztráció)

"Pofátlan", "talpraesett módszer", "nagyon durva ez a trükk" - így minősítették a bérautók alkatrészeit cserélgető bűnözők ügyeskedését az [origo] által megkérdezettek. Sánta László, az immár az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kötelékében dolgozó, lopott járművek felkutatásával foglalkozó "autóvadász" szerint nem mai történet, hogy egyesek kicserélik a bérelt autók alkatrészeit. "Vannak ilyen ügyek" - mondta.

A trükk lényege, hogy legálisan kibérelnek egy olyan márkájú és típusú autót, amelynek bizonyos alkatrészeire szükségük van. Leteszik a bérleti díjat, elviszik a fiatal, alig futott járművet, majd egy rejtett helyen többórás munkával a társai kiszerelik a szinte új alkatrészeket, és a helyükre egy ugyanolyan jármű leharcolt alkatrészeit építik vissza. Aztán a bérleti idő lejárta után visszaadják a kocsit a kölcsönzőnek.

Gyakorlatilag lehetetlen megbecsülni, mennyi bérautó esik áldozatul ilyen kannibalizmusnak,. A rendőrség nem vezet erre vonatkozó statisztikát, de ha akarnák, sem tudnák összegezni ezeket a lopásokat. Több, általunk megkérdezett piaci szereplő úgy fogalmazott: a kölcsönzősök jellemzően nem is tudnak róla, hogy megvezették őket, pont az a "pofátlan" ebben a módszerben, hogy "észrevétlen" marad.

Egyik forrásunk szerint ha valamelyikük észre is veszi, kimondottan ellenérdekelt abban, hogy ezt elismerje. Hiszen ő adott összegért alig futott kocsikat kínál bérletre, ám ha az ügyfél számára kiderül, hogy a látszatra fiatal autóban kopott, rossz minőségű alkatrészek is lehetnek, az rontja az üzletet és a cég presztízsét. Ugyanakkor mi a rendőrség mellett három különböző forrásból hallottunk a létezéséről.

"Egy Audi-váltó milliós tétel"

"Az is előfordul, hogy nem az autókölcsönzőtől viszik el a kocsit, hanem vásárlási szándékkal elkérik a járművet kipróbálni, és eközben cserélik ki az alkatrészeket" - mondott egy másfajta lopásra példát Sánta. A bérautók kirablásánál maradva, Horváth Zsolt, a járműpiaci elemzéssel foglalkozó EurotaxGlass's Magyarország Kft. műszaki igazgatója szerint nagyjából 2009 tavaszán került felszínre ez a módszer. Senki sem tudja, valójában mióta létezik.

Forrás: AFP/DPA
Állítólag nem a nagyobb, nemzetközi cégeket kedvelik a bűnözők (képünk illusztráció)

Horváth több különféle forrásból hallott a módszer létezéséről, amely során a kisebb alkatrészektől (fékberendezések, szűrők stb.) a jóval komolyabbakig (például váltó) sok mindent kicserélhetnek a bűnözők. Attól függ, mire kapnak megrendelést. Az első esetben elég egy napra kibérelni a kocsit, egy váltócserénél lehet, hogy hosszabb időre szükséges. "Egy A6-os Audinál a Tiptronic váltó milliós tétel, ehhez persze hosszabb időre kell elvinni a kocsit, de még így is megéri" - közölte az igazgató. Kisautónál is pozitív a bűnözők mérlege: napi pár ezer forintért is lehet ilyeneket bérelni, miközben egy kisebb alkatrész is több tízezerbe kerül újonnan.

A lényeg, hogy minél rövidebb időre fizessenek bérleti díjat a bűnözők, és a számos bérautós cég közül a legolcsóbbaktól kölcsönözzék a kocsit. Ezért Horváth szerint leginkább nem a nemzetközi, hanem a kisebb kölcsönzőket kereshetik a bűnözők, amelyek - az igazgató szerint - nem is biztos, hogy tudnak róla, egy-egy autójukban kicserélhették az alkatrészek bizonyos részét.

Ki és mit lop?

Sánta László szerint jelenleg leginkább a kisméretű népautókat, a Suzuki Swifteket, a Skoda Fabiákat és a Toyota Yarisokat lopják. Ezeket elsősorban az alkatrészeik miatt viszik el, vagyis szétszedve, elemenként értékesítik a kocsikat. A jóval értékesebb járművek alkotta csoportban az egyedi megrendelésre lopott X6-os BMW-k és Q7-es Audik állnak a lista élén.

A tolvajok "igen szervezett rendszerben, a megrendelő igényei szerint lopnak" - ezt már Dudás Zoltán, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) Gépjárműbűnözés Elleni Osztályának nyomozója mondta. Információik szerint a lopás után "vagy egy-két napig pihentetik a kocsit valamilyen közterületen, vagy egyből bontásra megy, ahol néhány óra alatt szétkapják azt". Innen mennek a megrendelőhöz az alkatrészek, vagy egy bontó polcaira. Ez lehet illegális, de legális bontó is.

Horváth Zsolt szerint két réteg alkotja a bérautók fosztogatóit: akik kifejezetten ebből élnek, illetve akik csak kihasználják a helyzetet, és egyszeri alkalommal szedik ki saját részre a szükséges alkatrészeket.



"Ezt be kell kalkulálni a lopással együtt"

"Lehetetlen védekezni ellene. Így is annyi mindent meg kell néznünk egy autó visszaadásánál" - mondta Vakli Attila, a Holiday Car Rental tulajdonosa az [origo]-nak. A jellemzően kisautókat bérbeadó cég első embere szerint "lopásra már volt példa a cégnél, de erre az alkatrészcserére még nem". Vagy csak nem tudja - mondtuk. "Ez igaz, hiszen ha ki is derül valamikor, hogy valami nem eredeti egy kocsiban, hogy derítem ki, az adott autót két-két napra egymás után elvivő ügyfeleink közül ki volt az, és mikor?" - gondolta végig a cégtulajdonos.

Forrás: MTI/Győri Károly
Lefoglalt, lopott alkatrészek egy rendőrségi bemutatóról

Vágó Zoltán, a Go Rent munkatársa szerint is "a nullával egyenlő" a védekezési, megelőzési lehetőségük, holott "ahogy tudjuk, jogilag próbáljuk magunkat biztosítani", kaucióval, dombornyomott bankkártyás fizetéssel és a kölcsönzési szerződéssel. Mindez azonban nem képes megakadályozni az alkatrészcserét, amit a visszavétel során sem igen lehet felfedezni. Vágó szerint a cégek 99 százalékánál abból áll a kiadott kocsik visszavételének az ellenőrzése, hogy kívül-belül megnézik a karosszériát és a kárpitokat, a szélvédőt, valamint a felniket. Szerinte, ha felemelnék a kocsikat - amit ma senki nem csinál -, akkor sem biztos, hogy kiderülne a turpisság. "Ebben a szakmában ezt bele kell számolni, meg a lopást is" - közölte.

"Nem emlékszem megjelölt alkatrészre"

Sánta László szerint talán mégis lehetne védekezni a módszer ellen. Az egyik ötlet szerint GPS nyomkövetőt kellene a járművekbe szerelni, így feltűnhetne, ha az egy napra bérelt autó csak elvitelkor meg visszahozatalkor mozogna egy keveset. Ez viszont személyiségi jogokat sérthetne.

Nem ütközik viszont semmilyen jogi akadályba, sőt a rendőrség is kifejezetten ajánlja a mikropontos alkatrészjelölést. Ez az egyik módszer, amelynek két évvel ezelőtt a kötelezővé tételéről tárgyalt Kondorosi Ferenc, akkori kormánybiztos. "A cél az, hogy valamifajta egyedi azonosítóval megjelöljük majd a forgalomba kerülő autók főbb alkatrészeit" - fogalmazott akkor az [origo]-nak a politikus.

Forrás: AutoDot OCIS Kft
Így néz ki szabad szemmel (bal oldali kép) és UV-lámpánál (jobb oldali kép) a mikropontos jelölés egy generátoron. Az Eurotax hivatalosan értéknövekménynek fogadja el a jelölést, egy jelölt kompakt autó körülbelül 40 ezer forinttal ér többet

A minden egyes autónál egyedi, 0,4 milliméteres mikropontokat speciális sprayvel fújják fel a jármű számos alkatrészére, tehát egy doboz spray csak egy autóhoz használható. Minden mikropont alfanumerikus (azaz számjegyeket és betűket egyaránt tartalmazó) jelzést tartalmaz, melynek része az ország nemzetközi azonosítója is. Ha például Németországban előkerül egy váltó, amelyet lefújtak, az adatbázisból azonnal kiderül, hogy melyik országban, kinek a kocsijából származik.

Az új autók kötelező jelölésének a terve végül bedőlt, pedig "nem ártana az alkatrészjelölés használata, ami mellett az autóra feliratot kellene helyezni a jelölés tényéről. Ezeket a kocsikat valószínűleg nem vinnék el" - közölte most Dudás Zoltán, a BRFK Gépjárműbűnözés Elleni Osztály nyomozója. A rendőrök vagy a vámosok havonta, kéthavonta fedeznek fel illegális bontóhelyeket, amelyekben lopott autókból származó alkatrészeket találnak.

Sajnos ezeknél komoly nehézséget okoz kideríteni, hogy egykor kinek a meglovasított autójából származnak. "Nem emlékszem, hogy volt ezek között olyan alkatrész, amelyet korábban megjelöltek" - mondta az őrnagy. Egy jármű alkatrészeinek megjelölése 15-20 ezer forintba kerül, amiben benne van az adatbázisba regisztrálás is. "Ezután már csak egy pár ezer forintos UV-lámpát kellene beszerezni a kölcsönzős cégeknek, amivel ha rávilágítanak a visszavételkor a kocsira, azonnal látszik, hogy a külső alkatrészek közül cseréltek-e valamit" - fogalmazott Tóth Péter, a jelölésekkel foglalkozó egyik cég, az Autodot Ocis Kft. kereskedelmi igazgatója.